מהם התסמינים של דלקת ריאות ומה גורם לה?

מהם התסמינים של דלקת ריאות? אילו חיידקים מחוללים דלקת בריאות? מה הן הסיבות להתפתחות של דלקת ריאות מלבד חיידקים?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםריאות
סימפטומים של דלקת ריאות והגורמים לה. צילום: Lakshmiraman Oza Pixabay

מהם התסמינים של דלקת ריאות? אילו חיידקים מחוללים דלקת בריאות? מה הן הסיבות להתפתחות של דלקת ריאות מלבד חיידקים? גילוי חיידק דלקת הריאות נזקף לזכותו של הרופא והבקטריולוג הגרמני ריצ'רד פייפר. ב-1892, פייפר בודד וזיהה בהצלחה את החיידק האחראי לגרימת דלקת ריאות. החיידק נקראה מאוחר יותר על שמו כ-Pfeifferella pneumoniae. עבודתו פורצת הדרך סללה את הדרך להמשך מחקר והבנה של מחלה זיהומית זו.

דלקת ריאות מהווה זיהום שמגורם לדלקת בשקיק האוויר שמצויים בריאות – בשתיהן או באחת מהן. הדלקת גורמת לשקיקי אוויר אלה להתמלא בנוזל או במוגלה. דלקתיות זו עלולה להוביל לתסמינים כמו שיעול, כאבים בחזה, קשיי נשימה, חום, צמרמורות ועייפות. דלקת ריאות יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים, כולל חיידקים, וירוסים, פטריות, או אפילו כימיקלים ורעלים. הסיבה השכיחה ביותר לדלקת ריאות היא החיידק Streptococcus Pneumoniae. ואולם גם פתוגנים אחרים כמו נגיף השפעת או Mycoplasma pneumoniae יכולים להיות אחראים למחלה זו.

מה גורם לדלקת ריאות?

דלקת ריאות נגרמת לרוב על ידי חיידק Streptococcus pneumoniae (pneumococcus). ואולם היא יכולה להגרם  על ידי מגוון רחב של חיידקים, פטריות, וירוסים וחיידקים. לפניכם מפורטים כמה פתוגנים נפוצים הקשורים לדלקת ריאות:

1. חיידקים מחוללי דלקת ריאות:

  • Streptococcus pneumoniae (pneumococcus): חיידק זה הוא הגורם השכיח ביותר לדלקת ריאות חיידקית.
  • Haemophilus influenzae: חיידק שעשוי להוביל לדלקת ריאות, במיוחד אצל ילדים צעירים ואנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.
  • Legionella pneumophila: חיידק זה אחראי על גרימת מחלת הלגיונרים, צורה חמורה של דלקת ריאות.
  •  Mycoplasma pneumoniae: מיקופלזמה פנמוניה מהווה סוג של חיידקים לא טיפוסיים הגורמים לדלקת ריאות קלה עד בינונית.
  • Chlamydophila pneumoniae: עוד חיידק לא טיפוסי הגורם לזיהומים בדרכי הנשימה, כולל דלקת ריאות.

2. וירוסים מחוליי דלקת ריאות:

  • נגיפי שפעת: נגיפי שפעת A ו-B עלולים להוביל לדלקת ריאות ויראלית, שעלולה להיות חמורה, במיוחד אצל אנשים בסיכון גבוה.
  • וירוס סינציטיאלי נשימתי (RSV): נגיף זה משפיע בעיקר על ילדים צעירים ומבוגרים. הוא גורם לזיהומים בדרכי הנשימה שעלולים להתפתח לדלקת ריאות.
  • אדנו-ווירוסים: נגיפים שעלולים לגרום למחלות נשימה שונות, כולל דלקת ריאות.
  • נגיפים שונים כמו SARS-CoV ו-MERS-CoV, נקשרו להתפרצויות דלקת ריאות חמורות.

3. פטריות וטפילים:

  • Pneumocystis jirovecii: פטריה זו היא גורם שכיח לדלקת ריאות אצל אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, כמו חולים עם HIV/איידס.

דלקת ריאות נגרמת בעיקר על ידי חיידקים, וירוסים ופטריות ולא מטפילים. עם זאת, ישנם כמה מקרים נדירים שבהם טפילים יכולים לתרום או לסבך דלקת ריאות. להלן רשימה חלקית לדוגמה של חמישה טפילים אשר נקשרו לדלקת ריאות:

  • Toxoplasma gondii: למרות שידוע בעיקר כגורם לטוקסופלזמה, טפיל פרוטוזואה זה יכול להוביל מדי פעם לדלקת ריאות אצל אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, כמו אלה עם HIV/איידס.
  •  Strongyloides stercoralis: תולעת עגולה טפילית זו עלולה לגרום למחלה בדרכי הנשימה הנקראת סטרונגילואידיאזיס. במקרים חמורים, זה יכול להוביל לדלקת ריאות, במיוחד אצל אנשים עם זיהומים כרוניים או פגיעה במערכת החיסון.
  • Paragonimus spp.: זרעי ריאות אלו עלולים להדביק בני אדם באמצעות צריכת סרטנים גולמיים או מבושלים. בעוד שהתסמינים העיקריים קשורים לריאות, כולל שיעול וכאבים בחזה, הזיהום יכול להתקדם לדלקת ריאות במקרים מסוימים.
  • Acanthamoeba spp.: למרות שהם קשורים בעיקר לדלקות עיניים, האמבות החיות החופשיות של הסוג Acanthamoeba יכולות גם לגרום לדלקת ריאות חמורה הידועה בשם גרנולומטי אנצפליטיס אמובי (GAE).
  • Naegleria fowleri: אמבה זו שוכנת בסביבות מים מתוקים חמות ויכולה להיכנס לגוף דרך האף. בעוד שהזיהום העיקרי שלו הוא זיהום מוחי הנקרא ראשוני אמבי מנינגואנצפליטיס (PAM), זה יכול להוביל מדי פעם לתסמינים נשימתיים הדומים לדלקת ריאות.

במידה והינכם סובלים ממצב רפואי, מחלה או תסמינים הקשורים לדלקת ריאות, פנו לאבחון וייעוץ רפואי. רופא ריאות יבחן בבדיקות שונות כמו צילומי חזה ובדיקות דם, הקשבה לריאות ועוד את המצב. הטיפול יכלול מענים תרופתיים שונים כולל אנטיביוטיקה, תרופות אנטי-ויראליות וטיפול תומך. זאת לצד חיסון נגד פתוגנים ספציפיים, במיוחד באוכלוסיות בסיכון גבוה כגון קשישים או אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.

מהם התסמינים של דלקת ריאות?

מהם הסימפטומים של דלקת ריאות? אילו תסמינים מאפיינים דלקת בריאות? לפניכם מפורטים רשימת התסמינים של דלקת ריאות :

1. שיעול, עם או בלי ליחה.
2. כאב או אי נוחות בחזה, במיוחד בעת שיעול או נשימות עמוקות.
3. קוצר נשימה או נשימה מהירה.
4. חום עם הזעה או צמרמורת.
5. עייפות וחולשה.
6. גוון כחלחל לשפתיים.
7. בלבול, במיוחד אצל מבוגרים.
8. אובדן תיאבון.
9. בחילות והקאות.
10. כאבי ראש, כאבי מפרקים וכאבי שרירים.
11. שלשולים.
12. ליחה דמית.

נציין שהתסמינים יכולים להשתנות בהתאם לגיל ולבריאות הכללית של האדם, כמו גם לגורם הספציפי לדלקת ריאות. אבחון רפואי מהיר ומעמיק מהווה נדבך חשוב לקבלת טיפול מדויק בדלקת ריאות ומניעת סיבוכים והחלמה מהירה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן