כבד שומני ואלכוהול: למה אלכוהול פוגע בכבד?

מה הקשר בין אלכוהול לבעיות בכבד?למה אלכוהול פוגע בכבד? האם כבד שומני הפיך? האם ניתן להשיב לאחור את הנזק שנגרם לכבד השומני?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
כבד שומני ואלכוהול. צילום: Pixabay congerdesign

מה הקשר בין אלכוהול לבעיות בכבד? כיצד אלכוהול פוגע בתפקוד הכבד? תופעת כבד שומני הפכה לנפוצה במיוחד. איך כבד שומני ואלכוהול כרוכים זה בזה?  למה אלכוהול פוגע בכבד? האם כבד שומני הפיך? האם ניתן להשיב לאחור את הנזק שנגרם לכבד השומני?

הםא כבד שומני ואלכוהול קשורים? האם שתיית אלכוהול גורמת לכבד שומני? למה אלכוהול פוגע בכבד וגורם זאת? אכן, צריכת אלכוהול עלולה לגרום לכבד שומני. מחלת כבד שומני זו ידועה גם בשם מחלת כבד שומני אלכוהולי (AFLD). כאשר צורכים אלכוהול, הכבד מעבד אותו והופך אותו לאנרגיה. עם זאת, אם אתם צורכים אלכוהול בכמות גדולה או קבועה, הכבד עלול להיות מוצף ולאגור את האנרגיה הנוספת כשומן.

זה מוביל לעיתים קרובות להצטברות שומן בתאי הכבד. תופעה זו מובילה לעיתים לדלקת ולנזק לכבד, מה שמוביל למחלת כבד שומני. לאחר שהמחלה מתקדמת יותר, מתחיל הכבד להצטלק. כלומר צלקות מתהוות בו ברמה הולכת וגוברת. חלק מהחולים יפתחו גם שחמת כבד. ומבין אלו המפתחים שחמת כבד, עשויה להתפתח בסבירות גבוה יחסית מחלת סרטן הכבד.

כבד שומני ואלכוהול

האם כבד שומני הפיך? האם אפשר להחזיר לאחור את המצב ולרפא כבד שומני? בשלבים מתקדמים של כבד שומני נוצרת הצטלקות בתאים המהווה נזק בלתי הפיך. ואולם, בשלבים הראשונים של מחלת כבד שומני כן ניתן להשיב לאחור את המצב של כבד שומני והוא מצב הפיך וניתן לריפוי בשלב זה.

חשוב לציין שלא כל מי ששותה אלכוהול יפתח מחלת כבד שומני, וחומרת המצב עשויה להשתנות בהתאם לגורמים כמו כמות ומשך צריכת האלכוהול, גנטיקה ומצבים בריאותיים אחרים. הדרך הטובה ביותר למנוע מחלות כבד שומני היא להגביל או להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול, ולשמור על אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה.

למה אלכוהול פוגע בכבד?

לצריכת אלכוהול יכולה להיות השפעה משמעותית על הכבד, שכן הכבד אחראי על עיבוד האלכוהול בגוף. להלן כמה השפעות של אלכוהול על הכבד:

    1. דלקת: צריכת אלכוהול עלולה לגרום לדלקת בכבד, מה שעלול להוביל למצב הנקרא הפטיטיס אלכוהולית.
    2. מחלת כבד שומני: שתיית אלכוהול עלולה לגרום להצטברות שומן בכבד, מה שמוביל למחלת כבד שומני.
    3. שחמת: צריכת אלכוהול כרונית עלולה להוביל לשחמת, שהוא מצב חמור שבו הכבד הופך מצולק ואינו יכול לתפקד כראוי.
    4. סיכון מוגבר לסרטן הכבד: שתייה מרובה עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הכבד.
    5. שינוי זמני ארוחה עשוי להפחית הצטברות שומנים בכבד
    6. יכולותיו של הכבד
    7. יתרונות פעילות גופנית ונזקי אורח חיים יושבני

כאמור, חומרת ההשפעות הללו עשויה להשתנות בהתאם לגורמים כמו כמות האלכוהול הנצרכת ומשך הרגלי השתייה. אם הינכם צורכים אלכוהול באופן קבוע, פנו לרופא על מנת לקבל ייעוץ וטיפול לאבחון הנזקים ועצירתם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן