הסכנה הנסתרת לבריאות של כולנו בזיהום אויר ועובש בחניונים סגורים

מה ההשלכות הבריאותיות של זיהום אוויר ועובש המצוי בחניונים סגורים על המשתמשים בחניון?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות המשפחהרפואה מונעת
הסכנות המסתתרות בחניונים. צילום: Pexels Pixabay

מגרשי חניה מעל הקרקע ומתחת לפני הקרקע הם חלק מהתבנית העירונית המוכרת לכולנו. חניונים מספקים מקומות נוחים לחניית כלי רכב, לרוב במגדלי מגורים גבוהים, מגדלי משרדים או אזורי צפיפות עירוניים. ממחקרים מדעיים בתחום ובבדיקות של מומחים, מסתבר שמתחת לפני השטח, בחניונים תמימים מסתתרת סכנה, שאם לא מטפלים בה יכולה גם להזיק לנו, בני האדם. הנזק הסמוי מגיע בדמות אויר מזוהם, עובש ועוד חומרים מזיקים לנשימה ולבריאות. סכנה של ממש לבריאות הציבור. הבנת הבעיה, תעזור לנו להבין למה חשוב לבצע ניקיון חניונים בהתאם להמלצות גורמי מקצוע מומחים ובאופן שוטף ומסודר.

הסכנה שבזיהום אויר בחניונים

ממצאים אלה מתייחסים בעיקר לחניונים ומגרשי חניה סגרים, שבהם חסר אוורור מספק. בחניונים אלה, נוצרת סביבה נוחה למזהמים ולעובש שיכולים להצטבר בחניון ולהוות סיכון הן לסביבה והן לבריאות האדם. על פי מחקרים, כלי רכב החונים בחניונים אלה, פולטים מגוון מזהמים, כולל פחמן חד חמצני, תחמוצות של חנקן, תרכובות אורגניות נדיפות VOC וחלקיקים מזהמים נוספים. מזהמים אלה יכולים להוביל לבעיות נשימה, בעיות לב ובעיות כלי דם. המזהמים הללו משפיעים באופן שלילי על הבריאות. יתרה מכך, השטח המצומצם והדחוס של החניונים, המלא בפליטות וזיהום של רכבים, מאפשרים לזיהומים להמשיך להתקיים בסביבה זו של החניון, להתפשט ולהגיע לריכוזים גבוהים שממש מסוכנים לבני האדם המסתובבים בחניון, או בסביבתו ומגדיל את הסיבה לכך שיש צורך בניקוי החניון.

זיהום האויר בחניון מהווה גורם בעל השפעה שלילית ומסוכן במיוחד לילדים, קשישים, אנשים חולים או עם בעיות כרוניות, לאלה שעובדים בחניון ולאלה שמחנים בחניון ומגיעים כ"אורחים לרגע".

הסכנה שבעובש בחניונים

מעבר לזיהום אויר, ממצאים מדעיים מראים כי חניונים סגורים הם קרקע נוחה לצמיחה של עובש. זאת בשל אוורור מוגבל ולחות המתקיימת באופן תדיר בחניונים. כך, נבגי עובש, הנמצאים באופן טבעי באוויר, מוצאים חלל לח וסגור בו הם יכולים להתרבות ומהווים סכנה לבריאות. עובש יכול לגרום לבעיות נשימה, אלרגיות ובעיות בריאותיות אחרות. מה שהופך את העובש לבעיה רצינית למחנים בחניון, אבל גם לאלה שעובדים מעל החניון ומסתובבים בקרבתו.

המלצות לפתרון בעיות זיהום אויר ועובש בחניונים:

1. מערכות אוורור משופרות:

שדרוג מערכות אוורור בחניונים סגורים משפרת את זרימת האויר ועוזרת להפחית ריכוז מזהמים. התקנת מערכות אוורור חסכוניות באנרגיה שומרת גם על איכות האויר וגם עוזרת בדילול המזהמים, מניעת הצטברות של לחות ומונעת את התפשטות העובש בחניון.

2. פתרונות חניה ירוקה:

למי שבונה חניון ונמצא בתהליך תכנון, או שיפוץ, מומלץ לחשוב על פתרונות של חניה ירוקה. כגון משטחים חדירים לאוויר, קירות ירוקים שהם חלק מקירות החניון ועוד. משטחים חדירים מאפשרים לחדירת מי גשמים להגיע לקרקע, ואלה בעצמם לא מצטברים בחניון, מפחיתים לחות ואת הנגר של המים שעומדים. קירות ירוקים עם צמחייה יכולה לסייע בספיגת מזהמים ולשפר את איכות האוויר בחניון.

3. ניקיון חניונים ותחזוקה שוטפת:

יש לבצע ניקיון ותחזוקה שוטפת של החניונים על ידי חברה מקצועית ומוסמכת, במיוחד אם החניון סגור או תת קרקעי. ניקוי חניון קבוע, על ידי חברה המתמחה בכך יכולה למנוע הצטברות של אבק, פסולת, חומרים אורגניים, עובש ומים עומדים. ניקיון חניונים הוא תהליך חשוב בתחזוקה של החניון ועליו להתבצע כל תקופה בהתאם לחברה המקצועית המלווה את החניון בניקיון.

4. טכנולוגיות לטיהור אויר:

התקנת מערכות וטכנולוגיה לטיהור אויר, כגון מטהרי אוויר, מערכות סינון מתקדמות ובקרה עוזרים להפחתת ריכוז המזהמים בחניונים סגורים. טכנולוגיה זו מסייעת להפחית את ההשפעה של פליטת כלי רכב וליצור סביבה בריאה יותר.

5. אמצעי בקרה טכנולוגיים:

התקנה של אמצעים לשליטה ובקרה ברמות הלחות והעובש בחניונים נפוצה כיום יותר ויותר. אבל עדיין, אמצעי בקרה אלה לא מותקנים בכל חניון, והם חיוניים בהפחתת רמות לחות, במניעה של צמיחה של עובש ולמזער הצטברות של מים.

6. חינוך וידע:

העלאת המודעות בקרב בעלי החניונים, וועדי הבית או מנהלי המשרד. ידע וחינוך של גורמי מפתח אלה מעודד שימוש בשיטות שונות גם לתחזוקה אבל גם בנהלי עבודה, כגון, כיבוי מנועים בזמן, חשמל, בדיקה תקופתית של מזהמים והצטברות מים, ועוד….

לסיכום, כולנו משתמשים בחניונים, בין אם בצורה חד פעמית, או קבועה יומיומית, אבל לא כולנו מודעים לסכנות שיש באויר העומד בחניון, ובזיהומי אויר פוטנציאלים בחניונים. שמירה על איכות הסביבה, על איכות האויר ובריאות הציבור מחייבת פתרונות ושיפור תשתיות, מודעות ציבורית ותחזוקה וניקיון שוטף של החניון. יישום שיטות אלה יעזור ביצרית סביבה בטוחה ובריאה, גם במתקני החניה. מודעות ונקיון לבריאות טובה ורפואה מונעת ואיכות חיים עבור כולנו.

 

המאמר הוא תוכן מקודם באדיבות קבוצת אופק המציעה מגוון שירותים מקצועיים לניקוי חניונים. 

דילוג לתוכן