תפוח – ערכים תזונתיים

כמה קלוריות יש בתפוח, הידעתם שתפוחים מסייעים להפחתת משקל, נגד כולסטרול ויכולים להפחית את הסיכון לחלות בסרטן ? הכנסו לדעת עוד על הפרי הטעים

תזונהרפואה משלימה
כמה קלוריות יש בתפוח אחד ? מה ערכיו התזונתיים של תפוח ? יתרונות של תפוחים. צילום: Pixabay S. Hermann & F. Richter

מה היתרונות של תפוח ומה ערכיו התזונתיים? כמה קלוריות יש בתפוח אחד ואילו זנים של תפוחים ישנם. תפוח הוא פרי נפוץ שמקורו באסיה והוא נפוץ מאוד בישראל. תפוח הוא אחד מהעצים שבויתו ראשונים על ידי בני האדם. ישנם בעולם מעל 7,000 זנים של תפוחים שתורבתו.

כמה קלוריות יש בתפוח?

בכל מאה גרם של של תפוח יש כ-45 עד 60 קלוריות. במאה גרם תפוח יש רבע גרם חלבונים ויש קרוב ל14 גרם  פחמימות. תפוח אחד ששוקל בערך 170 גרם מכיל כ-87 קלוריות ו-24 גרם פחמימות. קילו תפוחים מכיל שישה תפוחים בממוצע.

אנו אוכלים תפוח לרוב בצורתו החיה כשהוא טרי או לאחר קילוף. יש הנוהגים לאכול תפוח לאחר בישולו, טיגונו או פייתו לבד או עם מאכלים אחרים. יש המשתמשים בתפוח בתוך סלט.

תפוח מצוי מציע מגוון מינרלים וגם ויטמינים שונים. ביניהם סידן, ברזל, מגנזיום וזרחן. בתפוח יש גם אשלגן, אבץ, נחושת וגם ויטמין C. תפוח מכין גם תיאמין, ריבופלבין וניאצין. תפוחים מכילים גם ויטמין B6 , לצד בטא קרוטן וחומצות שומן כמו חומצת שומן חד בלתי רווי.

 

זנים של תפוחים

הזנים המוכרים והנפוצים של תפוחים הם תפוח רד דלישס. זהו התפוח האדום המוכר לנו. זהו תפוח מתוק ורק יחסית. זן נוסף של תפוח נפוץ בישראל הוא גולדן דלישס. תפוח גולדן דלישס הוא בצבע ירוק – צהוב בהיר. על קליפתו הבהירה ישנן נקודות בהירות.

זן נפוץ נוסף של תפוחים בישראל שטעמם חזק וחמצמץ הם גרני סמית. תפוח גרני סמית הוא התפוח בעל הצבע הירוק הכהה יותר. תפוח גרני סמית שמקורו באוסטרליה הוא חמוץ מתוק. בשר התפוח של גרני סמית הוא קשה וקליפתו הירוקה מבריקה.

לבד מזנים אלה ישנם בישראל ובעולם זנים רבים אחרים. בין הזנים הנפוצים הם תפוח אורליאנס אדום. תפוח נפוץ נוסף הינו גרנד אלכסנדר. גרנדר אלכסנדר הוא אדום עם כתמים צהובים והוא נוטה לקמחיות.

תפוח – יתרונות בריאותיים

לתפוח יתרונות בריאותיים שונים. מדובר על יתרונות של תפוח חי. לאחר בישול, טיגון, אפיה או אידוי יורדת תכולת הרכיבים המועילים בתפוח. ואולם עדיין גם לאחר מכן יש לתפוח יתרונות בריאותיים רבים. בתפוח קיים מצבור ויטמינים ומינרלים.

  1. תפוחים עשויים לסייע להורדה במשקל. יעילותה של דיאטת תפוחים המדגישה את צריכתם יכולה להשפיע. במחקר נמצא שאנשים שאכלו שתי חתיכות תפוח לפני ארוחה הרגישו שובע רב וצרכו 200 קלוריות בממוצע פחות.
  2. צריכה של תפוחים שניתנה לחיות מעבדה באופן טחון או במיץ סייעה להפחתת משקלן והורידה את רמות הכולסטרול הרע LDL, טריגליצרידים ועוד.
  3. תפוחים משפיעים לטובה על בריאות הלב. צריכת תפוחים קשורה לסיכוי מופחת ללקות במחלות לב.
  4. תפוחים מכילים ויטמין C המועיל מאוד לבריאות הגוף ולחיזוקו.
  5. תפוחים קשורים להפחתת סיכון לסוכרת. צריכת תפוחים נמצאה קשורה לסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2.

מתכון להכנה של תפוח מסוכר על מקל:

ערכים תזונתיים של תפוח

לפניכם בטבלה הערכים התזונתיים המגוון של התפוח, כמה קלוריות יש בתפוח, כמה פחמימות, סוכרים, שומנים וחלבונים יש בתפוחים. זאת לצד המינרלים, הוויטמינים והסימון התזונתי של תפוח עץ. הערכים המופיעים לגבי תפוח אשר מפורטים להלן מבוססים על נתוני משרד החקלאות האמריקני. טבלה זו כוללת ערכים תזונתיים  של מאה גרם תפוח :

סימון תזונתי ערך תזונתי ל-100 גרם תפוח – פולי סויה
מים (גרם) 85.56
קלוריות – אנרגיה (קק"ל) 52
חלבונים (גרם) 0.26
שומנים (גרם) 0.17
פחמימות (גרם) 13.81
סיבים תזונתיים (גרם) 2.4
סוכרים (גרם) 10.39
סידן – קלציום (מ"ג) 6
ברזל (מ"ג) 0.12
מגנזיום (מ"ג) 5
זרחן (מ"ג) 11
אשלגן (מ"ג) 107
נתרן (מ"ג) 1
אבץ (מ"ג) 0.04
נחושת (מ"ג) 0.027
סלניום (מיקרוגרם) 0
ויטמין C (מ"ג) 4.6
תיאמין (מ"ג) 0.017
ריבופלבין (מ"ג) 0.026
ניאצין (מ"ג) 0.091
ויטמין B6 (מ"ג) 0.041
חומצה פולית – ויטמין B9 (מיקרוגרם) 3
כולין (מ"ג) 3.4
ויטמין B12 (מיקרוגרם) 0
ויטמין A (מיקרוגרם, RAE) 3
רטינול (מיקרוגרם) 0
בטא קרוטן (מיקרוגרם) 27
אלפא קרוטן (מיקרוגרם) 0
בטא קריפטוקסנטין (מיקרוגרם) 11
ליקופן (מיקרוגרם) 0
לוטאין עם זאקסנטין (מיקרוגרם) 29
ויטמין E – אלפא טוקופרול (מ"ג) 0.18
ויטמין D (ויטמין D3 + D2, ביחידות מיקרוגרם) 0
ויטמין K (פילוקווינון, מיקרוגרם) 2.2
חומצות שומן רווי (גרם) 0.028
חומצות שומן חד בלתי רווי (גרם) 0.007
חומצות שומן רב בלתי רווי (גרם) 0.051
אומגה 3 EPA (גרם) 0
אומגה 3 DPA (גרם) 0
DHA (גרם) 0
כולסטרול (מ"ג) 0
אלכוהול (גרם) 0
קפאין (מ"ג) 0

 

מתכונים עם תפוחים

תפוחי העץ מזינים, טעימים ובריאים. תפוחים מזנים שונים הם בעלי ערך תזונתי גבוה. לכן תפוחים לסוגיהם הם בסיס טוב להכנת מאכלים שונים. החל משילוב תפוחי עץ בסלט, פאי תפוחים, דג עם תפוחים ובצל, טבעות תפוחים מטוגנות, קראמבל תפוחים ואף בישולים עם תפוחים. להלן מספר מתכונים עם תפוחים להנאתכם:

 

נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך:

דילוג לתוכן