החורף כאן: טיפול ותסמינים של דלקת גרון

מהי דלקת גרון? מה ההבדל בין דלקת גרון חיידקית לויראלית? אילו טיפולים יש לדלקת גרון? ומה הם התסמינים של דלקות בגרון? פרינגיטיס Pharyngitis הינה דלקת בגרון או בשקדים, הנגרמת מזיהום של חיידקים או נגיפים. שתי הסוגים של הדלקות מדבקים. רוב דלקות הגרון הן וויראליות ולא נובעות ממקור חיידקי. דלקות גורמות לכאב גרון אך חשוב לזכור כי ישנן סיבות נוספות לכאבי גרון.

דלקת גרון חיידקית היא דלקת בגרון או בשקדים הנוצרת בשל חדירה של חיידק או נגיף לגרון והתרבות בו. דלקת גרון חיידקית נוצרת כתוצאה מחדירת חיידק והתרבות באזור השקדים או הלוע. לרוב מדובר בחיידק הסטרפטוקוקוס מסוג A.  לעומת זאת, דלקת ויראלית – נגיפית נוצרת כתוצאה מהתרבות וירוס באזור השקדים או הלוע. בכל מקרה של כאב גרון או בעיה רפואית, מומלץ לקבל ייעוץ ומענה רפואי יסודי לטיפול מהיר ומניעת סיבוכים.

דלקת גרון נגיפית

דלקת גרון נגיפית- לדוגמה דלקת גרון בשל נגיף הקורונה. או שדלקת גרון נוצרת כתוצאה מוירוס שפעת או מחלת הנשיקה. התסמינים של דלקת גרון ווירלית הם כאב באזור הלוע, קשיים בבליעה של מזון או רוק או כללי. תסמינים נוספים כוללים תחושה כללית לא טובה, נזלת, עייפות, חולשה, כאב ראש או צרידות. זיהוי הדלקת כוללת אבחון של אדמומיות בגרון, תפליט לבן על גבי שקדי הגרון, חום גוף גבוה וקשרי לימפה מוגדלים. זאת מלבד בדיקות כמו משטח גרון.

הטיפול בדלקת גרון ויראלית כולל תרופות ותוספים לחיזוק מערכת החיסון, אלחוש הכאב והקלת התסמינים. תרופות כמו איבופרופן או אקמול משמשות במקרים כאלה להקלת כאבים והורדת חום. כמו כן, רבים משתמשים בתרופות סבתא לדלקות גרון, תוספי תזונה, ויטמינים ומינרלים,לכסניות למציצה וטיפולים אחרים לאלחוש והפחתת כאב הגרון. טיפול באנטיביוטיקה אינו מסייע במקרה שדלקת הגרון נגרמת כתוצאה מזיהום נגיפי. ככלל אנטיביוטיקה אינה אפקטיבית כנגד זיהום וויראלי והשימוש בה אף מזיק במקרה שלא מדובר בחיידקים שמחוללים את הזיהום.

דלקת גרון חיידקית

דלקת גרון חיידקית – לדוגמה דלקת בשל חיידק סטרפטוקוקוס A או דלקת גרון הנגרמת מחיידק סטרפטוקוק C או G. התסמינים של דלקת גרון חיידקית כוללים כאב גרון במיוחד בעת בליעה של רוק או מזון. כאבי ראש, חום גוף גבוה, פריחה לעיתים ותחושה של חולשה, עייפות, תחושה כללית לא טובה. אבחון דלקת גרון חיידקית כולל זיהוי אודם בגרון, בלוטות לימפה מוגדלות, חום גבוה, כיב או תפליט על השקדים. זאת מלבד בדיקות כמו משטח גרון ובדיקות נוגדנים בדם אשר משמשת לאיתור דלקת וסוג הזיהום.

הטיפול בדלקת גרון חיידקית כולל שימוש באנטיביוטיקה. כמו כן בדלקת גרון בכלל ניתנים גם טיפולים לחיזוק המערכת החיסונית והפחתת תסמיני הדלקת. למשל ניתנות תרופות להורדת חום ושיכוך כאבים כמו איבופרופן או פרצטמול וכדורי מציצה מאלחשים.

במקרה של דלקות גרון חוזרות, לעיתים ממליצים רופאים על כריתת שקדים. עם זאת היום הדבר פחות מומלץ בקרב רופאים. טיפול אפשרי נוסף במקרי שהטיפולים האחרים אינם מסייעים הוא טיפול בסטרואידים בצריכה פומית (דרך הפה). טיפול זה לא נהוג והוא משמש לעיתים נדירות להפחתת כאב חזק בגרון.

 

מהי דלקת גרון ומה הסימפטומים והטיפול בה?

הסרטון שלפניכם מתאר מהי דלקת דלקת גרון, מהות המחלה, הסימפטומים של דלקות גרון והטיפול במחלה. הסרטון בהפקת DOCTORSCHANNEL, מיזם מידע רפואי ללא מטרות רווח. בסרטו ד"ר אלה אבן טובה מהמרכז הרפואי זיו בצפת מסבירה על תסמיני דלקת גרון, הטיפול דלקות אלה והטיפול בדלקת הגרון.

דילוג לתוכן