תרופות טבעיות לטיפול בקורונה

שיטות ריפוי טבעיות כנגד הקורונה של חיזוק הגוף, תרופות סבתא, רפואה מסורתית עממית, כושר, הפחתת לחת ודרכים לחיזוק המערכת החיסונית

שי לביא

עודכן בתאריך

חדשות חמותרפואה משלימה
ירקות, תזונה, בריאות. צילום: John Lambeth PEXELS

סביב הקורונה יש הרבה שמועות וחוסר ודאות. אנשים רבים תוהים האם הם יש תרופה כלשהי, טבעית או סינתטית, שיכולה למנוע מהם להידבק בקורונה או לעזור להם כאשר הם חולים. התשובה בקצרה היא לא, לצערנו, כרגע אין תרופה קונבנציונאלית או מסורתית שיכולה להגן עליכם מהדבקה או לרפא את הקורונה באופן שהוכח כיעיל. אבל, בהחלט יש תרופות סבתא, פתרונות רפואה משלימה, דרכי מניעה ושיטות ריפוי טבעי שיכולות לעזור לכם להגן על עצמכם או במידת הצורך, להתמודד עם המחלה באמצעות חיזוק המערכת חיסונית.

מניעה

שימו לב! כדי להקטין את סכנת ההידבקות על כולנו לפעול לפי הנחיות משרד הבריאות וכן להתרחק מהתקהלויות, לחבוש מסכת הגנה לאף ולפה בעת יציאה מהבית, לעטות כפפות במקרה הצורך, לשטוף ידיים לעיתים קרובות ולהימנע מלגעת במשטחים באיזורים ציבוריים.

בנוסף, ניתן להעזר בהתאם למצב הרפואי, למגבלות האישיות ובכפוף לייעוץ עם הרופא המטפל באמצעי עזר אחרים למניעה וטיפול שיחזק את גופנו כמו תרופות סבתא מהרפואה העממית, תרופות טבעיות של רפואה מסורתית, מזונות וצמחים שמחזקים את המערכת החיסונית, דבר שמשפר את יכולת הגוף להתמודד עם נגיפים זרים, ובהם, כפי שמעריכים גם כנגד נגיף הקורונה.

חיזוק המערכת החיסונית

ברפואה המסורתית, הדגש היה על מניעת חולי ופחות על ההתמודדות עם מחלות. הסיבה לכך פשוטה, בזמנים עברו, כשהידע האנושי היה מוגבל מאוד מבחינת הגורמים למחלות ומגיפות (החיידקים לדוגמא, התגלו רק במאה ה-19), הסיכוי של רופא להתמודד עם מחלה קשה היה קטן באופן יחסי. לכן, הרופאים המסורתיים ביקרו את חוליהם עוד לפני שהיו חולים, כדי למנוע מחלה קשה. היום, אנחנו פונים לרופא בעיקר כאשר אנו חולים, אך כדאי לזכור שאנחנו יכולים לטפל בגופנו ולחזק את המערכת החיסונית גם כאשר אנו בריאים.

הימנעות מלחצים ומתחים

מחקרים מגוונים מצביעים על כך שאנשים מתוחים המתאפיינים בלחץ נפשי ודריכות רבה הם אנשים שיותר נוטים לחלות, ולסימפטומים הנפשיים יכולות להצטרף גם מחלות כרוניות. כרגע, אנו חיים בתקופה  בה אנו חווים איום וחוסר ודאות: הקורונה הביאה לחיינו חששות בריאותיים, כלכליים והשפיעה לרעה על היחסים החברתיים. תזונה נכונה, פעילות גופנית והרפיה נפשית יכולות לעזור לנו להרגיש יותר טוב ולחזק את המערכת החיסונית של גופנו.

תזונה נכונהסוכר לבן ואוכל מעובד הם האויבים של גופנו. מזונות אלה מחלישים את המערכת החיסונית שלנו, נסו להימנע מאוכל עתיר סוכר או מעובד, ובשלו יותר בבית. בנוסף, נסו לשלב ירקות ושורשים במזונכם: ברוקולי, ספירולינה, והירקות הכתומים ידועים בתרומתם למערכת החיסונית שלנו.

פעילות גופנית – מומחים ממליצים על פעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע שאורכת בין חצי שעה לשעה וחצי. הפעילות הגופנית מחזקת את גופנו והיא גם דרך מצוינת לשחרור מלחצים.יש לבצע כל פעילות גופנית בהתאם למגבלות ולמצב הרפואי כמובן, אך ככלל, פעילות גופנית מתונה מועילה למרבית האנשים.

הרפית שרירים – יתכן ואתם או אנשים סביבכם מרגישים יותר לחוצים בימים אלה. מאחר שלחץ מתבטא גם באופן גופני כמו במקרים של צוואר תפוס או כאבי גב, מומלץ  לבצע מתיחות מדי יום, במשך כמה דקות, התמקדו בשרירי הצוואר והגב.

הרפיה נפשית – נסו לעשות פעילויות כדי להוריד את רמת הלחץ. תוכלו למצוא באינטרנט מדיטציה מודרכת, דימיון מודרך ושיעורי יוגה. יתכן ואתם מעדיפים לעשות משהו יצירתי יותר כמו טיפול ביצירה או ריפוי בעיסוק. מיצאו משהו שאתם מצליחים להתרכז בו וגורם לכם שקט נפשי, והקדישו לו זמן מדי יום או כמה פעמים בשבוע.

האם ויטמין C עוזר?

הזכרנו לעיל מזונות שתורמים לחיזוק המערכת החיסונית. כידוע, ויטמין C מומלץ במקרים של הצטננות ומחלות אחרות הנגרמות כתוצאה מנגיפים נשימתיים. לוויטמין C יש השפעה חיובית על המערכת החיסונית והוא עוזר בהתמודדות עם התסמינים. למרות ההשפעה החיובית של ויטמין C על המערכת החיסונית, כרגע לא ידוע בממצאים קלינים מחקריים האם הוא עוזר לחולי קורונה. במחקר שנערך בסין בחודשים האחרונים ניתן ויטמין C במינון מוגבר לחולי קורונה שהיו במצב קשה. ואולם, מאחר שתוצאות המחקר עדיין לא פורסמו, לא ניתן לקבוע האם יש תועלת במתן ויטמין C לחולים.

גרגור מלח

בשבועות האחרונים יש פרסומים רבים, בעיקר ברשתות החברתיות, בדבר ההשפעה החיובית של גרגור מלח במניעת ההידבקות בנגיף. למרות שיש מחקרים שהוכיחו כי לגרגור מי מלח שש פעמים ביום יש השפעה חיובית, בכך שהיא מקטינה את סיכויי ההידבקות במחלות מסוימות כשפעת, עדיין לא ידוע האם יש לו השפעה חיובית במניעת קורונה. יחד עם זאת גם מומחים בדבר סבורים כי בין אם התועלת שלו מוכחת ובין אם לא, גרגור של מי מלח לא יכול להזיק, ואולי אף להועיל.

רפואה סינית

רפואה עממית מסורתית של צמחי מרפא נפוצה מאוד במזרח הרחוק. רפואה סינית הוכחה זה מכבר במחקרים כמועילה לריפוי של מצבים רפואיים שונים. בחודשים האחרונים נערכים מספר מחקרים בסין המתמקדים בשימוש בצמחים ותמציות צמחים להתמודדות עם הקורונה. מהמחקרים עולים כי יש מספר תרופות מהרפואה הסינית המסורתית שעוזרות לטפל בסימפטומים, בעיקר במצבים הקלים יותר של הקורונה, כשיעול וחום. עם זאת, חלק מהמחקרים הצביעו על כך ששימוש בחלק מהתמציות גרם לירידה בפעילות המערכת החיסונית של הגוף.

בין תמציות הצמחים שנבדקו נזכיר שתיים: Lycoris Radiata ממשפחת השושניים יכול לעזור לחיזוק המערכת בהתמודדות עם נגיפים. התרופה הסינית Qing Fei Pai Du Tang גם עמדה במרכז כמה מחקרים מאחר שנעשה בה שימוש נרחב בטיפול בחולי קורונה בשנת 2020. רוב המחקרים הצביעו על השפעתה החיובית בקיצור משך המחלה אך נרשמו מקרים שבהם הייתה לה השפעה שלילית והשימוש בה הוביל להידרדרות המטופלים.

ניתן לעזור לגופכם לחזק את המערכת החיסונית. עם זאת, יש לזכור לפעול בהתאם למצבכם הרפואי, בכפוף לייעוץ רפואי ולפי הנחיות משרד הבריאות כדי שלא לסכן את עצמכם שלא לצורך.

 

להרחבה בבליוגרפית:

Int Journal of Preventive Medicine. 2013 Sep;4(9):1030-5. Respiratory Tract Infections and its Preventive Measures among Hajj Pilgrims, 2010: A Nested Case Control Study. Emamian MH, Hassani AM, Fateh M.ed/24130944. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24130944

Yang Y, Islam MS, Wang J, Li Y, Chen X. Traditional Chinese Medicine in the Treatment of Patients Infected with 2019-New Coronavirus (SARS-CoV-2): A Review and Perspective. Int J Biol Sci 2020; 16(10):1708-1717. doi:10.7150/ijbs.45538. Available from http://www.ijbs.com/v16p1708.htm

Hemilä H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jan 31;(1):CD000980. doi:  10.1002/14651858.CD000980.pub4 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23440782

דילוג לתוכן