מה גורם לטריגליצרידים גבוהים?

מהן הסיבות לטריגליצרידים גבוהים? כיצד תזונה משפיעה על טריגליצרידים בדם? מהם טריגליצרידים? איך מטפלים בטריגליצרידים?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהדיאטה והרזיה
מה גורם לטריגליצרידים גבוהים? צילום: Pixabay RitaE

מהן הסיבות לטריגליצרידים גבוהים? כיצד תזונה משפיעה על טריגליצרידים בדם? מהם טריגליצרידים? איך מטפלים בטריגליצרידים? מה גורם לרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם? טריגליצרידים ידועים גם בתור טריאצילגליצרולים. טריגליצרידים הם סוג של מולקולת שומנים המורכבת משלוש חומצות שומן וממולקולת גליצרול. הם מהווים מקור אנרגיה חשוב לגוף. טריגליצרידים נמצאים בזרם הדם, כמו גם בתאי השומן בגופנו. טריגליצרידים נחוצים לתפקוד הגוף. עם זאת רמות גבוהות של טריגליצרידים מובילות לבעיות בריאותיות חמורות.

גורמים לטריגליצרידים גבוהים

מה גורם לטריגליצרידים? מהן הסיבות לטריגליצרידים גבוהים בדם? רמות טריגליצרידים גבוהות יכולות להיגרם ממגוון גורמים. בין הגורמים המרכזיים לטריגליצרידים גבוהים מצויה התזונה. כך תזונה עשירה בפחמימות מעובדות וסוכרים מעלה את רמות הטריגליצרידים בדם. צריכת כמויות מזון גדולות בתדירות גבוה משפיעה גם היא על עודף טריגליצרידים בדם. אז מהם כלל הגורמים שמובילים לטריגליצרידים גבוהים בדם?

1. תזונה לא בריאה, עשירה בסוכרים, שומנים ופחמימות מעובדות ואכילה בתדירות רבה ובכמות משמעותית.

2. מיעוט פעילות גופנית ואורח חיי םיושבני.

3. השמנת יתר ועודף משקל.

4. עישון סיגריות.

5. צריכת אלכוהול.

6. שימוש בתרופות מסוימות המובילות לטריגליצרידים גבוהים.

7. מחלות ומצבים רפואיים הקשורים לעליה ברמות הטריגליצרידים בדם.

השפעות מזיקות של טריגליצרידים

כיצד טריגליצרידים משפיעים על בריאותנו? מה הנזקים בטריגליצרידים ? רמות טריגליצרידים גבוהות עלולות להוביל למגוון של בעיות בריאותיות. כך, טריגליצרידים גבוהים עלולים להוביל למחלות לב, שבץ מוחי ומחלות כלי דם היקפיות.

הסיכון לפתח מצבים אלו גדל כאשר רמות הטריגליצרידים גבוהות. ערך תקין של טריגליצרידים  בבוגרים הוא 150 מיליגרם לדציליטר או פחות. ערך שבין 150 ל199 מ"ג לד"ל הוא גבולי גבוה. ואילו ערך של 200 מ"ג/ד"ל נחשב גבוה ובעל רמת סיכון גבוהה.

מעבר להשפעות מזיקות אלה של טריגליצרידים, רמות טריגליצרידים גבוהות יכולות גם להגביר את הסיכון לפתח דלקת לבלב ותסמונת מטבולית.

טיפול בטריגליצרידים

איך מטפלים בטריגליצרידים בדם? איך מפחיתים טריגליצרידים גבוהים? ראשית נציין כי לנוכח הסיבות המגוונות לטריגליצרידים חשוב שמי שמתאפיין בטריגליצרידים גבוהים יפנה לרופא מומחה לאבחון וייעוץ אישי מקיף והמלצות טיפוליות מתאימות. אבחון הסיבות לטריגליצרידים חשוב במיוחד ויש לבצע את הבדיקות לבחינת הגורמים למצב זה. זאת על מנת ליישם טיפול מתאים בהתאם, בליווי רפואי. הרופא המטפל עשוי להמליץ על מגוון דרכי טיפול בטריגליצרידים. במצבים מסוימים עשוי הרופא להמלית על תרופות להורדת טריגליצרידים .לצד זה עשוי הרופא להמליץ כצעד הראשון בטיפול ברמות טריגליצרידים גבוהות על ביצוע שינויים באורח החיים.

בראשם ימליץ הרופא לעיתים קרובות על שינויים בתזונה, הורדה במשקל עודף, הימנעות מעישון ומשתייה אלכוהולית, והגברת הפעילות הגופנית. ההמלצות עשויות לכלול שינוי לתזונה מאוזנת דלת כולסטרול ושומנים רוויים. בנוסף, הפחתת צריכת הפחמימות והימנעות ממזון מעובד יכולים לסייע בהפחתת רמות הטריגליצרידים.

לעיתים יחל הרופא בהמלצות לשינוי אורח חיים. אם שינויים באורח החיים אינם מספיקים כדי להפחית את רמות הטריגליצרידים, לעיתים הרופא ירשום תרופות כגון סטטינים. תרופות אלו פועלות על ידי הפחתת ייצור הטריגליצרידים בכבד, כמו גם הגברת פירוק הטריגליצרידים בזרם הדם.

במקרים מסוימים, רמות גבוהות של טריגליצרידים יכולות להיגרם משימוש בתרופות מסוימות או ממצב רפואי או מחלה לא מטופלת או . למשל מחלת כליות או בלוטת התריס. אם זה המקרה, יהיה צורך לטפל במצב הרפואי או לשנות את התרופות על מנת להפחית את רמות הטריגליצרידים.

לסיכום, רמות טריגליצרידים גבוהות עלולות להוביל למגוון של בעיות בריאותיות. חשוב לבצע שינויים באורח החיים ולשוחח עם רופא על תרופות ושינויים באורח החיים אשר עשויים לסייע בהפחתת רמות הטריגליצרידים.

דילוג לתוכן