מהו החומר המסתורי שנמצא במטבח שלנו -ובקרוב יוכרז כמסרטן?

בתוך ימים צפויה סוכנות מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי להכריז על חומר נפוץ במטבח של רבים מאיתנו כגורם סיכון אפשרי לסרטן. מהו החומר ובאיזה מזון הוא נמצא?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהסרטן
מהו החומר המסתורי שנמצא במטבח שלנו -ובקרוב יוכרז כמסרטן? באילו מזונות יש אספרטם? צילום: Pexels by Anna Tukhfatullina

מיהו החומר המיסתורי שנמצא במאכלים רבים במטבח של רבים מאיתנו שבקרוב יוכרז כמסרטן? באמצע יולי  2023, בתוך ימים ספורים מהיום עומד ארגון הבריאות העולמי באמצעות גוף המחקר שלו – סוכנות המחקר הבינלאומית לסרטן IARC להודיע על חומר נפוץ במיוחד בתזונה של רבים מאיתנו כמסרטן. אילו מזונות במטבח מכילים אותו? ומהו החומר המסתורי שחלקנו אולי שמענו את שמו אך לא ברור מהו ואיך הוא משפיע על גופנו? זהו האספרטיים – או אספרטם שצפוי להיות מוכר בתוך ימים על ידי סוכנות המחקר לסרטן של ארגון הבריאות העולמי כגורם אפשרי לחולל את מחלת הסרטן בבני אדם.

סוכנות הידיעות רויטרס לצד גורמים נוספים דיווחו על ההכרזה הצפוי של הארגון על אספרטיים כקרצינוגן אפשרי- כלומר גורם שמגביר את הסיכון לחלות בסרטן. ההחלטה של סוכנות מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי התקבלה ככל הנראה בחודש שעבר לאחר היוועדות של מומחים שונים מטעם הארגון. הללו בחנו את הממצאים של מחקרים לגבי עדויות משמעותיות לכך שהחומר אכן גורם לסיכון מוגבר לסרטן.

מהו החומר המסתורי אספרטיים שיוכרז בקרוב כמסרטן?

החומר שיוכרז כגורם סיכון אפשרי לסרטן הוא Aspartame – אספרטיים. מהו אותו אספרטיים? אספרטם או אספרטיים, המסומן כתוסף במזון E951 ברשימת רכיבי המוצר הוא ממתיק מלאכותי מבוסס פנילאלנין וחומצה אספרטית מבוסס אסטר מתילי של דו פפטיד. בעת עיכולו אספרטיים מפורק בגופנו לחומצות אמינו ומתנול. בבסיסו מתנול או מתיל אלכוהול הוא כוהל פשוט במיוחד והוא מהווה חומר דליק ורעיל.

דיווחים תקשורתיים מציינים כי ההחלטה הצפוי מבוססת על בחינה של אלפי מאמרים רלוונטים שנבחנו על ידי וועדות מומחים. ממצאי מחקר שפורסם על כ100,000 מבוגרים בצרפת, העלה כי מי שצרכו כמות גדולה יותר של אספרטיים ממתיקים מלאכותיים במזון,היה בסיכון מוגבר לחלות בסטן. מחקר נוסף באיטליה בתחילת המילניום הצביע על ממצאים לגבי עכברי מעבדה שהוכיחו קשר בין התפתחות סרטן לבין צריכת אספרטיים.

לדעת גורמי מקצוע ההחלטה המעניינת יותר לגבי הכרזת הארגון על אספרטיים כמסרטן היא באשר למינון שיוגדר כמירבי על מנת להמנע מסיכון מוגבר לסרטן ותופעות של הממתיק.הרמה שתוגדר ככזו שהיא הסף של צריכה שממנו והלאה הסיכון לתחלואה מוגבר ישפיע על תפיסת המוצר ועל הפרקטיקות של השימוש בו.

אילו מאכלים ומזונות במטבח מכילים אספרטיים?

אלפי מוצרים בישראל ובעולם כוללים אספרטיים. רובנו כלל לא מודעים שכאשר אנו רוכשים מזון מופחת קלוריות, או מאכלים ללא סוכר, או מזונות המותאמים לבעלי סוכר גבוה או משווקים לחולי סוכרת, כולל את הממתיק המהווה גורם סיכון לסרטן– אספרטיים. לפניכם מפורטת רשימה של מזונות שעלולים להכיל אספרטיים. יש לבחון את הרכיבים ברשימה שעל גב המוצר ואם החומר אספרטיים או אספרטם או ממתיק מלאכותי E951 מופיע בהן, מומלץ לא להפריז בצריכתם:

  1. משקאות זירו למינהם כמו קולה זירו, דיאט ספרייט, פפסי מקס או דיאט קולה, קריסטל לייט ועוד משקאות מופחתי סוכר או ללא סופר.
  2. מסטיקים וסוכריות ללא סוכר, מופחתות סוכר או ללא קלוריות.
  3. ממרחים וריבות מופחתי סוכר.
  4. יוגורט ומעדן מופחת סוכר.
  5. גלידות וארטיקים דיאט המכילים אספרטיים.
  6. דגני בוקר מופחתי סוכר.
  7. ממתיקים מלאכותיים.
  8. מאכלים הכוללים ג'לי או ג'לטין עם ממתיקים מלאכותיים.
  9. עוגיות, עוגות, חטיפים ממותקים מופחתי קלוריות, נטולי סוכר וכאלה המיועד לסוכרתיים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן