האם סטרס מעלה סוכר בדם ואיך לחצים רגשיים ומתח מגבירים סיכון לסוכרת?

האם סטרס מעלה את הסוכר בדם? כיצד לחץ נפשי, דריכות, מצוקה רגשית וקושי נפשי משפיעים על רמות הסוכר בדם ומשפיעים על המצב הרפואי ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

סכרתבריאות הנפש
האם סטרס מעלה את רמות הסוכר בדם ומגביר סיכון לסוכרת? צילום: Pixabay

האם סטרס מעלה את הסוכר בדם? כיצד לחץ נפשי, דריכות, מצוקה רגשית וקושי נפשי משפיעים על רמות הסוכר בדם? איך מצבים רגשיים נפשיים ומצוקה משליכים על המצב הרפואי ומעלים סוכר וסיכון להתפרצות סוכרת? בתקופות קשות של מתח רגשי, לחץ, חרדה, דריכות, משבר, מלחמה או דריכות משמעותית הגוף שלנו מושפע באופן משמעותי. כיצד הדבר משפיע על רמות הסוכר בדם? ומה הקשר לסוכרת?

רבים סובלים מסוכר גבוה. כיצד ניתן להוריד רמות גבוהות של סוכר ומה הקשר שלהן ללחץ נפשי? ובכלל מהן הסיבות לסוכר גבוה? אילו גורמים עלולים להוביל להתפתחות של סוכרת מסוג 2? ומה הגורמים שעלולים להעלות את רמות הסוכר במחזור הדם שלנו באופן מזיק? לפניכם סיבות לעודף סוכר – גלוקוז בדם ואטיולוגיה של מחלת סוכרת סוג 2. ולאחריהם פירוט על הקשר בין דריכות ולחץ להתפתחות סוכר גבוה וסוכרת.

מהם הגורמים להתפתחות סוכרת ועודף סוכר בדם

נזכור כי הסיבות נובעות מגורמים שונים, כולל גנטיקה, אורח חיים וגורמים סביבתיים. הרשימה הבאה כוללת כמה סיבות נפוצות לסוכרת:

1. אורח חיים יושבני ומיעוט פעילות גופנית: ישיבה ממושכת וחוסר בפעילות גופנית מגבירים מאד סיכון לפתח סוכרת מסוג 2.
2. השמנת יתר: משקל גוף עודף ובמיוחד שומן בטני, קשור מאוד לסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2.
3. תזונה לא בריאה: אכילת מזונות מסוימים מצד אחד ומאידך מיעוט מאכלים בריאים שמורידים את הסוכר, משפיעים על התפתחות עודף סוכר ואף סוכרת מסוג 2.
4. גורמים גנטיים: היסטוריה משפחתית של סוכרת מסוג 2 קשורה לסיכון מוגבר למחלה.
5. תנגודת לאינסולין: תנגודת לאינסולין מתרחשת כאשר תאי הגוף נעשים פחות תגובתיים להשפעות האינסולין.
6. גיל: הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 עולה עם הגיל. התפתחות סוכרת עולה מאד במיוחד לאחר גיל 45-50.
7. מוצא אתני: לקבוצות אתניות מסוימות, יש נטייה גבוהה יותר לסוכרת מסוג 2.

8. סוכרת הריון: נשים שחוו סוכרת הריון במהלך ההריון נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים.
9. תרופות מסוימות ומחלות ומצבים רפואיים מסוימים מגבירים סיכון לסוכר גבוה והתפתחות סוכר גבוה: תרופות מסוימות קשורות להתפתחות מצב של סוכר גבוה ואף סוכרת. וכן מצבים רפואיים ומחלות מגבירים סיכון לסוכרת. לדוגמה תסמונת שחלות פוליציסטיות – הפרעה הורמונלית, נוטות יותר לפתח סוכרת מסוג 2.
10. הפרעות שינה: מצבים כמו דום נשימה בשינה ושינה לא מספקת נקשרו לסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2.

ומה עוד משפיע על רמות הסוכר והסיכון להתפתחות סוכרת? כיצד משפיעה המצב הרגשי על התפתחות סוכרת מסוג 2 ועלייה ברמות הסוכר? איך הסטרס משפיע על האינסולין?

האם לחץ נפשי וסטרס מעלים סוכר דם ומגבירים סיכון לסוכרת 2?

האם סטרס מעלה סוכר ? באיזה אופן לחץ נפשי מגביר סיכון למחלות כמו סוכרת מסוג 2 ?  הקשר בין מצב נפשי, מתח, מצוקה, ערנות ורמות סוכר בדם מורכב. בממצאים מחקריים רפואיים נמצאו השלכות של סטרס על התפתחות סוכרת מסוג 2. מתח נפשי ומצוקה עלולים להשפיע על רמות הסוכר בדם באמצעות מנגנונים שונים. ההשפעות נעשות בתיווך של תגובות הורמונליות ושינויים בתהליכים הקשורים לאינסולין.

כאשר אדם חווה מתח או מצוקה, הגוף משחרר הורמוני לחץ כמו קורטיזול ואדרנלין. הורמונים אלו מובילים לעלייה ברמות הסוכר בדם כתוצאה מהשפעתם על מנגנונים הקשורים לאינסולין. קורטיזול, בפרט, משפיע על ייצור הגלוקוז על ידי הכבד. זה מפחית את ספיגת הגלוקוז על ידי תאים. באופן זה מושפעות רמות סוכר בדמנו.

בנוסף, סטרס ומצוקה נפשית יכולים גם להשפיע על הרגישות לאינסולין. במצב של מתח כרוני, הגוף הופך פחות מגיב לאינסולין. זה עלול ליצור מצב הנקרא תנגודת לאינסולין. תנגודת לאינסולין פירושה שהגוף אינו מסוגל להשתמש ביעילות באינסולין כדי לווסת את רמות הסוכר בדם,. תוצאה מכך נחווה רמות גבוהות יותר של גלוקוז בזרם הדם.

מעבר לכך מצב רגשי משפיע גם על התנהגויות אכילה ובחירות מזון. אנשים מסוימים עשויים לפנות למזונות מנחמים עשירים בסוכר או שומנים לא בריאים בתקופות של לחץ. זה יכול להוביל לעלייה במשקל ולסיכון מוגבר לפתח השמנת יתר וסוכרת מסוג 2.

תהליכים אלה ואחרים עלולים בסופו של דבר גם להגביר את הסיכון של אדם הסובל מלחץ נפשי לפתח מחלות כמו סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם ובעיות לב.

דילוג לתוכן