פרוביוטיקה כנגד מחלות: חיידקים טובים במערכת העיכול

למה כדאי להשתמש בפרוביוטיקה? לאילו מחלות ושימושים רפואיים חיידקי מעיים טובים יכולים להועיל? מיהם חיידקי המעי הטובים, הרעים ומהו מקרוביום?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםעיכול
חיידקים טובים וחיידקים מזיקים במערכת העיכול וסגולותיה של פרוביוטיקה. צילום:Lakshmiraman Oza Pixabay

מהפכת המקרוביום טומנת בחובה הבטחה עצומה: שימוש בחיידקי מעיים לטיפול במחלות ומצבים רפואיים. מערכת העיכול האנושית מהווה בית חם לטריליוני חיידקים. חיידקים אלה יוצרים מערכת אקולוגית מורכבת המכונה מיקרוביום המעי. לעתים קרובות חיידקים קשורים למחלות. ואולם ישנם למעשה חיידקים מועילים רבים הממלאים תפקידים מכריעים בשמירה על בריאותנו. חיידקים אלו מסייעים לעיכול, מייצרים ויטמינים, מחזקים את מערכת החיסון ומגנים מפני פתוגנים מזיקים. מחקרים רבים זיהו מספר סוגים של חיידקי מעיים מועילים, כמו גם מזיקים, וקבע קשרים בין המיקרוביום למחלות שונות.

נציין כי תחום חקר המיקרוביום במעיים עדיין מתפתח. קיים צורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את נבכי חיידקי המעי והשפעתם על בריאות ומחלות. עם זאת, המחקר הקיים מדגיש את התפקיד המשמעותי של המיקרוביום של המעי בהשפעה נרחבת על מגוון מחלות ובריאות טובה. אם הינכם סובלים ממחלות, מצבים רפואים ותסמינים, פנו לרופא מומחה לאבחון וייעוץ לגבי טיפול אפשרי, לרבות טיפול הקשור לחיידקי מעי וטיפול דיאטנים ושילוב פרוביוטיקה.

החיידקים הטובים במערכת העיכול שלנו

חיידקים טובים מכונים לעתים קרובות פרוביוטיקה. אלו הם החיידקים מועילים המצויים במעיים. הם עוזרים לשמור על איזון ותפקוד בריא של מערכת העיכול. קיימים כמה סוגים נפוצים של חיידקי מעיים מועילים. הללו כוללים:

1. ביפידו-בקטריום Bifidobacterium: סוג זה של חיידקים ביפידו מצויים בדרך כלל במעיים של תינוקות יונקים. הימצאות חיידקים אלו כרורכה בסיכון מופחת לאלרגיות ולשיפור העיכול.

2. לקטובצילוס: נמצא במזונות מותססים כמו יוגורט וכרוב כבוש. הלקטובצילוס מסייע בפירוק הלקטוז, מחזק את המערכת החיסונית, ועשוי לסייע במניעת שלשולים.

3. חיידקי קולי Escherichia coli (E. coli): למרות שבדרך כלל קשור למחלה ולזיהום קוליפורמי, כמה זנים של E. coli מועילים. הם מסייעים בייצור ויטמין K2, שחשוב לקרישת הדם ולבריאות העצם.

חיידקים מזיקים למערכת העיכול

מצד שני, חיידקי מעי מזיקים, הידועים כחיידקים פתוגניים, יכולים לשבש את המיקרוביום של המעי. הם דווקא מעצימים וגורמים לבעיות בריאותיות שונות. להלן פרטנו כמה דוגמאות לחיידקים מעין אלה:

1. קלוסטרידיום Clostridium difficile (C. difficile): חיידק זה עלול לגרום לשלשולים קשים ולדלקת במעי הגס, לרוב בעקבות טיפול אנטיביוטי.

2. סלמונלה וקמפילובקטר: חיידקים אלו מהווים גורמים שכיחים למחלות המועברות במזון, המובילות לתסמינים כמו שלשולים, הקאות וחום.

3. הליקובקטר פילורי: הליקובקטר פילורי מוכר כאחראי לרוב כיבי הקיבה. הוא עלול להוביל לבעיות עיכול ולהגביר את הסיכון לפתח סרטן הקיבה.

התועלת של פרוביוטיקה

מחקרים מדעיים חשפו קשרים רבים בין מיקרוביום המעי לבין מחלות שונות או החלמה ממחלות. כמה ממצאים בולטים כוללים:

1. מחלות מעי דלקתיות (IBD): מחקר הראה שחוסר איזון במיקרוביום המעי יכול לתרום להתפתחות IBD, כולל מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית. החזרת איזון בריא של חיידקי המעי באמצעות טיפולים ממוקדים או פרוביוטיקה הראתה סימנים מבטיחים לשפר את המצב בעקבות שימוש בחיידקים.

2. השמנת יתר והפרעות מטבוליות: מחקרים מצאו שחיידקי מעיים מסוימים עשויים להשפיע על עלייה במשקל ועל חילוף החומרים. הם משפיעים על ידי הפקת יותר קלוריות מהמזון והשפעה על אחסון השומן. חוסר איזון במיקרוביום המעי נקשר להשמנה, סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית. וויסות המיקרוביום של המעי באמצעות התערבויות תזונתיות או תוספת פרוביוטיקה עשויה לסייע לכך.

3. הפרעות בריאות הנפש: מחקרים חדשים מצביעים על קשר בין המיקרוביום של המעי לבין מצבים נפשיים כמו דיכאון וחרדה. מדענים מסוימים סבורים כי הקשר מעי-מוח, כולל תקשורת דו-כיוונית בין המעי למוח, ומשפיע על בריאות הנפש. נמצא כי חיידקי מעיים מסוימים מייצרים נוירוטרנסמיטורים ותרכובות אחרות שיכולות להשפיע על מצב הרוח וההתנהגות.

4. הפרעות במערכת החיסון: למיקרוביום המעי תפקיד מכריע בהתפתחות ותפקוד מערכת החיסון. חוסר איזון בחיידקי המעיים נקשר למחלות אוטואימוניות כגון דלקת מפרקים שגרונית, טרשת נפוצה ואלרגיות. השפעה על המיקרוביום של המעי באמצעות פרוביוטיקה או השתלת מיקרוביוטה צואה הראתה במחקרים השפעה פוטנציאלית מועילה.

5. זיהומים במערכת העיכול: חיידקי מעיים מזיקים מסוימים, כמו C. difficile, עלולים לגרום לזיהומים במערכת העיכול. מחקרים הראו כי השתלת מיקרוביוטה צואתית, הכוללת העברת חיידקי מעיים בריאים מתורם למקבל, יכולה להיות יעילה ביותר בטיפול בזיהומים חוזרים.

 

דילוג לתוכן