למה יש לי התקפי חרדה? למה נוצרת חרדה ממלחמה או טראומה?

למה נוצרת חרדה ממלחמה או בעקבות טראומה או מצב מלחיץ? למה יש לי התקפי חרדה? האם התקף חרדה מסוכן? מה הסיבות לחרדות? מה מרגישים כשיש חרדה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הנפש
למה יש לי התקפי חרדה? למה נוצרת חרדה ממלחמה או טראומה? צילום: Khusen Rustamov Pixabay

למה נוצרת חרדה ממלחמה או בעקבות טראומה או מצב מלחיץ? ממה נגרמת חרדה? מה גורם להתקפי חרדה? למה יש לי התקפי חרדה? האם התקף חרדה מסוכן? מה הסיבות לחרדות? מה מרגישים כשיש חרדה? חרדה היא מצב בריאותי נפשי שכיח המאופיין בדאגות יתר, פחד וחששות. חרדה משפיעה באופן משמעותי על חיי היומיום של אדם. היא גורעת מהרווחה הרגשית שלו ומשפיעה על איכות החיים הכוללת. קיימות סיבות שונות לחרדה, כולל גורמים גנטיים, סביבתיים ופסיכולוגיים.

לפני שנפרט מהי חרדה, למה היא נוצרת ומה תסמיניה נדגיש: אם אתם או מישהו בסביבתכם חווים תסמינים כאלה ואחרים, מהרו ופנו לרופא או פסיכולוג לאבחון וייעוץ. אבחון הגורם לתסמינים וזיהוי הפרעת חרדה או מחלה שקשורה בתסמינים שנראים כקשורים לחרדה אך אינם כאלה (למשל הפרעה בבלוטת התריס), מהווים נדבך חשוב בטיפול.

מהי חרדה? חרדה היא מצב פסיכולוגי מורכב הכולל תסמינים רגשיים ופיזיים כאחד. חרדה מתבטאת לעתים בדאגה מוגזמת, חוסר שקט, קשיי ריכוז, מתח שרירים והפרעות שינה. הפרעות חרדה, כגון הפרעת חרדה כללית (GAD), הפרעת פאניקה והפרעת חרדה חברתית, כרוכות בחרדה ממושכת ורבה מאד הפוגעת באופן משמעותי בתפקוד היומיומי. לצד טיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי ניתן להעזר גם בטיפולים הוליסטיים משלימים כמו תזונה ותוספים, פעילות גופנית וטכניקות התרגעות כמו מדיטציית מיינדפולנס שהוכחה כמפחיתה חרדה.יש חשיבות מכרעת להכיר ולהבין הפרעות חרדה, לרבות התקפי חרדה. התקפי חרדה, הידועים גם כהתקפי פאניקה, הם אפיזודות אינטנסיביות של פחד או חרדה. הם יכולים להשפיע באופן משמעותי על חיי היומיום של אדם. במאמר זה, נתעמק בסימפטומים של התקפי חרדה כפי שמתוארים במדריך להפרעות נפשיות (DSM) ונחקור כמה מהגורמים הנפוצים מאחורי מצוקות אלו. נזכור כי להפרעות חרדה, כמו גם דיכאון וקשיים רגשיים קיימים מגוון פתרונות תרופתיים לצד השפעה חיובית של טיפול פסיכולוגי- רגשי.

איך לדעת שיש לי חרדה? התסמינים של התקף חרדה

על פי קריטריונים הנוגעים לבריאות הנפש, כדי להיות מאובחן עם חרדה או התקף פאניקה, אדם צריך לחוות גל פתאומי של פחד או אי נוחות עז, להגיע לשיא תוך דקות, ולהציג לפחות ארבעה מהתסמינים הבאים:

1. דפיקות לב, דפיקות לב או קצב לב מואץ.
2. הזעה.
3. רעד.
4. תחושות של קוצר נשימה או תחושת חנק.
5. כאב או אי נוחות בחזה.
6. בחילות או מצוקה בבטן.
7. תחושת סחרחורת, חוסר יציבות, סחרחורת או עילפון.
8. דה-ריאליזציה – תחושות של חוסר מציאות או דה-פרסונליזציה כלומר תחושת ניתוק מעצמו.
9. פחד מאיבוד שליטה או חשש מלהשתגע.
10. פחד למות.
11. תחושות חוסר תחושה או עקצוץ.
12. צמרמורת או גלי חום.

תסמינים אלו יכולים להופיע באופן פתאומי וללא אזהרה. התסמינים לרוב מגיעים לשיא תוך 10 דקות. חשוב לציין כי התקפים אלו אינם מיוחסים לכל מצב או טריגר ספציפי. אלה הם סימנים שמבטאים הפרעת חרדה בסיסית. כלומר הם לא נגרמים למשל מחומר ששתינו או תרופה שצרכנו.

למה יש לי התקפי חרדה?

חרדה יכולה לנבוע משילוב של גורמים, כולל גנטיקה, כימיה מוחית, תכונות אישיות וחוויות חיים. אירועי חיים מלחיצים, טראומה, מצבים רפואיים כרוניים ותרופות מסוימות יכולים גם הם לתרום להתפתחות הפרעות חרדה. אז מה הסיבות לחרדה? מהם הגורמים לחרדה? הפרעות חרדה והתקפי חרדה יכולים לנבוע מגורמים שונים, כולל השפעות ביולוגיות, פסיכולוגיות וסביבתיות. בעוד שהגורם המדויק עשוי להיות שונה מאדם לאדם, כמה גורמים נפוצים הקשורים לחרדה כוללים:

1. גורמים סביבתיים: אירועי חיים מלחיצים, כגון טראומה, חשיפה למצבים מלחצים ומאיימים, מלחמה, טרור, מוות, טראומה כמו תקיפה, אובדן או מתח כרוני, יכולים לעורר או להחמיר תסמיני חרדה. מצוקה בילדות או היסטוריה של התעללות יכולים גם הם להגביר את הסיכון.

2. שימוש בסמים: שימוש בסמים, לרבות צריכת אלכוהול מופרזת או שימוש בסמים, עלול להוביל לתסמיני חרדה או להחמיר הפרעות חרדה קיימות.

3. גנטיקה: ישנן עדויות המצביעות על כך שהפרעות חרדה יכולות להופיע במשפחות, מה שמצביע על נטייה גנטית לפתח מצבים כאלה.

4. תכונות אישיות והפרעות רקע: תכונות אישיות מסוימות, כמו רמות גבוהות של נוירוטיות או נטייה לחשיבה שלילית, יכולות להפוך אנשים לרגישים יותר להפרעות חרדה.

5. מצבים רפואיים: מצבים רפואיים מסוימים, כגון הפרעות בבלוטת התריס, מחלות לב וכלי דם או בעיות נשימה, יכולים לתרום להתפתחות תסמיני חרדה.

אולי יעניין אותך גם:

6. כימיה של המוח: חוסר איזון במעבירים עצביים, כמו סרוטונין ונוראפינפרין, יכול לתרום להופעתן של הפרעות חרדה.

7. גורמים קוגניטיביים: דפוסי חשיבה מעוותים, חשיבה קטסטרופלית (מפני אסון) או דאגה מוגזמת יכולים לתרום להתפתחות ולהשתמרות של הפרעות חרדה.

8. גורמים חברתיים ותרבותיים: ציפיות, לחצים או חוויות חברתיות ותרבותיות יכולים לתרום להתפתחות תסמיני חרדה.

חשוב להכיר בכך שהפרעות חרדה הן מורכבות ורבות פנים. הן לעתים קרובות נובעות מאינטראקציה של מספר גורמים ולא מסיבה אחת. הבנת הסיבות הללו יכולה לסייע בפיתוח אסטרטגיות טיפול והתערבויות יעילות. בין אם בעיתות משבר, מלחמה או טראומה אישית, התקפי חרדה, כוללים מגוון של תסמינים מטרידים שיכולים להשפיע באופן משמעותי על רווחתנו. זיהוי והבנת הסימפטומים של התקפי חרדה מהווה היבט חשוב במתן תמיכה וטיפול מתאימים. בנוסף, הכרה בגורמים השונים לחרדה יכולה לעזור לרופא או הפסיכולוג להתאים דרכי התערבוי ולטפל בגורמים הבסיסיים התורמים להפרעה. באמצעות גישה מקיפה וחומלת, לצד טיפול תרופתי מתאים במידת הצורך פסיכיאטרים ופסיכולוגים יכולים לעבוד יחד כדי להקל על תסמיני החרדה ולשפר את איכות החיים של אנשים החווים התקפי חרדה.

דילוג לתוכן