דיאטה דלת סיבים תזונתיים

דיאטה דלת סיבים תזונתיים היא תפריט הכולל מזונות בהם כמות הסיבים התזונתיים נמוכה במיוחד. דיאטה דלת סיבים תזונתיים מתאימה לאנשים מסוימים במצבים המצריכים זאת. לפניכם מפורטים מזונות עם מעט סיבים תזונתיים. מהם סיבים תזונתיים? מה היתרונות בהם ואילו תפריטים דלים בסיבים תזונתיים ?

דיאטה דלת סיבים תזונתיים. צילום: Pixabay Oldmermaid
דיאטה דלת סיבים תזונתיים. צילום: Pixabay Oldmermaid

סיבים תזונתיים הם מולקולות רב סוכרים המצויים בצמחים ובמגוון מזונות. את המולקולות של הסיבים התזונתיים ניתן לחלק לסיבים תזונתיים מסיסים במים וסיבים תזונתיים שאינם מסיסים במים.

כמה סיבים צריך ליום לאדם בריא? להלן כמות מומלצת לסיבים תזונתיים לאדם שאין לו צורך בשמירה על תפריט דל סיבים תזונתיים:

מה היתרון בסיבים תזונתיים? לסיבים תזונתיים יתרונות שונים. הם תורמים לתחושת השובע, וכך תורמים לירידה במשקל או שמירה על משקל מאוזן, הם מאטים את ספיגת הסוכרים בדמנו אחרי האוכל ולכן מסייעים למי שהינו טרום סוכרתי או סוכרתי. סיבים תזונתיים מסייעים לפעילות מעיים והפחתת עצירות. סיבים תזונתיים מפחיתים את רמת הכולסטרול, הפחתת לחץ הדם והורדת הסיכון לדלקת. למשל סיבים מסיסים המצויים בשיבולת שועל או שעועית.

מזונות שכוללים מעט סיבים תזונתיים

לעתים רופא ימליץ על דיאטה דלת סיבים. לעתים, דיאטה דלת סיבים הכרחית לדיברטיקוליטיס, קרוהן, דלקות מעי, ניתוחים, היצרות מעי, הקרנות ומצבים שונים בהתאם להמלצת הרופא ותערך על פי פגישת התאמת תפריט עם דיאטנית. אדם החולה במחלת מעיים, משתקם מניתוח, עבר טיפולים מורכבים כמו הקרנות ומי שמוגבל מסיבות רבות אחרות בתפריט התזונתי נדרש לעבור לעתים לתזונה דלת סיבים תזונתיים. כאמור, במקרה כזה יש להוועץ ברופא מומחה ובדיאטנית כדי לעמוד על התפריט המתאים לאדם בהתאם למצבו, התקופה הנדרשת והחזרה לשגרה, העדפותיו והרקע.

אולי יעניין אותך גם:

לעתים קרובות בדיאטה דלת סיבים ימליץ הרופא והדיאטנית להימנע ממזונות עשירים בסיבים תזונתיים. מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כוללים ירקות ופירות טריים או מיובשים, אגוזים, גרעינים, זרעים, פירות יבשים, קטניות, מאכלים מדגנים, קטניות וחיטה מלאה.

מזונות שכוללים מעט סיבים תזונתיים ולכן לעתים מומלצים למי שנדרש לתזונה דלת סיבים. מזונות דלי סיבים תזונתיים כוללים:

  • אורז לבן
  • פנקייק
  • ביסקוויטים מקמח לבן
  • פסטה מקמח לבן
  • ביצים
  • לחם לבן ללא גרעינים, אגוזים וזרעים.
  • חלב
  • תפוחי אדמה ללא קליפה
  • דבש
  • מיצים מסוננים צלולים
  • דגים לאחר בישול או אפיה ללא עור וללא עצמות