כולסטרול טוב ורע – ערכים

מהו כולסטרול טוב ומה זה כולסטרול רע LDL? מהם ערכים תקינים של כולסטרול טוב ומה ערכים לא תקינים? ומה הערכים של כולסטרול רע שמצריכים טיפול?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

קרדיולוגיהרפואת מומחים
כולסטרול טוב ורע - ערכים. צילום: Pixabay Michal Jarmoluk

מהו כולסטרול טוב ומה זה כולסטרול רע LDL? מהם הערכים התקינים של כולסטרול טוב ומה ערכיו החריגים והלא תקינים? ומה הערכים של כולסטרול רע שמצריכים טיפול? בסוגי כולסטרול טוב ורע – ערכים שונים מבטאים סיכון בריאותי. HDL ו-LDL הם שני סוגים של ליפופרוטאינים שאחראים על הובלת כולסטרול בכל הגוף. HDL- או ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה, מכונה הסוג ה"טוב" של כולסטרול. כולסטרול טוב זה מסייע להסיר עודף כולסטרול מהגוף. הוא מפחית את הסיכון למחלות לב ושבץ. לעומתו, LDL – ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה, מהווה את הסוג ה"רע" של הכולסטרול. LDL – כולסטרול רע תורם להצטברות של כולסטרול בעורקים, ומגביר את הסיכון למחלות לב ושבץ.

בסוג של כולסטרול טוב ורע – ערכים לא תקינים מצביעים על מצב בר סיכון שעלול להוביל למחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי. כולסטרול מהווה שומן המצוי בגוף ובמזונות שמקורם בבעלי חיים. הכולסטרול מהווה גורם חיוני בייצור הורמונים, הפקת חומצות מרה ויטמינים כמו ויטמין D וממברנות התא. ואולם, עודף כולסטרול – היפרכולסטרולמיה מזיק לבריאות, כאמור.

כולסטרול שמקורו בתזונה קרוי כולסטרול אקסוגני. כולסטרול זה מצוי במזונות מן החי כמו ביצים, מוצרי חלב, בשר, איברים פנימיים כמו כבד, עופות ושומן.  במזונות הללו מצוי כולסטרול LDL, הנחשב לכולסטרול "רע". לכן, חשוב להגביל את כמות המזונות הללו בתזונה. לעומתם, מזונות שמקורם צמחי כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות אינם מכילים כולסטרול. הם אף מפחיתים את כמות הכולסטרול הרע ומעלים את כמות הכולסטרול הטוב.

הכבד מייצר כולסטרול מסוג אנדוגני. כולסטרול אנדוגני משתחרר לדם ומשמש מקור ראשי לכולסטרול בגוף. כמות השומן הרווי ושומן הטראנס בתזונה משפיעה על כמות הכולסטרול שמייצר הכבד. מכיוון שסוגי שומן אלו נמצאים במזונות מעובדים רבים, רצוי להגביל את צריכתם.

ערכי כולסטרול רע וכולסטרול טוב

מהם ערכים תקינים ומהם ערכים גבוהים של כולסטרול טוב וכולסטרול רע?

ערכים של כולסטרול טוב: הכולסטרול הטוב HDL מיוצר בכבד ובאיברים אחרים. הוא מועבר דרך זרם הדם אל הרקמות בגוף. כולסטרול טוב זה מסייע לסלק את הכולסטרול הרע והעודף מגופנו ומהעורקים ובכך מפחית טרשתיות. מהי הרמה החריגה של כולסטרול טוב ומה הרמה התקינה? רמות HDL כולסטרול טוב של 50 -40 מ"ג/ד"ל אצל גברים ומעל 50-60 אצל נשים ומעלה נחשבות לבריאות.

הורדת כולסטרול וטיפול בו:

ערכים של כולסטרול רע: הכולסטרול הרע LDL מיוצר גם הוא בכבד. הוא מועבר דרך מחזור הדם אל הרקמות. בניגוד ל-HDL, הוא נושא כולסטרול מהכבד לגוף, שם הוא מצטבר בעורקים ותורם לטרשתיות החוסמת את כלי הדם. מהי הרמה החריגה של כולסטרול רע ומה הרמה התקינה? רמות LDL של 100 מ"ג/ד"ל ומטה נחשבות לבריאות. מי שסובל ממחלות כמו סוכרת רופאים עשויים להמליץ על ערכים שבין 70 ל-100 מ"ג לד"ל. ערכים מתחת ל100 מ"ג לד"ל הם ערכים תקינים של כולסטרול והם המומלצים. ואילו ערכים שבין 100 ל129 נחשבים גבוליים. בין 130 ל159 מ"ג לד"ל KDK נחשב ערך גבולי גבוה.  160 מ"ג לד"ל LDL  ומעלה יחשב ערך גבוה ומסוכן.

כולסטרול כללי Total Cholesterol: ערכים תקינים של כולסטרול כללי מוגדרים פחות מ200 מ"ג לד"ל.בדיקה זו מביאה בחשבון את הכולסטרול הטוב והכולסטרול הרע בנוסף לרמת הטריגליצרידים.

יחס מאוזן בין HDL ל-LDL מוגדר כמדד המבטא מצב בריאותי תקין. לשם הפחתת עודפי כולסטרול קיימת חשיבות בהקפדה על אורח חיים בריא. לצד זה, היפרכולסטרולמיה נגרמת גם ממגוון גורמים אחרים כמו מחלות, שימוש בתרופות ועוד. לכן יש להעזר ברופא לקבלת אבחון, ייעוץ וטיפול מתאים. לעיתים קרובות ימליץ הרופא, לצד תרופות או ללא תרופות לשנות את אורחות החיים. אורח חיים בריא כולל אכילת מזונות דלים בשומנים רוויים וכולסטרול, צריכת מאכלים בריאים כמו אבוקדו, בצל, שום או שיבולת שועל. במקביל, פעילות גופנית, הפסקת עישון והפחתת מתח יכולים גם להפחית סיכון לעודף כולסטרול מזיק. אבחון ומדידת רמת ערכים של כולסטרול טוב ורע באופן סדיר מהווה גורם מפתח לטיפול אפקטיבי. וזיהוי בעיות בהתהוותן.

דילוג לתוכן