איך נדבקים בקורונה והאם מסיכות יכולות לעזור?

כיום, כשהמילה קורונה הפכה להיות שגורה בפינו, עם למעלה מ-700,000 חולים ברחבי העולם ולמעלה מ-4,000 חולים בישראל עדיין יש בלבול בנוגע לדרכי ההדבקה, האם מסכה מגנה מפני קורונה ומהי הדרך הטובה ביותר להימנע מהדבקה. איך נדבקים בקורונה? קורונה מועברת ע"י טיפות רוק או נזלת, לעיתים מדובר ברסיסים בלבד המועברים מאדם לאדם. לדוגמא, במידה ונשא מתעטש ...

שי לביא

עודכן בתאריך

חדשות חמותנגיף קורונה
זהירות: הידבקות. Sumanley xulx PIXABAY

כיום, כשהמילה קורונה הפכה להיות שגורה בפינו, עם למעלה מ-700,000 חולים ברחבי העולם ולמעלה מ-4,000 חולים בישראל עדיין יש בלבול בנוגע לדרכי ההדבקה, האם מסכה מגנה מפני קורונה ומהי הדרך הטובה ביותר להימנע מהדבקה.

איך נדבקים בקורונה?

קורונה מועברת ע"י טיפות רוק או נזלת, לעיתים מדובר ברסיסים בלבד המועברים מאדם לאדם. לדוגמא, במידה ונשא מתעטש ורסיסי רוק פוגעים לו ביד או במשטח אחר הם יכולים לעבור לאדם שידע בידו או במשטח אליו הגיעו רסיס הרוק. מחקרים שונים מצביעים שרסיסי הרוק יכולים להישאר פעילים בין מספר שעות למספר ימים, כך שאם אדם אחר ייגע במשטח עליהם הם נמצאים הוא עלול להידבק.

שימו לב, מגע סתמי במשטח שיש עליו רסיסי רוק עם קורונה לא ידביק אתכם. הנגיף חודר לגוף ע"י הריריות – הפה, האף והעיניים. מה שקורה הוא שאנשים נוגעים בידיהם באיזורים נגועים ומבלי משים נוגעים אחר כך באף, פה או העיניים ורק אז מועבר הנגיף.

מעניין לדעת שעל פי פרסומים שונים ההשערה היא שהנגיף לא יכול לשרוד את מערכת העיכול של בני האדם. כך שאם רסס רוק עם הנגיף הותז לתוך פיו של אדם אחר, ואותו אדם שתה מים (או משקה אחר), הרסס עם הנגיף נשטף אל תוך הקיבה ושם יגיע לסופו, שכן מיצי הקיבה הורגים את הנגיפים. כמובן שלא נעשו עדיין בתחום מחקרים שמצביעים על וודאות בנושא זה כמו בנושאים אחרים הקשורים לנגיף.

היכן מועבר הנגיף?

הנגיף יכול להיות מועבר בכל מקום: בבית, בעבודה ובשטחים ציבוריים. בעצם בכל מקום שבו אתם נמצאים בקרבה לאנשים אחרים וחולקים איתם את אותם משטחים. כלומר, אתם נוגעים בידכם בחפצים שגם אנשים אחרים נוגעים בהם. במקרים ואתם נמצאים ליד אדם חולה שמתעטש ומשתעל לעיתים קרובות, יש סכנה גם בהתזת הרסס אליכם. אך, אנחנו שוב מדגישים שרוב מקרי ההדבקה הידועים אירעו בעקבות נגיעה במשטחים מזוהמים ואחר כך מגע באזור הפנים.

המשטחים המזוהמים שעליהם מועבר הנגיף:

בסביבת הבית והמשרד יש כמה חפצים שאנשים נוגעים בהם בקביעות בהם: ידיות, כפתורי מעלית, מקלדת ועכבר, ברזים, מזוזות, מתגים וכן דלתות שנמצאות באזור המטבח כדלת המקרר ודלתות של ארונות המטבח.

כאשר אנחנו יוצאים החוצה יש חפצים ומקומות נוספים שבהם יש לנו סכנת הידבקות בהם: משאבות דלק, מתקני כושר ציבוריים (בפארקים או בחדר הכושר), אופניים או קורקינטים שיתופיים, מתקני משחק לילדים וברזיות.

נזכיר שיש עוד שני חפצים שכולנו נושאים איתנו שיכולים להיות אמצעי להעברת הנגיף – הטלפון הנייד וכרטיסי אשראי – אותם אנחנו מחטאים לעיתים רחוקות אם בכלל.

איך נמנעים מהדבקה?

כדי להימנע מהדבקה נדרש מרחק פיזי בינינו לבין אנשים אחרים. לכן, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, אנשים רבים עובדים מהבית, דבר שמונע מהם חשיפה לנגיף במקום העבודה שלהם. דגש נוסף הוא לשטוף את הידיים בקביעות, המלצת משרד הבריאות גורסת כי מומלץ לשטוף את הידיים מדי שלוש שעות לפחות, ולהימנע מלגעת בפנים במידה ולא שטפתם את הידיים.

כמו כן, במידה ויצאתם מפתח ביתכם, מומלץ לשטוף ידיים עם חזרתכם וכמובן שלהמשיך ולהימנע מנגיעה בפנים. נסו לבוא במגע מינימלי עם חפצים שנמצאים במרחב הציבורי בהם מתקני ספורט או שעשועים, ברזיות, ועוד. במידה ואתם פותחים דלת, פתחו אותה באמצעות המרפק.

נסו להימנע מיציאה מהבית במידת הניתן. במידה ואתם יוצאים למקומות שברור שיש לכם מגע עם חפצים שאנשים אחרים נגעו הם, מומלץ ללבוש כפפות חד פעמיות עם היציאה מהבית, אותם תסירו ותזרקו עם החזרה לביתכם.

מה עם המסכות?

נדמה כי סימן ההיכר של מגפת הקורונה העולמית היא המסכה לפנים. למסיכת המגן יש שני תפקידים עיקריים:

  1. יכולה להגן על אנשים בריאים מנתזי רוק או נזלת של אנשים חולים:
  • השימוש בה מתאים לאנשי מערכת הבריאות שחשופים לשיעולים והתעטשויות כדבר שבשגרה.
  • מתאימה להגנה מפני רססי רוק או נזלת במקומות בעלי צפיפות גבוהה כמו בתחבורה הציבורית.
  • השימוש בה גורם לכך שמגע של ידיים נגועות בנגיף באף דרך המסיכה מפחית מאוד סבירות להחדרת הנגיף לרירית האף והידבקות.
  1. מונעת מאנשים שנושאים את הנגיף להדביק אחרים.

שימוש במסכות בישראל

משרד הבריאות בישראל הנחה את הרופאים, האחיות ועובדי רפואה נוספים לחבוש מסכות שכן הסבירות שהם יבואו במגע עם חולי קורונה היא גבוהה. למרות זה, ההנחיות שניתנו לאזרחים בכללותם היו להימנע מיציאה מהבית ומקרבה אל אנשים אחרים, דבר שמייתר את השימוש במסכות.

עם זאת ב-30.3.2020 היו שתי התפתחויות חדשות בנושא השימוש במסכה:

  • היו פרסומים ראשוניים בתקשורת  כי משרד הבריאות מתכנן לחלק מסכות לכלל אזרחי ישראל או לחייב בלבישת מסיכות. ידיעה זו הפתיעה רבים מהאזרחים שכן בעבר משרד הבריאות פרסם כי אינו ממליץ על שימוש במסכה. הסיבה לכך היא שככל הנראה בימים האחרונים משרד הבריאות הביע חשש כי יש נשאי קורונה רבים שלא מודעים להיות נשאים מאחר שאין להם סימפטומים. ההנחיה על השימוש במסכות אמורה להגן על כלל האזרחים, שכן חולי קורונה (לצד כלל האוכלוסיה) יחבשו מכות, דבר שיקטין את הסיכון להדבקת אחרים.
  • פיתוח של מדבקה מיוחדת ע"י אנשי מחקר של הטכניון, הופך את המסכות לבטוחות יותר ומועילות יותר בהגנה על אנשים שאינם חולי קורונה. המדבקה מודבקת בחלקה הפנימי של המסכה ומסוגלת לקלוט ננו-חלקיקים. הוחלט כי היא תהיה בשימוש בשלב זה במרכז הרפואי בגליל מתוך רצון למנוע הדבקה של אנשי הצוות הרפואי במקום.

לסיכום, כדי להגן על עצמכם מהידבקות בקורונה, מומלץ לצמצם מגע עם האנשים שסביבכם בין אם מדובר בהליכה לעבודה, מפגשים חברתיים וגם יציאה לקניות. בנוסף, עשו שימוש בכפפות ושטפו ידיים לעיתים קרובות. בנוגע למסכות, השימוש בהן עשוי לסייע למנוע הידבקות במקרים מסוימים והן הכרחיות עבור אנשי רפואה.

מאחלים לכולם רק בריאות.

 

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן