הפחחת שומני דם: טריגליצרידים גבוהים – טיפול

איך להוריד את הטריגליצרידים בדם?מה הערכים התקינים של טריגליצרידים בדם? מה גורם לטריגליצרידים גבוהים? איך מטפלים בטריגליצרידים גבוהים?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
תזונה בריאה והימנעות ממזונות עתירי שומן מהחי ופחמימות מעובדות וריקות. הפחחת שומני דם: טריגליצרידים גבוהים - טיפול. צילום: Pixabay RitaE

איך להוריד את הטריגליצרידים בדם? כיצד להפחית שומני דם? טריגליצרידים – איך מורידים את הריכוז שלהם בדם? מה הערכים התקינים של טריגליצרידים בדם? מהם ערכים חריגים של שומני דם אלה? מה גורם לטריגליצרידים גבוהים? איך מטפלים בטריגליצרידים בשיעור גבוה בדם?

טריגליצרידים הם סוג של שומן שנמצא בדם שלנו באופן דומה לשומני דם מסוג כולסטרול. טריגליצרידים מהווים צורת שומן נפוצה במיוחד בגופנו. הם משמשים כמקור אנרגיה. טריגליצרידים מופקים מהשומנים והפחמימות שאנו צורכים בתזונה. כאשר הרמות של טריגליצרידים בדם גבוהות – תופעת היפרטריגליצרידמיה, הדבר מהווה סיכון בריאותי. מהם הערכים התקינים של טריגליצרידים? מתי טריגליצרידים גבוהים? איך לטפל בעודף שומני דם אלה? מה הגורמים לתופעה?

ערכים של טריגליצרידים

איך להוריד את הטריגליצרידים בדם?מה הערכים התקינים של טריגליצרידים בדם? מה גורם לטריגליצרידים גבוהים? איך מטפלים בטריגליצרידים גבוהים? רמות טריגליצרידים תקינות משתנות בהתאם לטווח הייחוס המשמש את המעבדה, אך בדרך כלל, הטווחים הבאים נחשבים אופייניים:

  • מצב תקין: ערכי טריגליצרידים של פחות מ-150 מיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל) או פחות מ-1.7 מילימול לליטר (ממול/ליטר) הם ערכים תקינים.
  • ערך טריגליצרידים גבולי גבוה: ערך טריגליצרידים 150-199 מ"ג/ד"ל או 1.7-2.3 ממול/ליטר הוא ערך גבולי גבוה.
  • ערך טריגליצרידים גבוה: 200-499 מ"ג/ד"ל או 2.3-5.6 ממול/ליטרנחשב לערך טריגליצרידים גבוה.
  • ערך טריגליצרידים גבוה מאוד: 500 מ"ג/ד"ל ומעלה או 5.6 ממול/ליטר ומעלה הוא ערך גבוה במיוחד של טריגליצרידים.

אם הינכם סובלים מעודף טריגליצירדים בדם, היוועצו ברופא מומחה. פנייה לאבחון וייעוץ, בדיקות וניטור קבוע ובניית תכנית מעקב, טיפול וטיפול מהווה נדבך משמעותי להפחתת שומני דם.

גורמים לטריגליצרידים גבוהים בדם

מה מוביל לעודף טריגליצרידים בדם? מה הסיבות לטריגליצרידים? מה הגורמים שמחוללים עודף טריגליצרידים בדם? טריגליצרידים גבוהים בדם יכולים להגרם מסיבות כמו עודף משקל, תרופות כמו סטרואידים וגלולות נגד הריון, מיעוט פעילות גופנית, מחלות כמו סוכרת ותזונה לקויה. לכן קיימת חשיבות רבה לפנייה לרופא מומחה לאבחון וייעוץ לגבי הסיבה לעודף טריגליצרידים בדם וטיפול בהם. רמות גבוהות של טריגליצרידים יכולות להיגרם על ידי גורמים שונים, כולל:

  • תזונה לקויה: צריכת קלוריות מוגזמת, במיוחד מפחמימות מעובדות, סוכרים ושומנים לא בריאים, עלולה להעלות את רמות הטריגליצרידים.
  • השמנת יתר: עודף משקל או השמנת יתר קשורים לעתים קרובות לעלייה בטריגליצרידים.
  • מעט פעילות גופנית ואורח חיים יושבני: מיעוט פעילות או חוסר פעילות גופנית יכול לתרום לרמות גבוהות של טריגליצרידים.
  • שימוש בחומרים: עישון סיגריות וצריכת חומרים כמו אלכוהול עלולה להעלות את רמות הטריגליצרידים בדם.
  • גורמים גנטיים: מצבים גנטיים מסוימים יכולים להוביל לעלייה בטריגליצרידים.
  • מצבים רפואיים: מצבים בסיסיים כמו סוכרת, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלת כליות ומחלות כבד עלולים להיות קשורים לטריגליצרידים גבוהים.

טריגליצרידים גבוהים – טיפול

כדי לטפל בטריגליצרידים גבוהים, בדרך כלל מומלצים שינויים באורח החיים כקו ההגנה הראשון. אלה עשויים לכלול:

  • הקפידו על צריכת התרופות כנדרש: במקרים מסוימים, הרופא ימליץ לקחת תרופות להורדת רמות הטריגליצרידים. זאת במיוחד אם שינויים באורח החיים בלבד אינם מספיקים וכאשר רמות הטריגליצרידים גבוהות.
  • בצעו שינויים תזונתיים: הקפדה על תזונה בריאה, דלת פחמימות מעובדות  סוכרים ושומנים רוויים תוך התמקדות בפירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים ושומנים מהצומח  יכולה לסייע בהורדת רמות הטריגליצרידים.
  • בצעו פעילות גופנית סדירה: עיסוק בפעילות גופנית ברוב ימות השבוע יכול לעזור בהורדת הטריגליצרידים.
  • שימרו על משקל גוף תקין: ירידה במשקל, במידת הצורך, עשויה להפחית משמעותית את רמות הטריגליצרידים.
  • הגבילו את צריכת האלכוהול ועישון הסיגריות: עישון סיגריות ושתיית אלכוהול עלולה להעלות את טריגליצרידים, ולכן חשוב לצרוך אותם במתינות או להימנע ממהם לחלוטין.

טיפול בטריגליצרידים גבוהים הוא אפשרי וחשוב. אם הינכם סובלים מעודף שומני דם, הימנעו מלפרש את התוצאות, ופשוט פנו לרופא מומחה לקבלת אבחון מדויק, המלצות טיפול מותאמות אישית וניטור תקופתי.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן