כיצד שמן קוקוס משפיע על החניכים ומשפר את בריאות השיניים?

האם שמן קוקוס מועיל להפחתת בעיות בחניכיים והפחתת עששת בשיניים הגורמת לחורים? איך שמן קוקוס משפיע על פלאק והצטברות חיידקים על פני השן?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואה משלימהנטורופתיה
האם ובאיזה אופן משפיע שמן הקוקוס על בריאות החניכיים והשיניים? צילום Monika Pixabay

איך שמן קוקוס משפיע על בריאות החניכיים? האם שמן קוקוס מועיל להפחתת בעיות בחניכיים? מה השפעתו של שמן קוקוס על הפחתת עששת בשיניים הגורמת לחורים? איך שמן קוקוס משפיע על פלאק והצטברות חיידקים על פני השן? כיצד משתמשים בשמן קוקוס באופן מועיל לשינים והחניכיים? האם שמן הקוקוס מועיל לשיניים והחניכיים לפי מחקרים מדעיים?

שמירה על בריאות הפה חשובה ביותר מבחינה אסתטית ורפואית. בריאות שיניים וחניכיים משפיעות על הביראות הכללית. למשל בעיות חניכיים קשורות להתפתחות מוגברת של מחלות לב. בריאות השיניים והחניכיים חשובה ולנוכח המגמות הפונות לשימוש בחומרים טבעיים לשם כך, רבים פונים לשמן הקוקוס. בשנים האחרונות, שמן הקוקוס זכה לתשומת לב משמעותית.

הוא קיבל חשיפה משמעותית כמשפיע על בריאות העור ועוד אך גם בזכות היתרונות הפוטנציאליים שלו בשיפור בריאות החניכיים ובמניעת בעיות שיניים כמו רובד פלאק והתפתחות עששת (חורים בשיניים). מה הממצאים של מחקרים מדעיים המתעמקים בהשפעותיו של שמן קוקוס על היגיית חלל הפה מראים? האם שמן הקוקוס מועיל לחניכיים ולשיניים?

שמן קוקוס ובריאות חניכיים

מחקרים מראים כי לשמן קוקוס יש מספר תכונות אנטי-מיקרוביאליות שעשויות לתרום להשפעתו החיובית על בריאות החניכיים. ממצאים מדעיים הצביעו על כך ששמן קוקוס מעכב צמיחה של חיידקים מזיקים בפה, כולל Streptococcus mutans, שהוא הגורם העיקרי למחלת חניכיים.

הממצאים המדעיים העלו כי ששימוש בשמן קוקוס כמו מי פה כלומר מעבירים את השמן בתוך חלל הפה ובין השיניים, שעשוי לסייע בהפחתת הסיכון לדלקת חניכיים.

שמן קוקוס ורובד שיניים:

רובד פלאק הוא שכבה דקה של חיידקים שנוצרת על השיניים. שכבה זו מובילה לעששת ומחלות חניכיים אם לא מטפלים בסילוקה כראוי. מחקרים רבים בדקו את הפוטנציאל של שמן קוקוס בהפחתת היווצרות פלאק. על פי ממצאים מחקריים שימוש בשמן קוקוס כמי פה והעברתו בתוך חלל הפה, הפחיתה באופן משמעותי את הצטברות הפלאק בפה. העברת או משיכת השמן כרוכה בהעברת השמן בתוך הפה באופן ששוטף ומסיר חיידקים ופסולת. כאמור, הממצאים המדעיים מראים השפעה מועילה לשימוש זה בשמן קוקוס להפחתת רובד הפלאק המזיק.

שמן קוקוס ועששת:

עששת דנטלית, המכונה בדרך כלל עששת או "חורים בשיניים" מהווה בעיה דנטלית רווחת. היא משפיעה על אנשים בכל הגילאים. שמן קוקוס עשוי להציע אפשרות טבעית למניעת עששת. ממצאי מחקרים מדעיים בחנו כיצד  שמן קוקוס משפיע על חיידקים היוצרים עששת וחורים בשיניים. הממצאים העלו כי שמן הקוקוס הפחית ביעילות את הצמיחה של חיידקים אלו. בנוסף, תכולת החומצה הלורית הגבוהה של שמן הקוקוס הייתה אפקטיבית  לעכב את ייצור החומצה האחראי על דה-מינרליזציה של השיניים, המהווה בסיס להתהוות חורים בשיניים.

סיכומו של דבר, השימוש בשמן קוקוס כתרופת סבתא או תרופה טבעית אכן הוכחה במחקר המדעי כבעלת יתרונות משמעותיים בשיפור בריאות החניכיים, הפחתת רובד חיידקים בשיניים ומניעת עששת. התכונות האנטי-מיקרוביאליות שלו ויכולתו לעכב את הצמיחה של חיידקים מזיקים הופכים אותו לתוספת בעלת ערך פוטנציאלי לדרכים שלרשותנו לשמור על היגיינת הפה. לצד זה חשוב לזכור כי למרות יתרונותיו,  הוא לא אמור להחליף צחצוח שיניים רגיל ושימוש בחוט דנטלי.

מקורות מידע

Rakshitha, V.S., Priya, A.J., & Devi, R.G. (2021). Effect of Virgin Coconut Oil in Plaque Related Gingivitis. Journal of Pharmaceutical Research International.

Peedikayil, F.C., Sreenivasan, P., & Narayanan, A.K. (2015). Effect of coconut oil in plaque related gingivitis — A preliminary report. Nigerian Medical Journal : Journal of the Nigeria Medical Association, 56, 143 – 147.

Ripari, F., Filippone, F., Zumbo, G., Covello, F., Zara, F., & Vozza, I. (2020). The Role of Coconut Oil in Treating Patients Affected by Plaque-Induced Gingivitis: A Pilot Study. European Journal of Dentistry, 14, 558 – 565.

Asokan, S., Emmadi, P., & Chamundeswari, R. (2009). Effect of oil pulling on plaque induced gingivitis: a randomized, controlled, triple-blind study. Indian journal of dental research : official publication of Indian Society for Dental Research, 20 1, 47-51 .

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן