מדוע הסוכר בדם עולה?

גורמי עודף סוכר: מהן הסיבות לסוכר גבוה? מדוע הסוכר בדם עולה? מהם הגורמים לעודף סוכר מלבד תזונה עתירת פחמימות או שומנים?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדעסכרת
מדוע הסוכר בדם עולה? צילום: Pixabay congerdesign

מדוע הסוכר בדם עולה? מהן הסיבות לרמות גלוקוז גבוהות? אילו גורמים מובילים לעלייה ברמת הסוכר? מה גורם לסוכר גבוה? בעיה של סוכר גבוה מהווה תופעה עולמית מסוכנת. רמות גבוהות של גלוקוז, או היפרגליקמיה, מהווה בעיה בריאותית שכיחה מאוד. רמות גבוהות של סוכר בדם מאפיינות אנשים בגילאים שונים. ואולם רמות סוכר גבוהות אופייניות לאנשים במצב טרום סוכרתי, סוכרת סמויה או בקרב חולי סוכרת.

היפרגליקמיה או רמות גבוהות של סוכר בדם עלולות לגרום לסיבוכים בריאותיים חמורים. סוכר גבוה בדם אף עלול להיות מסכן חיים כשאינו מטופל. חשוב להבין את הגורמים לרמות גבוהות של גלוקוז על מנת לנקוט בצעדי מניעה וטיפול הנחוצים כנגד סטכרת, טרום סוכרתיות וסוכר גבוה בדם.

לצד זה חשוב גם לזכור כי אם הינך סוכר מרמות סוכר גבוהות בדם עליך לעבור אבחון ולקבל ייעוץ רפואי מקיף מרופא מומחה. לאחר האבחון של הסיבות לסוכר הגבוה בדמך, הרופא המטפל יוכל להעניק לך מענה טיפולי מסוגים שונים להפחתת הסוכר. כך, הרופא יוכל להמליץ על שינוי אורחות החיים. למשל ימליץ על הורדה במשקל עודף, פעילות גופנית, שינוי תרופות, ניטור ואבחון מחלות, המלצה על תרופות להפחתת סוכרת, ויסות רמת הסטרסט המוביל לסוכר גבוה, איזון סוכרת פעילה, הפחתת תכיפות ואופן האכילה, שינוי התזונה ועוד.

 

למה הסוכר בדם עולה?

אז מהן הסיבות לסוכר גבוה? מדוע הסוכר בדם עולה? מהם הגורמים לעודף סוכר? להלן פירטנו 7 סיבות נפוצות לרמות גבוהות של סוכר בדם:

1. אי הקפדה על משטר תרופתי, העדר איזון של סוכרת וטיפול לא מאזן מספיק באמצעות תרופות לסוכרת: אינסולין ותרופות אחרות לסוכרת עוזרות לווסת את רמות הסוכר בדם בגוף. אם התרופה לא נלקחת לפי המינון שנקבע, זה יוביל לעליה ברמות הסוכר.

2. תזונה לא בריאה, אכילה לא מאוזנת וצריכת מזון רבה מדי: אכילת יותר מדי מזון עלולה להוביל לעלייה ברמות הסוכר בדם. כך גם אכילה של מזונות עתירי פחמימות, אוכל עשיר בשומנים, מזונות מטוגן, מאכלים שמקורם מן החי ומזונות מתוקים, שמתפרקים במהירות לסוכר ויכולים לגרום לעלייה מהירה בסוכר.

3. מיעוט התעמלות מוביל לסוכר גבוה יותר בהשוואה למי שמרבה להתאמן באופן מאוזן וסדיר. פעילות גופנית עוזרת לווסת את רמות הסוכר בדם ולמנוע עליה משמעותית של הסוכר.

4. מתח, לחץ נפשי, מצוקות רגשיות וסטרס: מתח יכול לגרום לגוף לשחרר הורמונים. הורמונים אלה מובילים לעיתים לעלייה ברמות הסוכר בדם. לכן, חשוב לטפל ברמות הלחץ על מנת לשמור על רמות הסוכר בשליטה.

5. מחלה: מחלות שונות ולא רק סוכרת עלולות להוביל לעלייה ברמת הסוכר בדם. כך למשל תסמונת קושינג, בעיות בלבלב ומחלות כליות. לדוגמה תסמונת קושינג מתרחשת כאשר הגוף מייצר יותר מדי קורטיזול, הורמון שעלול לגרום לרמות הגלוקוז לעלות.לכן חשוב לטפל במחלות ולאבחן אותן בזמן וגם ליטול אנטיביוטיקה ותרופות אחרות כפי שנקבע על ידי הרופא, אם מרגישים לא טוב.

6. שינויים הורמונליים: שינויים הורמונליים עלולים להוביל לעליה בסוכר. תופעה זו נפוצה במיוחד אצל נשים במהלך הריון ובגיל המעבר, אך עשויים להתרחש אצל גברים ונשים כאחד בגילאים שונים.

7. תרופות: תרופות מסוימות, כמו סטרואידים ותרופות נוגדות דיכאון מסוימות, עלולות להעלות את הסוכר בדם. הוועצו ברופא המטפל כדי  לוודא שהתרופות שאתה מקבל אינו הן אינן גורמות לרמות הגלוקוז שלך לעלות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן