מה גורם לסוכר גבוה?

מה גורם לרמות גבוהות של גלוקוז ? מהן הסיבות שמובילות לרמות גבוהות של סוכר בדם? מה גורם לסוכר גבוה מלבד צריכת מזונות?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהמדע
מה גורם לרמות סוכר גבוהות? צילום:Pixabay pennakyp

מה גורם לרמות גבוהות של גלוקוז ? מהן הסיבות שמובילות לרמות גבוהות של סוכר בדם? מה גורם לסוכר גבוה מלבד צריכת מזונות? אילו פעילויות מורידות או מעלות סוכר בדם? תופעת סוכר גבוה בדם, עודף סוכר, סוכרתיות, או טרום סוכרתיות מהווה מצב רפואי נפוץ בעל השלכות בריאותיות שליליות.

רמות גבוהות של גלוקוז, המכונה גם היפרגליקמיה, יכולות להיגרם ממגוון גורמים. היפרגליקמיה קשורה לעתים קרובות לסוכרת, אך היא יכולה להיגרם גם ממצבים בריאותיים אחרים, בחירות אורח חיים ותרופות. הבנת הגורמים הפוטנציאליים להיפרגליקמיה עשויה לעזור לאנשים לנהל טוב יותר את רמות הגלוקוז שלהם. אם הינך סוכר מעודף סוכר, נמליץ לפנות לרופא מומחה לשם בחינה יסודית, אישית ומותאמת של הגורמים לסוכר גבוה. ייעוץ, אבחון והמלצות טיפוליות תוך ניטור המצב והקפדה על שינוים באורחות החיים ובטיפול חשובות ויסייעו לויסות רמות הסוכר.

מה גורם לסוכר גבוה

אז מה גורם לסוכר גבוה בדם? מה מוביל לעודף סוכר בדם? מהן הסיבות לסוכר גבוה? סיבה מרכזית היא תזונה. התזונה המערבית כוללת צריכה של פחמימות ריקות מדגנים לא מלאים, מזון מעובד, אוכל עתיר שומן, צריכת שומן טראנס ושומנים רווים שמקורם מן החי, אוכל מהיר מתועש אשר מובילים לעודף סוכר. זאת לעומת תפריט תזונתי הכולל ירקות ומזונות בעלי ערך גליקמי נמוך המסייעים לשמירה על המשקל ועל רמות סוכר נמוכות.

מה עוד מוביל לסוכר גבוה מלבד תזונה לא בריאה? לחץ נפשי, מתחים, סטרס, מצוקות רגשיות ועקה מובילים גם הם לרמות גבוהות של סוכר בדם.

אחת הסיבות השכיחות ביותר לרמות גבוהות של גלוקוז היא סוכרת. סוכרת מסוג 1 וסוג 2 יכולה להוביל להיפרגליקמיה, מכיוון שהגוף אינו מסוגל לווסת כראוי את רמות הגלוקוז. אנשים עם סוכרת צריכים לעתים קרובות לעקוב אחר רמות הגלוקוז שלהם ולקחת תרופות, כגון אינסולין, כדי לעזור להם לשמור על רמות בריאות.

מעבר למחלת סוכרת לא מאוזנת המובילה לעודף סוכר, מצבים בריאותיים מסוימים יכולים גם להוביל לרמות סוכר גבוהות. אנשים עם תסמונת קושינג, הפרעה אנגוקרינית בה הגוף מייצר יותר מדי קורטיזול, עלולים לחוות היפרגליקמיה עקב חוסר היכולת של גופם לווסת את הגלוקוז כראוי. מצבים אחרים, כגון דלקת הלבלב או גידול בו, יכולים גם הם לגרום לרמות סוכר גבוהות.

אורח חיים מסוים יתרום גם הוא לרמות גלוקוז גבוהות. מלבד צריכת מזונות עתירי פחמימות וסוכרים, שומנים מהחי ואוכל מעובד שעלול לגרום  לסוכר גבוה, גם השמנה ועודף משקל והעדר פעילות גופנית מספקת מובילים לעיתים לרמות סוכר גבוהות. לצד זה גם הרגלים כמו שתיית אלכוהול יכולה לתרום לרמות גלוקוז גבוהות.

לבסוף, תרופות מסוימות יכולות גם לגרום לרמות גלוקוז גבוהות. תרופות מסוימות, כגון סטרואידים ותרופות משתנות למשל פוגעות בעיבוד הגלוקוז ועלולות להוביל לעליית בסוכר בדם.

ככלל, רמות סוכר גבוהות נובעות מגורמים שונים כמו תזונה מסוימת, מתחים ולחץ נפשי, מחלות מסוימות, העדר פעילות גופנית מספקת,  סוכרת, מצבים בריאותיים, ותרופות. לכן, חשוב שמי שסובל מרמות סוכר גבוהות יפנה לרופא מומחה לאבחון ספציפי מקיף, ייעוץ וליווי טיפולי על מנת להתמודד באופן יעיל ומהיר עם הגורמים לסוכר גבוה בדם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן