מהן מחלות ריאה ומה הגורמים הנפוצים להן?

אילו מחלות ריאה שכיחות חשוב להכיר? מה הן מחלות ריאה ומה הסיבות השכיחות למחלות אלה כמו COPD, דלקת ריאות, אסתמה וסיסטיק פיברוזיס?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםריאות
צילום: Freepik

מחלות ריאה הן מצבים רפואיים, לעיתים תורשתיים, שבהם נפגע תפקודה של מערכת הנשימה. הדבר עלול לקרות עקב פגיעה בריאות עצמן, בדרכי הנשימה או בכלל המערכת. מרבית מחלות הריאה הן כרוניות וחלקן חשוכות מרפא, אך בכולן ניתן לטפל ולהקל על התסמינים.

האוויר שאנו נושמים נושא עימו מגוון סוגים של מזהמים שבכוחם להזיק לדרכי הנשימה. אם כן מחלות ריאה שונות, שאינן תוצרו של מטען תורשתי, נגרמות על ידי מזהמים שחודרים אל הגוף דרך האוויר, במודע או שלא במודע. מזהמים אלו עשויים להיות תוצרי עישון – אקטיבי או פסיבי, זיהום אוויר, וירוסים וחיידקים, אבק ועוד.

אילו מחלות ריאה שכיחות חשוב להכיר?

פגיעה בתפקוד מערכת הנשימה עשויה להתבטא בהיצרות של דרכי הנשימה, ירידה בקיבולת הריאה או אובדן גמישות הריאות. כעת נסקור מהן אותן מחלות נפוצות, כיצד הן משפיעות על מערכת הנשימה, ומהן שיטות הטיפול בהן:

COPD

זוהי קבוצת מחלות ריאה כרוניות שיוצרות נזק מתמשך לחלקי מערכת הנשימה. COPD ידועה בתור מחלה של אנשים מעשנים ומיקומה הוא שלישי ברשימת גורמי המוות הנפוצים בעולם. גם עישון פסיבי, חשיפה לחלקיקי אבק וזיהום אוויר, עבודות בניין ובישול על אש פתוחה לאורך שנים עשויים להיות מחוללי המחלה.

המחלות הכלולות בקבוצת COPD הן מצבים שונים שבהם מורגש קוצר נשימה במאמץ, כתוצאה מקושי של המערכת להביא לחילופי גזים תקינים בריאות. גם השיעול כמו הקושי בנשימה מתחזק עם השנים.

הטיפול ב-COPD הוא ראשית כל הפסקת העישון ותחילת שיקומן של הריאות בליווי רפואי. מכאן ואילך מדובר על סרגל טיפולים החל ממשאף, דרך טיפול אנטיביוטי ועד השתלת ריאות, בהתאם לחומרת המחלה.

סיסטיק פיברוזיס

סיסטיק פיברוזיס היא מחלה תורשתית הפוגעת בתפקודם של הריאות והלבלב, כלומר – במערכת הנשימה ומערכת העיכול. זוהי מחלה המתפרצת רק במקרה שבו שני ההורים נשאים של הגן, ובסבירות של 0.25 לילד חולה, באופן שניתן לאבחן על ידי בדיקת דם פשוטה. חולי סיסטיק פיברוזיס (CF) נתונים באופן קבוע לסכנת התייבשות עקב איבוד נוזלים, וזאת משום שהפגם הגנטי משבש את יכולת הספיגה של הגוף. דרכי הנשימה של החולה נחסמות עקב הפרשות שהגוף אינו סופג, על כן מערכת הנשימה כולה נתונה לזיהומים, דלקות ונזק מתמשך.

אומנם מדובר על מחלה חשוכת מרפא, אך ישנן שיטות למזער את הנזק למערכת הנשימה והעיכול ביניהן פיזיותרפיה נשימתית, התאמת תזונה, אינהלציה, ניקוז ריאתי והשתלות.

אסתמה

המחלה המוכרת היא למעשה דלקת כרונית שמשפיעה על קוטר דרכי הנשימה. הדלקת שמתפתחת בעקבות חשיפה למזהמים שונים כמו קרדית האבק או חלקיקים אחרים, גורמת להתנפחותן של דרכי הנשימה ועקב כך הן הופכות צרות יותר. מצב כזה מוביל להתקף אסתמה שבו יש קושי בנשימה, לחץ וכאב באזור החזה, שיעולים ושריקות. ההתקפים עשויים להיות קלים או חריפים במיוחד ולהקשות על שגרת חיים תקינה ובטוחה. כדי לטפל באסתמה נעשה שימוש במשאף המכיל תרכובות שמטרתן להרחיב בחזרה את דרכי הנשימה.

דלקת ריאות

הריאות שלנו מורכבות משני חלקים עיקריים הנקראים נאדיות הריאה, שאליהן נשאף האוויר שאנו נושמים. כאשר אחת מהנאדיות או שתיהן נפגעות על ידי זיהום שמקורו בווירוסים או חיידקים באוויר, אנו עשויים לחלות בדלקת ריאות. תסמיניה של הדלקת המזכירים במידה רבה את תסמיניה של מחלת השפעת, ואילו דלקת היא מצב ממושך יותר ואף כואב ומסוכן יותר. בדיקה פשוטה אצל רופא יכולה לאשש את הימצאות הדלקת בריאות, אך לעיתים יש צורך גם בצילום חזה. למחלה זו ישנו חיסון שמקבלת קבוצת אוכלוסייה מבוגרת או בסיכון למחלות כרוניות, והטיפול בה נעשה בדרך כלל בעזרת אנטיביוטיקה.

כתבה זו היא תוכן מקודם.

דילוג לתוכן