איך מרגיש סטרס, האם הוא גורם למחלות והאם לחץ נפשי מעלה חום?

איך מרגיש סטרס ומה התסמינים של לחץ נפשי? איך והאם לחץ נפשי גורם לסרטן ומחלות לב וכלי דם? האם לחץ נפשי מעלה חום ומשפיע על התחושות הגופניות?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הנפש
איך סטרס משפיע על גופנו, גורם להתוות חום גבוה ומחלות ומה תסמיניו? צילום?: Ulrike Mai Pixabay

איך מרגיש סטרס ומה התסמינים של לחץ נפשי? האם הסטרס גורם למחלות ואיך הוא משפיע על גופנו? איך והאם לחץ נפשי גורם לסרטן ומחלות לב וכלי דם? האם לחץ נפשי מעלה חום ומשפיע על התחושות הגופניות?

נוכל להיות עירניים לתחושות הנפשיות שלנו, בשעת מצוקה, משבר רגשי, מלחמה, חשיפה לאלימות, טראומה וקשיים. עם זאת נדגיש כי במידה והינכם סובלים מסתמינים כאלה או אחרים, מצבים רפואיים או נפשיים ומחלות והפרעות, יש לפנות לרופא לייעוץ וטיפול. אבחון מהווה נדבך בסיסי בטיפול בבעיה. לפני שממהרים להסיק כי תסמינים או מצבים רפואיים נובעים מסיבה זו או אחרת, פנו לאבחון מומחה. לעיתים מחלות ומצבים נפשים, תסמינים פסיכולוגיים וכו' נובעים מבעיות פיזיולוגיות. כך למשל פעילות יתר או תת פעילות של בלוטת התריס עלולה להשפיע על המצב הרגשי שלנו. לכן הקדימו ועיברו אבחון, ייעוץ וטיפול מעמיק.

האם סטרס מעלה חום ואיך לחץ נפשי קשור להתהוות מחלות כמו סרטן?

תסמינים של מתח נפשי יכולים להשתנות מאדם לאדם. הסימפטומים יכולים להיות פיזיולוגיים ופסיכולוגיים. כך חלק מהתסמינים הנפוצים כוללים קצב לב מוגבר, נשימה מהירה, מתח שרירים, כאבי ראש ובעיות עיכול. מתח עלול להוביל לשינויים בתיאבון, הפרעות שינה ואפילו תפקוד מוחלש של מערכת החיסון. רבים מאיתנו עלולים לחוות ברמה הנפשית חוסר שקט, עצבנות או קשיי ריכוז.

האם לחץ נפשי מעלה חום ומשפיע על התחושות הגופניות? סטרס בהחלט משפיע על תחושות גופניות. לחץ נפשי יכול להוביל לחרדה שמלווה בתחושה של חום בפנים או בגוף. מעבר לכך, הסטרס יכול להשפיע על החמרת המצב בתסמינים של מחלות כמו שפעת. לרוב, מתח נפשי עצמו אינו גורם ישירות לחום גבוה. עם זאת ישנם ממצאים מחקריים המצביעים על הקשר בין סטרס ועליית חום הגוף. חום הוא בדרך כלל תגובה של מערכת החיסון של הגוף לזיהום או מחלה.

לצד זה, נציין שמתח נפשי עלול להשפיע על תפקוד המערכת החיסונית. בכך הוא עלול לגרום לאנשים להיות רגישים יותר לזיהומים או למחלות שעלולות לגרום לחום. מתח יכול להשפיע בעקיפין על טמפרטורת הגוף על ידי הפעלת תגובות פיזיולוגיות כגון קצב לב מוגבר, לחץ דם גבוה ושינויים ברמות ההורמונים. תגובות אלו יכולות להוביל לתחושות חום או תחושת סומק, אך הן אינן מעידות על חום ממשי.

לחץ רגשי עלול להשפיע על האיזון ההורמונלי בגוף. הוא יכול להשפיע על החמרת מצבים רפואים ותסמינים. לחץ נפשי נמצא במחקרים כקשור למשל להגברת מחלות ומצבים דלקתיים.האם סטרס יכול לגרום לסרטן ומחלות לב, סוכרת ועוד? ממצאים מחקריים שונים מראים כי קיים קשר הדוק בין לחץ נפשי לבין שכיחות מחלות כמו סרטן, מחלות לב, סוכרת ועוד. השפעתו של הלחץ הנפשי מתהווה באמצעות יצירת שינויים בגוף לרבות השפעות על זרימת הדם ושינויים הורמונליים שבמצבים ממושכים משפיעים על התהוות מחלות אלה ואחרות והחרפתן.

תסמינים של לחץ נפשי: איך מרגיש סטרס?

לצד זה מתעוררים תסמינים אחרים בזמן מצוקה ולחץ רגשי. הללו כוללים סימפטומים כמו הזעה מוגברת, רעד או תחושות של אי נוחות. במקרים חמורים יותר, מתח מוביל גם להתקפי חרדה או פאניקה. הללו יכולים להיות מאופיינים בקוצר נשימה, כאבים בחזה ותחושת סכנה המתקרבת.  אז מהם התסמינים של לחץ נפשי? איך מרגיש הסטרס?

1. דופק מוגבר.
2. נשימה מהירה או קוצר נשימה.
3. כאב, מתח או לחץ בשרירים.
4. כאבי ראש או מיגרנות.
5. בעיות עיכול, כמו כאבי בטן או בחילות, עצירות או שלשול.
6. שינויים בתיאבון (אכילת יתר או אובדן תיאבון).
7. הפרעות שינה, כולל נדודי שינה או ישנוניות יתר.
8. עייפות או רמות אנרגיה נמוכות.
9. קושי להתרכז או לקבל החלטות.
10. חוסר שקט או "הרגשה על הקצה".
11. עצבנות או שינויים במצב הרוח.
12. הזעה או ידיים לחות.
13. רעד.
14. הרגשת הצפה או חוסר יכולת להתמודד.
15. רגישות מוגברת לרעש או לאור.
16. הצטננות או זיהומים תכופים עקב מערכת חיסון מוחלשת.
17. כאב כרוני, כגון כאבי ראש או כאבי שרירים.
18. שינויים בחשק או בביצועים התפקודיים הזוגיים.
19. נסיגה חברתית או בידוד.
20. מחשבות אובססיביות או דאגה מתמדת או פחד ממשהו גרוע שעלול לקרות.
21. שינויים במשקל (עלייה או ירידה).
22. שכחה תכופה או קושי לזכור דברים.
23. תחושת סערה רגשית או קוצר רוח, או חוסר סבלנות או תסכול מהיר (פתיל קצר).
24. כסיסת ציפורניים או הרגלים אחרים המבטאים עצבנות.
25. התנהגויות של התמכרות בתדירות רבה יותר למשל, עישון וצריכת אלכוהול מופרזת.
26. נשירת שיער או דילול שיער.
27. בעיות עור, כגון אקנה או אקזמה.
28. תפקודיות נמוכה ותפוקות ביצועיות ירודות למשל בעבודה.

דילוג לתוכן