מה זה מחלה כרונית ואיזה מחלות כרוניות יש?

האם סרטן או סוכרת הן מחלות כרוניות? מה זה מחלה כרונית ואיזה מחלות כרוניות יש? כיצד מוגדרת מחלה כזו ופירוט רשימה של מחלות כרוניות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות וחיסוניםאיידס
מה זה מחלה כרונית? אילו מחלות כרוניות יש? צילום: valelopardo Pixabay

האם סרטן או סוכרת הן מחלות כרוניות? מה זה מחלה כרונית ואיזה מחלות כרוניות יש? מחלה כרונית היא מצב רפואי לזמן לא קצר, הנמשך לאורך תקופה ממושכת. מחלה כרונית מתיחסת בדרך כלל למהלך של מצב רפואי שאורך לפחות מספר חודשים. בניגוד למחלות אקוטיות שלעיתים חולפות בתגובה לטיפול, מחלות כרוניות מתאפיינות בזמן הממושך שלהן ובצורך לטפל בהן באופן שוטף.

מחלה כרונית יכולה להיות מצבים רפואי או מחלה לא מדבקת כמו סוכרת, מחלות לב ודלקת פרקים ועד מחלות בדרכי הנשימה והפרעות נפש. מחלות כרוניות מחייבות לעיתים קרובות טיפול רפואי מתמשך, התאמות באורח החיים וניטור רפואי. זאת על מנת להפחית את התסמינים, למנוע סיבוכים ולשפר את איכות החיים.

טיפול, ניטור, תמיכה ומענה רפואי יעיל מהווים נדבך חשוב עבור אנשים החיים עם מחלות כרוניות. ואילו מחלות כרוניות יש?

אילו מחלות כרוניות יש?

מחלות כרוניות נפוצות כוללות מצבים רפואיים ומחלות מדלקת מפרקים ועד פרקינסון וזאבת. להלן רשימה של מחלות כרוניות ותיאור שלהן. שימו לב שרשימה זו אינה ממצה. ישנן מחלות כרוניות רבות אחרות שאינן כלולות כאן:

1. סוכרת: מצב המאופיין ברמות גבוהות של סוכר (גלוקוז) בדם. סוכרת נגרמת עקב ייצור אינסולין לא מספק או שימוש לא יעיל באינסולין.

2. מחלות לב וכלי דם: קבוצה של מצבים המשפיעים על הלב וכלי הדם. מחלות אלה כוללות מחלת עורקים כליליים, אי ספיקת לב ושבץ. הללו קשורים לשינויים בזרימת הדם ולעלייה בסיכון להתקפי לב.

3. מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD): מחלת ריאות מתקדמת החוסמת את זרימת האוויר, גורמת לקשיי נשימה וכוללת מצבים כמו ברונכיטיס כרונית ואמפיזמה.

4. אסטמה: מצב דלקתי כרוני של דרכי הנשימה. אסתטמה גורמת לאירועים חוזרים של צפצופים, קוצר נשימה, לחץ בחזה ושיעול.

5. דלקת פרקים: דלקת של מפרק אחד או יותר, הגורמת לכאב, נוקשות והגבלת ניידות. קיימים סוגים שונים כמו דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית וגאוט.

6. מחלת אלצהיימר: הפרעה נוירודגנרטיבית אשר מאופיינת באובדן זיכרון מתקדם, ירידה קוגניטיבית ושינויים התנהגותיים. מחלה זו משפיעה בעיקר על מבוגרים.

7. פרקינסון: הפרעה נוירולוגית מתקדמת. פרקינסון משפיעה על התנועה, גורמת לרעד, נוקשות וקושי בשיווי משקל וקואורדינציה.

8. מחלת כליות כרונית: מחלות הקשורות בפגיעה או אובדן הדרגתי של תפקוד הכליות לאורך זמן. השפעותיהן קשורות בהצטברות של חומרי פסולת וחוסר איזון נוזלים בגוף.

9. מחלת כבד כרונית: מגוון מצבים הגורמים לנזק לכבד לטווח ארוך. למשל שחמת הכבד, הפטיטיס ומחלת כבד שומני לא אלכוהולי.

10. טרשת נפוצה: מחלה אוטואימונית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית. טרשת נפוצה גורמת לפגיעה בכיסוי המגן של סיבי עצב. מובילה למגוון רחב של תסמינים נוירולוגיים שליליים.

רפואה מונעת

11. מחלת קרוהן: מחלת מעי דלקתית המאופיינת בדלקת כרונית של מערכת העיכול, הגורמת לכאבי בטן, שלשולים ותת תזונה.

12. קוליטיס כיבית: סוג נוסף של מחלת מעי דלקתית הגורמת לדלקות ולפצעים במעי הגס ובפי הטבעת. קוליטיס מתאפיינת בכאבי בטן, שלשולים ודימומים מפי הטבעת.

13. HIVאיידס: וירוס אשר תוקף את המערכת החיסונית, מה שמוביל לתסמונת הכשל החיסוני הנרכש (AIDS), שמחלישה את יכולתו של הגוף להדוף זיהומים ומחלות.

14. פיברומיאלגיה: הפרעה המאופיינת בכאבי שרירים ושלד נרחבים, עייפות, הפרעות שינה ורגישות מוגברת ללחץ.

15. יתר לחץ דם: מצב שבו כוח הדם על דפנות העורקים גבוה מדי באופן עקבי, מה שעלול להוביל למחלות לב וסיבוכים אחרים.

16. מיגרנה כרונית: כאבי ראש עזים חוזרים ונשנים שיכולים להימשך שעות או ימים, לעיתים מלווים ברגישות לאור וקול, בחילות והפרעות ראייה.

17. תסמונת עייפות כרונית: הפרעה מורכבת המאופיינת בעייפות קיצונית שאינה משתפרת במנוחה. זאת לצד תסמינים כמו פגיעה קוגניטיבית, כאבי שרירים ומפרקים והפרעות שינה.

18. אוסטאופורוזיס: מצב בו העצמות הופכות לחלשות ושבירות, מה שמגביר את הסיכון לשברים.

19. דיכאון: הפרעת מצב רוח המאופיינת בתחושות מתמשכות של עצב, אובדן עניין או הנאה, שינויים בתיאבון או בדפוסי שינה וקשיי ריכוז.

20. הפרעות חרדה: קבוצה של מצבים נפשיים המאופיינים בדאגות יתר, פחד וחרדה, העלולים להפריע לפעילות היומיומית ולאיכות החיים.

21. כאבי גב כרוניים: כאבים בגב לאורך זמן, הנובעים לרוב ממצבים בסיסיים שונים כגון מחלת דיסק ניוונית, פריצת דיסק או היצרות בעמוד השדרה.

22. מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD): קבוצה של מחלות ריאה, לרבות ברונכיטיס כרונית ואמפיזמה, המאופיינת בחסימת זרימת אוויר וקשיי נשימה.

23. מחלות אוטואימוניות: מצבים שבהם מערכת החיסון תוקפת בטעות תאים ורקמות בריאים, כמו זאבת, טרשת נפוצה ומחלת צליאק.

נזכור כי רשימה זו אינה ממצה, ולכל מחלה כרונית יש מאפיינים, תסמינים ואפשרויות טיפול ייחודיות משלה. אם הינכם סובלים מתסמינים כאלה או אחרים או ממצב רפואי, הקדימו להוועץ עם רופא, לקבלת אבחון, ניטור, ייעוץ וטיפול מותאם אישית.

דילוג לתוכן