טיפול בפגיעות חוט שדרה

פריצת דרך מדעית: חומר ייחודי ריפא שיתוק עמוד שדרה בעברים. המדענים יעברו לבדוק את הטיפול במודלים חיים הקרובים לבני אדם.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

נוירולוגיה
פריצת דרך. שיקום פגיעת עמוד שדרה בטיפול ייחודי. צילום: Pixabay Dr. Manuel González Reyes

פריצת דרך מדעית: חומר ייחודי ריפא שיתוק עמוד שדרה בעברים. המדענים יעברו לבדוק את הטיפול במודלים חיים הקרובים לבני אדם. הם ישתמשו בחזירים או בקופים כדי לדמות השפעה של הטיפול על בני אדם.

פציעות בעמוד השדרה גורמות לעיתים קרובות לנכות, שיתוק ובעיות אורטופדיות קלות וחמורות. מדענים עד כה לא הצליחו למצוא מענה טיפול לשיקום פציעת עמוד שדרה. רבים מהסובלים מפציעות ספורט או מתאונות בעמוד השדרה הגורמות לשיתוק כמהים לטיפול בפגיעות חוט שדרה. טיפולי בפגיעות בעמוד השדרה עושים כברת דרך בשנים האחרונות. זאת למרות שאין עדיין מענה לאנשים הסובלים משיתוק. מדענים מאוניברסיטת רואר בגרמניה פיתחו טכניקה לשיקום פגיעות עמוד שידרה.

החוקרים הזריקו למוח של העכברים חומר ייחודי. החומר גרם להתאוששות תנועתית משמעותית של שתי הגפיים. ההתאוששות קרתה לאחר ריסוק של חוט השדרה. כלומר החומר גרם לעכברים ללכת למרות שהיו משותקים. הטיפול הושג לדברי החוקרים באמצעות "התמרה חד צדדית של מוטונאורונים בקליפת המוח עם AAV המבטא hyper-IL-6 hIL-6, ציטוקין מעצב חזק המעורר איתות JAK / STAT3 והתחדשות האקסון."

הטיפול של חוקרים עורר ייצור חלשבון היפר אינטרלוקין. החלבון לא היה זה שעודד את יצירת תאי העצבים המשקמים. החלבון במקרה זה השפיע על המוח עצמוץ והמוח הוא זה שעורר את השיקום העצבי ב"נוירונים מעוצבים בגזע המוח".

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת Nature Communications. המדענים ציינו כי מעט מאוד חומר עצבי זה יצר תגובת שרשרת עצבית שהובילה לשיקום. החומר עורר  את המוח ליצור בעצמו שיקום עצבי של עמוד השדרה.

על פי הממצאים העכברים המשותקים החלו ללכת בצורה תקינה שוב אחרי מספר שבועות בודדים ממתן הטיפול. המדענים ישפרו את הטיפול ויעברו בהמשך, כך הם מקווים לטיפול במודלים הקרובים יותר לבני אדם. כלומר החדרה של החומר ובחינתו בקופים או חזירים. קופים או חזירים דומים יותר לבני אדם והצלחת טיפול גם בהם תסלול את הדרך לטיפול בבני אדם. ככל הנראה טיפול מעין זה יכול להיות זמין רק בעוד מספר שנים ולא בטווח מיידי.

הצלחה בטיפול חדש לשיקום פגיעת עמוד שדרה בעכברים משותקים

מקורות מדעיים

Leibinger, M., Zeitler, C., Gobrecht, P. et al. Transneuronal delivery of hyper-interleukin-6 enables functional recovery after severe spinal cord injury in mice. Nat Commun 12, 391 (2021). https://doi.org/10.1038/s41467-020-20112-4

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן