טריגליצרידים בדם – ערכים תקינים וגבוהים

מה הערכים התקינים של טריגליצרידים וערכי טריגליצרידים גבוהים? מה תסמיני טריגליצרידים גבוהים? למה יש טריגליצרידים? מה טווח הנורמה של טריגליצרידים?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבדיאטה והרזיה
טריגליצרידים בדם - ערכים תקינים נמוכים וגבוהים. צילום:Belova59 Pixabay

בבדיקת דם של טריגליצרידים- טווח הנורמה מציין רמה תקנית של טריגליצרידים בדם. למה טריגליצרידים גבוהים? איך אפשר להוריד טריגליצרידים? מהם התסמינים של טריגליצרידים גבוהים? למה יש טריגליצרידים בדם? טריגליצרידים הם שומנים שניתן לבדוק את הרמה שלהם בדם באמצעות בדיקת דם. טריגליצרידים Triglyclycerides נוצרים בגופנו לשם אחסון שומן כתוצר של התעכלות השומן שמקורו במזון שלנו. בדיקה לזיהוי רמות טריגליצרידים תקינים גבוהים או נמוכים נעשית באמצעות בדיקת דם פשוטה. בקרב נשים באותו גיל, רמות הטריגליצרידים נמוכות יותר בכעשרה אחוזים בהשוואה לגברים. הבדיקה נערכת לשם אבחון מקדים של מחלות כמו דלקת לבלב, סוכרת, בעיות לב ועודף לחץ דם.

לעתים רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם קשורות לצריכה מוגברת של סוכרים, שומנים ומזון מעובד או עתיר שומנים רוויים. ולכן שינוי אורחות החיים ותזונה בריאה יכולים לסייע במקרים רבים. עם זאת חשוב לדעת שרמות גבוהות של טריגליצרידים עלולות להצביע גם על גורמים אחרים המובילים לכך. לעתים טריגליצרידים בדם נוצרים בשל תרופות וחומרים אחרים כמו גלולות נגד הריון, צריכת אלכוהול או תרופות משתנות. לפעמים טריגליצרידים גבוהים בדם נגרמים כתוצאה ממחלות או מצבים רפואיים. למשל כמו מחלות כליה, סוכרת בלתי מטופלת או השמנת יתר. לכן חשוב להיוועץ ברופא מומחה לשם אבחון וטיפול מדויק.

אולי יעניין אותך גם:

טריגליצרידים ערכים תקינים

מהם ערכי הנורמה? המה הטווח התקין של טריגליצרידים? בבדיקת דם של טריגליצרידים ערכים תקינים הם הערכים שקטנים מ150 מיליגרם בדציליטר. כלומר פחות מ150 mg/ dl נחשב לערכים תקינים של טריגליצרידים בטווח הנורמה בבדיקת דם. ואילו בילדים בגילאי 10-19 פחות מ-90 מיליגרם לדציליטר נחשב ערך תקין בנורמה.

טריגליצרידים גבוהים

בבדיקת דם של טריגליצרידים גבוהים הם ערכים שגבוהים יותר מ150 מיליגרם בדציליטר. כלומר יותר מ150 mg/ dl נחשב לערכי טריגליצרידים גבוהים בבדיקת דם. היפרליפידמיה הוא מצב שבו יש שומנים כמו כולסטרול וטריגליצרידים גבוהים (שומנים בדם).

  • רמה של 150-200 מ"ג/ד"ל של טריגליצרידים נחשב גבוהה גבולית.
  • הרמה של 200-500 מ"ג/ד"ל של טריגליצרידים נחשבת רמה גבוהה עם סיכון מוגבר למחלות לב, במיוחד לסובלים גם מכולסטרול גבוה.
  • רמה של 500 מ"ג/ד"ל או יותר של טריגליצרידים נחשבת גבוהה מאד עם סיכון מוגבר לדלקתיות בלבלב וכן סיכון מוגבר למחלות לב, במיוחד לסובלים גם מכולסטרול גבוה.

טריגליצרידים גבוהים תסמינים: לבעיית טריגליצרידים גבוהים תסמינים מועטים. כמעט ולא קיימים תסמינים שמצביעים על רמות גבוהות של טריגליצרידים. ואולם תסמינים כמו השמנה, מחלות לב וכתמים צהבהבים סביב העיניים – קסנתומות עלולים להצביע על טריגליצרידים גבוהים בדם.

טריגליצרידים – ערך נמוך

בבדיקת דם של טריגליצרידים ערכים נמוכים ובטווח הנורמה הינם ערכים שקטנים מ150 מיליגרם בדציליטר. אם הערכים יוצאים נמוכים במיוחד – למשל 30 או 60 מיליגרם לדציליטר, יש לדון בנושא עם הרופא המטפל ואולי לשקול בדיקת דם מחודשת.

דילוג לתוכן