איזה כולסטרול טוב?

איך נקרא הכולסטרול הטוב בדם? מהו LDL? מה ההבדל בין HDL לבין LDL? איזה כולסטרול טוב? איך מעלים את רמות הכולסטרול הטוב? איך להפחית כולסטרול רע?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
HDL או LDL - איזה כולסטרול טוב? צילום: Pixabay parkstonephotography

איך נקרא הכולסטרול הטוב בדם? מהו LDL? מה ההבדל בין HDL לבין LDL? איזה כולסטרול טוב? איך מעלים את רמות הכולסטרול הטוב? כיצד מפחיתים את הכולסטרול הרע בדם? מה זה אומר שרמות הכולסטרול גבוהות מידי? קיימים שני סוגים של כולסטרול. האחת – הכולסטרול הטוב המועיל לגופנו והשני – הכולסטרול הרע. רמות גבוהות של כולסטרול טוב הן מועילות וחשובות. עודף כולסטרול רע מגביר את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי והוא מסוכן.

איזה כולסטרול טוב? ואיך נקרא הכולסטרול הרע? כולסטרול טוב הוא כולסטרול HDL High-density lipoprotein. כולסטרול LDL-  Low -density lipoprotein מכונה גם כולסטרול "רע". LDL – "הכולסטרול הרע" מהווה סוג כולסטרול שקשור לסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי. זה מייצג ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה והוא מורכב ממולקולות שומניות המועברות דרך הדם. כולסטרול LDL מיוצר באופן טבעי על ידי הכבד, אך ניתן למצוא אותו גם במזונות מסוימים, כגון ביצים, בשר אדום וגבינה.

רמות גבוהות של LDL יכולות להיגרם מכמה גורמים שונים, כולל גנטיקה, תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית, עישון, צריכת אלכוהול מרובה ומצבים רפואיים מסוימים. אכילת תזונה עשירה בשומנים רוויים, שומני טראנס וכולסטרול יכולה להוביל לעלייה ברמות ה-LDL, כמו גם עודף משקל או השמנת יתר.

HDL או LDL – איזה כולסטרול טוב?

כולסטרול HDL, הידוע גם ככולסטרול "טוב", הוא סוג הכולסטרול המסייע בהגנה מפני מחלות לב ושבץ. זה מייצג ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה והוא מורכב ממולקולות קטנות וצפופות יותר שעוברות דרך זרם הדם. כולסטרול HDL עוזר להסיר כולסטרול LDL מהעורקים ולהחזיר אותו לכבד, שם ניתן לפרק אותו ולהוציאו מהגוף.

רמות גבוהות של HDL יכולות להיגרם מגנטיקה, פעילות גופנית סדירה ותזונה בריאה. אכילת מזונות עשירים בשומנים חד ורב בלתי רוויים, כגון דגים, אגוזים ושמן זית, עלולה להגביר את רמות ה-HDL. בנוסף, פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור להעלות את רמות ה-HDL, כמו גם להוריד את רמות ה-LDL.

אז לסיכום התשובה לשאלות איזה כולסטרול טוב ומהו הכולסטרול הרע ומה ההבדל בין כולסטרול טוב וכולסטרול רע נתמצת שהכולסטרול הרע הוא LDL והוא גורם לטרשת החוסמת את העורקים ומחלות. ואילו הכולסטרול טוב – הנקרא HDL מהווה כולסטרול חשוב וחיוני והוא המנקה את הכולסטרול הרע ונחוץ ומועיל לבריאותנו. ואיך מורידים כולסטרול רע LDL? ואיך מעלים כולסטרול טוב בדם? לפניכם מפורטות מספר טיפים. כמובן שמי שסובל מעודפי כולסטרול נדרש לעבור אבחון וייעוץ מקיף על ידי רופא מומחה על מנת לברר לעומק את הסיבות לכולסטרול הגבוה, ולקבל ייעוץ, טיפול וליווי מתאים.

כיצד להעלות כולסטרול HDL ואיך להפחית כולסטרול LDL ?

איך מעלים את כולסטרול HDL – הכולסטרול הטוב? איך מורידים את כולסטרול LDL – הכולסטרול הרע?

1. הקפידו על תפריט להפחתת כולסטרול המבוסס על תזונה בריאה עתירת ירקות ופירות ומזונות המותאמים להעלאת הכולסטרול הטוב כמו קטניות, דגים ואבוקדו.

2. בצעו פעילות גופנית באופן סדיר ותכוף בעצימות בינונית.

3. הפסיקו לעשן והורידו בצריכת האלכוהול.

4. שמרו על משקל מאוזן ובריא ובמידת הצורך הורידו במשקל במידה והנכם סובלים מהשמנת יתר.

5. הוועצו ברופא המשפחה לצריכת תרופות מתאימות להורדת כולסטרול ולטיפול נכון בעודף שומני דם, נטרו ואבחנו את הגורמים לכולסטרול בדם כמו סוכרת , מחלות ותרופות וטפלו בהם.

4. הפחיתו את הלחצים הנפשיים, המתח והסטרס שאתם מצויים בו: מתח, לחץ נפשי ומצוקה רגשית משפיעה על רמות הכולסטרול ולכן הפחתתם תסייע לאיזון רמת הכולסטרול.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן