מחקרים מדעיים מגלים: על איזה צד כדאי לישון ?

על איזה צד לישון להשגת שינה טובה יותר על פי מחקרים מדעיים? איך אמורים לישון? מה מדענים מציעים כצד שעליו מומלץ לישון בלילה?

דקל שחף

עודכן בתאריך

מדערפואת מומחים
על איזה צד עדיף לישון ? צילום:pexels-maksim-goncharenok

על איזה צד לישון להשגת שינה טובה יותר על פי מחקרים מדעיים? איך אמורים לישון? מה מדענים מציעים כצד שעליו מומלץ לישון בלילה? על איזה צד כדאי לישון בלילה? האם עדיף לישון על הבטן או על הגב? איזה מהו הצד שעליו עדיף לישון בלילה? שינה טובה חשובה מכיוון שהיא ממלאת תפקיד מכריע בשמירה על רווחה גופנית, נפשית ורגשית כללית.

מדענים מאוניברסיטת הארוורד מסבירים כי השינה על הגב עדיפה על השינה על הבטן. שינה על הצד טובה משינה על הבטן ויש לה תועלת רפואית. ככל הנראה שינה על הצד בתנוחה עוברית מועילה לעמוד השדרה. יש הסוברים כי שינה על הצד יכולה להיות לא מיטבית בשל השפעתה על נוקשות הכתפיים ועל הלסת והשפעות מסוימות על הלב אם כי אין ממצאים בדבר נזק או השפעות של שינה על צד מסוים על בריאות הלב. אז מה היתרונות של שינה על הצד ועל איזה צד מומלץ לישון?

על איזה צד עדיף לישון ?

האם עדיף לישון על צד ימין או שמאל? על פי מחקרים מדעיים השינה על צד שמאל עדיפה ככל הנראה, ובמיוחד באשר לבעיות עיכול. למה השינה על צד שמאל עדיפה על פי ממצאים מחקריים? שינה על צד שמאל מועילה להפחתת צרבת וריפלוקס, מפחיתה נחירות, מפחיתה נזקים לוושט, מפחיתה סיכון לדום נשימה בשינה ועוד.

לפניכם מפורטים ממצאים מחקריים למה שינה על שמאל מומלצת יותר משינה על צד ימין:

  1. בשל כיוון ומיקום איברים של מערכת העיכול, שינה על צד שמאל עשויה להפחית סיכון לבעיות עיכול ולהשפיע לטובה על בריאות המעיים. זאת על פי מחקר מדעי שראה או בכתב בעת לגסטרואנטרולוגיה קלינית.
  2. שינה על הצד השמאלי עדיפה כיוון שהיא מסייעת לשמירה על דרכי הנשימה ומפחיתה נחירות ודום נשימה בעת השינה. כך על פי ממצאים מחקריים שראו אור בכתב העת Sleep Breath.
  3. בשל מיקום סוכר הוושט, השינה על צד שמאל מפחיתה תסמיני צרפת וריפלוקס
  4. שינה על צד שמאל מפחיתה סיכון לנזקים וחומציות הוושט, על פי ממצאי מחקר שפורסם בכתב העת JAMA.

 

בתנוחה על הצד או הגב- למה שינה חשובה?

הנה כמה סיבות עיקריות מדוע שינה מספקת ואיכותית היא חיונית:

  • שינה איכותית משקמת ומצעירה את הגוף: במהלך השינה הגוף עובר תהליכי שיקום שונים. רקמות ושרירים מתוקנים. שינה מספקת מסייעת לגוף להתאושש מפעילויות היום, מקדמת בריאות גופנית טובה יותר ותפקוד חיסוני מיטבי.
  • איכות שינה וכמות שינה מסייעות לשיפור התפקוד הקוגניטיבי: שינה חיונית לתפקוד מיטבי של המוח. בזמן השינה, המוח מגבש זיכרונות, מעבד מידע ומחזק את הלמידה. שינה מספקת קשורה לשיפור ריכוז, קשב, יכולות פתרון בעיות וביצועים קוגניטיביים כלליים.
  • השינה מסייעת להסדיר את מצב הרוח והרווחה הנפשית – רגשית: חוסר שינה יכול להשפיע לרעה על מצב הרוח והיציבות הרגשית. שינה נכונה מסייעת לווסת את מצב הרוח, מפחיתה עצבנות ומקדמת חוסן רגשי. חוסר שינה כרוני קשור לסיכון מוגבר לחרדה ודיכאון.
  • השינה מסייעת לבריאות הלב וכלי הדם: שינה מספקת ואיכותית חיונית לשמירה על מערכת לב וכלי דם בריאה. שינה טובה עוזרת לווסת את לחץ הדם ומפחית את הסיכון למחלות לב ושבץ.
  • שינה מסייעת לאיזון הורמונלי: לשינה תפקיד מכריע באיזון הורמונים שונים בגוף, כולל אלו השולטים בתיאבון ורעב. חוסר שינה עלול להוביל לחוסר איזון בהורמונים הקשורים לחילוף החומרים, מה שעשוי לתרום לעלייה במשקל ולהשמנה.
  • השינה מגבירה את התפקוד החיסוני: גוף שלאחר מנוחה הוא בעל יכולת טובה יותר  להדוף זיהומים ומחלות. שינה מחזקת את המערכת החיסונית. היא עוזרת לגוף להתגונן מפני חיידקים ווירוסים.
  • שינה מסייעת לשיפור תפקוד גופני ספורטיבי : ספורטאים ויחידים העוסקים בפעילות גופנית מקפידים על שינה איכותית מכיוון שהיא מסייעת להתאוששות ותיקון השרירים. השינה גם משפרת את הקואורדינציה ואת זמן התגובה ותורמת לביצועים אתלטיים טובים יותר.
  • שינה טובה וחיים ארוכים : מחקרים הראו כי שינה מספקת באופן עקבי קשורה לחיים ארוכים ובריאים יותר.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן