איך מרגיש אדם בדיכאון ואיך לאבחן הפרעת מצב רוח?

מה המאפיינים של אדם הסובל מדיכדוך, דיכאון קל או דיכאון קשה? מה התסמינים של הפרעות מצב רוח דיכאוני? מהם סוגי הדיכאון הקיימים? 

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הנפש
איך מרגיש אדם מדוכא? צילום: Pixabay

איך לאבחן דיכאון? מה המאפיינים של אדם הסובל מדיכדוך, דיכאון קל או דיכאון קשה? איך מרגיש אדם בדיכאון? מה התסמינים של הפרעות מצב רוח דיכאוני? מהם סוגי הדיכאון הקיימים? דיכאון מהווה הפרעה נפשית נפוצה המשפיעה על מצב הרוח, רגשות, מחשבות והתנהגות. הוא מתבטא בתחושות עמוקות של עצב וחוסר תקווה, חוסר עניין והעדר אנרגיה, התכנסות ותנודות במצב הרוח. הוא פוגע ביכולת התפקוד היומיומי.

לפני שנפרט מהם סוגי הדיכאון וכיצד מאבחנים דיכאון נדגיש; אבחון דיכאון יכול להיעשות רק על ידי רופא פסיכיאטר או פסיכולוג קליני. אם אתם חשים תסמינים המוזכרים להלן או אינכם חשים בטוב, פנו לאבחון וטיפול מקצועי רפואי או פסיכולוגי בהקדם. קיימות גישות טיפוליות יעילות לכל סוגי הדיכאון. לצידן מוצעים פתרונות של טיפול תרופתי מועיל. לכן, במקרה של חשש לדיכאון, אצלכם או אצל אדם קרוב, הקדימו ופנו לעזרה מקצועית בהקדם האפשרי.

מהם סוגי הדיכאון?

אילו סוגי דיכאון קיימים? מהם הסוגים של דיכאון או הפרעות מצב רוח דיכאוני שישנן?

  1. דיכאון קליני (Major Depressive Disorder – MDD): דיכאון מג'ורי הוא סוג הדיכאון הנפוץ ביותר. דיכאון זה מתאפיין בתסמינים כמו עצב עמוק, אובדן עניין בפעילויות, חוסר אנרגיה, קשיי שינה, שינויים בתיאבון, קשיי ריכוז וחשיבה שלילית. דיכאון קליני מאופיין בתסמינים חמורים יותר מדיכאון קל.
  2. דיכאון קל: צורה קלה יותר של דיכאון, עם תסמינים פחות חמורים. דיכאון זה מתאפיין בתסמינים כמו עצב, אובדן עניין, שינוים בתאבון, אשמה, ירידה באנרגיה וקשיי ריכוז בעוצמה פחות חזקה.
  3. דיסתימיה (Dysthymia): דיכאון כרוני מתמשך שנתיים לפחות. מאופיין בתסמינים פחות חמורים מדיכאון קליני, אך נמשך לאורך זמן. דיסתימיה מתמשכת שנתיים לפחות, בעוד דיכאון קליני נמשך שבועיים לפחות. דיסתמיה הוא דיכאון בעוצמה נמוכה יותר ומאפיין למשל בחוסר חשק, מצב רוח ירוד, תחושת דאון כללית.
  4. הפרעה דו-קוטבית (Bipolar Disorder): הפרעה נפשית הגורמת לתנודות קיצוניות במצב הרוח.
  5. דיכאון פסיכוטי: סוג נדיר של דיכאון קליני החורג לכדי פגיעה בבוחן המציאות. דיכאון זה כולל הזיות או מחשבות שווא. לעיתים קרובות בדיכאון זה. דיכאון זה הוא חמור ביותר ועוצמת הדיכאון בו עלולה להוביל לכך שהאדם לא מרגיש את חומרת הדיכאון ותסמיניו הבאים לידי ביטוי בתסמינים פסיכוטיים ולא קלאסיים של מצב רוח ירוד. הוא מצריך טיפול רפואי פסיכיאטרי נפשי ותרופתי מיידי.
  6. דיכאון הריון ולאחר לידה: דיכאון זה מופיע אצל נשים במהלך ההריון ולאחר הלידה.
  7. דיכאון עונתי: דיכאון הפוקד את האדם בתזמון עונתי. לרוב מתחיל בסתיו והתחלת החורף ונגמר באביב.

 

איך מרגיש אדם בדיכאון ואיך לאבחן דיכאון?

תסמיני הדיכאון כוללים תחושות מתמשכות של עצב, קושי רגשי, חוסר תקווה, עצבנות, חוסר שקט, אובדן עניין בפעילויות, הפרעות שינה, עייפות, שינויים בתיאבון וקושי להתרכז או קושי בקבלת החלטות. תסמינים פיזיים גופניים כמו כאבים וכאבים, כמו גם מחשבות על מוות או התאבדות, נוכחים לעיתים כאשר סובלים מדיכאון להיות גם קיימים.

מה מרגיש אדם בדיכאון? איך לאבחן דיכאון? מה התסמינים של דיכאון לסוגיו? אמנם כאמור ישנם סוגים שונים של דיכון. כל הפרעת מצב רוח מאובחנת על ידי רופא או פסיכולוג ויש לה תסמינים ייחודיים. לכן חשוב לעבור אבחון של מומחה ולקבל טיפול מתאים. ואולם ככלל ישנם תסמינים שונים המאפיינים את הפרעות מצב הרוח הירוד בכללן:

תסמינים נפשיים של דיכאון:

10. פסימיות או מחשבות שליליות מתמשכות
11. קושי בזיכרון או בקבלת החלטות
12. עיוותים קוגניטיביים, כגון חשיבה של הכל או כלום או הכללת יתר
13. תחושת גודש מהיר או "מירוץ נפשי במחשבה" ועומס רגשי או מחשבות איטיות
14. קושי בפתרון בעיות או חשיבה ביקורתית
15. ביקורת עצמית מתמשכת

תסמינים רגשיים של דיכאון:

1. עצב מתמשך או תחושות של ריקנות
2. תחושה קשה של חוסר תקווה או ייאוש
3. עצבנות או תסכול בגלל סוגיות שונות כולל נושאים קטנים
4. אובדן עניין או הנאה בפעילויות שפעם נהנו ממנה
5. אשמה מוגזמת או רגשות חוסר ערך
6. בכי ללא טריגר ברור
7. קושי בקבלת החלטות או קושי ריכוז
8. תחושת חוסר תחושה רגשית או ניתוק מאחרים
9. מחשבות על מוות או התאבדות

התסמינים הקוגניטיביים של דיכאון:

16. בעיות זיכרון או קושי בשמירת מידע
17. קושי להתמקד או לשים לב
18. תחושות מתמשכות של בלבול או ערפל נפשי
19. מחשבות חודרניות או אובססיביות
20. חשיבה קטסטרופלית או דאגה מוגזמת לגבי העתיד

תסמינים פיזיים של דיכאון:

21. עייפות או אובדן אנרגיה, גם לאחר מנוחה מספקת
22. שינויים בתיאבון, המובילים לעלייה או ירידה במשקל
23. נדודי שינה או שינה יתר
24. כאבים פיזיים ללא סיבה פיזית ברורה
25. בעיות עיכול או שינויים בהרגלי היציאות
26. ירידה בחשק המיני או הפרעה בתפקוד המיני

תסמינים אחרים:

27. נסיגה חברתית או בידוד
28. ירידה במוטיבציה או בתפוקה
29. הימנעות מאחריות או פעילויות
30. עיסוק בהתנהגויות בסיכון גבוה או שימוש בסמים כדי להתמודד עם רגשות

מקורות מדעיים

Ayuso-Mateos, J. L., Nuevo, R., Verdes, E., Naidoo, N., & Chatterji, S. (2010). From depressive symptoms to depressive disorders: the relevance of thresholds. The British Journal of Psychiatry196(5), 365-371.

Trivedi, M. H. (2004). The link between depression and physical symptoms. Primary care companion to the Journal of clinical psychiatry6(suppl 1), 12.

Edwards, C. J., Garety, P., & Hardy, A. (2019). The relationship between depressive symptoms and negative symptoms in people with non-affective psychosis: a meta-analysis. Psychological medicine49(15), 2486-2498.

Cuijpers, P., van Straten, A., Schuurmans, J., van Oppen, P., Hollon, S. D., & Andersson, G. (2010). Psychotherapy for chronic major depression and dysthymia: a meta-analysis. Clinical psychology review30(1), 51-62.

Fava, M., & Kendler, K. S. (2000). Major depressive disorder. Neuron28(2), 335-341.

Benazzi, F. (2006). Various forms of depression. Dialogues in clinical neuroscience8(2), 151-161.

דילוג לתוכן