סיבות לעודף סוכרים בדם: מה מעלה את רמת הסוכר בדם?

מה מעלה את רמות הסוכר בדם? מה גורם לעודף סוכר בדם? אילו גורמים קשורים בסיכון מוגבר לסוכרת, טרום סוכרתיות וסכרת מסוג 2?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהסכרת
מהם הגורמים לעלייה ברמות הסוכר בדם? צילום: pixabay RitaE

מה גורם לסוכר גבוה בדם? מהן הסיבות לעודף סוכרים בדם? האם עודף סוכר קשור לסוכרת? מה מעלה את רמת הסוכר בדם? איך לחץ נפשי, מחלות ותרופות מסוימות מעלים את הסוכר? כיצד תזונה משפיעה על סוכרים בדם?

סוכר גבוה בדם, הידוע גם בשם היפרגליקמיה, הוא מצב שבו לגוף יש יותר מדי גלוקוז בדם. גלוקוז הוא סוג של סוכר המהווה את מקור האנרגיה העיקרי של הגוף. סוכרים מגיעים ממזונות שאנו אוכלים ומתפרקים לגלוקוז על ידי מערכת העיכול. לאחר מכן הגלוקוז נכנס לזרם הדם ומועבר לתאים, שם הוא משמש לאנרגיה. אז מה מעלה את רמת הסוכר בדם? מהם הגורמים לעלייה ברמות הסוכר בדם? מהם הגורמים לסוכר גבוה ולהתפתחות סוכרת מסוג 2? מגוון גורמים כמו תזונה לקויה, מיעוט פעילות גופנית, מחלות, שימוש בתרופות וחומרים ועוד מובילים לסוכר גבוה.

אם אתם או מישהו קרוב אליכם סובלים מסוכר גבוה בדם, חשוב לפנות לרופא כדי לקבוע את הסיבה ולקבל טיפול. הטיפול בסוכר גבוה בדם ישתנה בהתאם לגורם למצב זה. עם זאת, כפי שיתווה הרופא, מלבד טיפול תרופתי, ישנם כמה שינויים כלליים באורח החיים שיכולים לסייע בהורדת רמות הסוכר בדם וטיפול בסוכרת, כגון אכילת תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה ושינה מספקת.

גורמים לעלייה ברמות הסוכר בדם

מה מעלה את רמות הסוכר? מה גורם לעודף סוכר בדם? אילו גורמים קשורים בסיכון מוגבר לסוכרת, טרום סוכרתיות וסכרת מסוג 2? מהם הגורמים לעליה ברמות הסוכר? לפניכם גורמים מובילים שקשורים לעודף סוכר בדם:

  • מצבים רפואיים: מצבים רפואיים מסוימים, כגון תסמונת קושינג וסוגים מסוימים של סרטן, יכולים גם הם להעלות את רמות הסוכר בדם.
  • ניהול לקוי של תרופות: אם יש לך סוכרת, חשוב ליטול את התרופה כפי שנקבע על ידי הרופא שלך. אם לא נוטלים את התרופה כפי שנקבע, רמות הסוכר בדם עשויות לעלות.
  • תזונה לא בריאה: אכילת תזונה עשירה בפחמימות מעובדות, משקאות ממותקים ושומנים לא בריאים עלולה להעלות את רמות הסוכר בדם. חשוב לאכול תזונה בריאה דלה בפחמימות ועשירה בסיבים תזונתיים.
  • חוסר פעילות גופנית: פעילות גופנית מסייעת לגוף להשתמש בגלוקוז לאנרגיה. אם אינכם פעילים פיזית באופן מספיק, הרי שהסיכון לעודף סוכר גובר.
    מתח: לחצים נפשיים, סטרס, מצוקה רגשית ממושכת ומתח יכול לגרום לגוף לשחרר הורמונים שמעלים את רמות הסוכר בדם.
    תרופות : תרופות מסוימות, כגון סטרואידים ותרופות משתנות, עלולות להעלות את רמות הסוכר בדם.
  • סוכרת: סוכרת היא מצב כרוני המשפיע על האופן שבו הגוף הופך מזון לאנרגיה. ישנם שני סוגים עיקריים של סוכרת: סוג 1 וסוג 2. בסוכרת מסוג 1, הגוף אינו מייצר אינסולין, הורמון המסייע לגלוקוז להיכנס לתאים. בסוכרת מסוג 2, הגוף אינו מייצר מספיק אינסולין או שהתאים לא מגיבים לאינסולין כמו שצריך. וזה בתורו משפיע על רמות הסוכר בדם.
  • שינה לא מספקת: שינה מספקת חשובה לבריאות הכללית, כולל בקרת רמת הסוכר בדם. אם לא ישנים מספיק, רמות הסוכר בדם עשויות לעלות.

שמירה באמצעות הקפדה על הרגלי אורח חיים בריאים יכולים לטפל בעודף סוכר ולמנוע התפתחות של סוכרת ומחלות אחרות. אורח חיים בריא הכולל שימוש נבון ואחראי בתרופות, ניטור מצב הסוכר בקביעות, תזונה בריאה, פעילות גופנית מתאימה, הורדת עודף משקל, ניהול מתתחים ולחצים ושינה מספקת הם בין הגורמים המסייעים לשיפור הבריאות והפחתת סוכרים בדם.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן