ניהול הלחץ: למה יש התקף חרדה? איך יודעים שאת.ה בחרדה?

איך יודעים שאתה בחרדה? למה יש התקפי חרדה? מהם התסמינים של חרדה? במה חרדות באות לידי ביטוי? האם הפרעת חרדה עובדת?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הנפש
למה התקף חרדה מתרחש? מה גורם לחרדות? צילום: Daniel Reche Pixabay

איך יודעים שאתה בחרדה? למה יש התקפי חרדה? מהם התסמינים של חרדה? במה חרדות באות לידי ביטוי? האם הפרעת חרדה עובדת? בימים אלה לאחר האירועים המזעזעים ב-7 באוקטובר והחשיפה לתמונות הקשות, החוויות וחוסר הבטחון הנלווה לכך, לצד מתקפות הטילים על תושבי ישראל, רבים חווים תחושות קשות, מוצפים רגשית ואף חווים הפרעות נפשיות שונות בדרגות שונות המכבידות במיוחד על התפקוד. רבים מתאפיינים בחרדה מוכללת. חרדה מהווה הפרעה נפשית הגורמת לאדם לתסמינים פסיכולוגיים, גופניים וקוגנטיביים שקשורים בתחושה סובייקטיבית של פחד משמעותי במיוחד. החרדה היא איתות של המודעות שלנו שקיים דבר מה שנתפס כמסוכן במיוחד. לכן גופנו ונפשנו מגיבים באופן חריף לכך. עם זאת לעיתים קרובות חרדה זו היא תגובה מוגזמת לנוכח האיום במציאות שאינו חריג ומצדיק תגובה כזו. במאמר זה נפרט מהי החרדה, מה הסיבות לה, למה יש התקפי חרדה, מה התסמינים של ועוד.

האם חרדה זו בעיה נפשית או שמדובר על תסמין פיזי של בעיה רפואית אחרת? חרדה זו בעיה נפשית נפוצה במיוחד. לצד דיכאון, חרדה או הפרעת חרדה מוכללת מהווה את אחד הסוגים הנפוצים ביותר של בעיות נפשיות. החרדה היא בעיה נפשית שכיחה במיוחד והיא תגובת חירום של הגוף למצב שהאדם תופס מבחינה סובייקטיבית כסכנה.

האם חרדה עוברת? התקף חרדה עובר עד ההתקף הבא. ואולם, הפרעה נפשית שמוגדרת כחרדה לרוב אינה חולפת מעצמה ללא טיפול. לכן לרוב מי שסובל מחרדה נדרש לקבל טיפול פסיכולוגי עם או ללא מענה פסיכיאטרי באמצעות תרופות מתאימות. לעומת חרדה, התקף החרדה הוא אפיזודה קצרה יחסית של מספר דקות ועד שעה. יש המדווחים על תחושות אלה למשך זמן ממושך יותר.

לפני שנכנס לעובי הקורה ונבין מה גורם לחרדה ולהתקפים אלה נדגיש כי אם את.ה או מישהו שאת.ה מכיר חווה התקפי חרדה או כל חשש אחר בבריאות הנפש, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית מפסיכולוג או פסיכיאטר לאבחון מדויק וטיפול מתאים.

סיבות לחרדה: למה יש התקפי חרדה?

מהי חרדה? חרדה מהווה הפרעה נפוצה בבריאות הנפש המשפיעה על מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא מתבטאת כמשחק גומלין מורכב של תגובות פסיכולוגיות, פיזיולוגיות והתנהגותיות לאיומים או גורמי לחץ הנתפסים בעיני האדם באופן אישי. חרדה כאמור, משמשת כמנגנון הגנה שמכין את גופנו להתמודד עם סכנות הנתפסות כמאיימות בעיננו. זאת על ידי הגברת החושים שלנו והפעלת תגובת הילחם, קפא או ברח Flight, Freeze, Fisht. עם זאת, החרדה הופכת לבעייתית כאשר היא אינה פרופורציונלית לאיום הממשי או נמשכת מעבר למשך המצב שטבעי להגיב בדריכות במהלכו כלפי איום קשה.

מה גורם לחרדה? למה יש חרדה? מה מוביל להתקפי חרדה או הפרעת חרדה מוכללת או כללית? למה החרדה מתעוררת? קיימות הפרעות חרדה שונות. למשל קיימות הפרעות חרדה כמו הפרעת חרדה ליציאה למרחב פתוח או מחוץ לבית (אגורפוביה) או הפרעת חרדה חברתית או חרדה כלפי אובייקטים מסוימים – פוביה למשל מגבהים. כאשר מדברים על חרדה כללית נשתמש בביטוי הפרעת חרדה מוכללת. אז מה הסיבות לחרדה?

סיבות לחרדה

מהן הסיבות לחרדה? מה גורם להפרעת חרדה? אז מה גורם להפרעות חרדה כלליות מהן רבים כל כך סובלים?

1. גורמים גנטיים:

ממצאים מדעיים שונים מצביעים על נטייה גנטית כאחד הגורמים לחרדה. מחקרים זיהו אזורים בגנים ספציפיות הקשורים להגברת הרגישות של האדם להפרעות חרדה. עם זאת, גורמים גנטיים לבדם אינם גורמים לחרדה, ולגורמים סביבתיים נודע תפקיד מכריע בהתפתחות חרדה.

2. גורמים מוחיים, ביוכימיים ונוירולוגיים:

למשל חוסר איזון נוירוכימי. נוירוטרנסמיטורים, כגון סרוטונין, דופמין ונוראפינפרין, ממלאים תפקיד משמעותי בוויסות מצב הרוח והחרדה. חוסר איזון בהם קשור גם הוא להתפתחות של הפרעות חרדה.כך גם חוסר איזון מוחי, נוירולוגי או ביוכימי משפיע על התהוות והשתמרות בעיות חרדה.

3. גורמים סביבתיים:

אירועי חיים שליליים, כגון טראומה, חשיפה למוות או פציעה של אחרים, דאגה כלכלית מתמשכת, גירושין, אונס א פגיעה מינית, מוות במשפחה או של חבר קרוב, פיטורין, התעללות או גורמי לחץ משמעותיים, יכולים להגביר את הסיכון לפתח הפרעות חרדה. חשיפה כרונית לסביבות לחוצות או היעדר תמיכה חברתית יכולה גם היא לתרום לחרדה.

4. גורמים רפואיים לחרדה:

למשל השפעה על התהוות חרדה בשל צריכת חומרים מסוימים כמו קורטיקוסטרואידים, סמים, או נטילת תרופות.

5. גורמיים תזונתיים:

מרכיבי התזונה שלנו משפיעים על גופנו במגוון היבטים. צריכת מזונות עלולה מסוימים עשויה להשפיע על חרדה- למשל נמצא קשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים לבין התנהגויות דמויות חרדה בחיות מעבדה והשפעה על אזורים במוח עקב צריכת אספרטיים זו.

6. גורמים הקשורים להתמכרות ושימוש בחומרים:

שימוש בחומרים כמו אלכהול או סמים משפיע על התהוות חרדה בשכיחות מוגברת. בנוסף גם התמכרויות שאינן לחומרים כמו סיגריות או סמים עלולות להשפיע על חרדה. לדוגמה התמכרות לסלולרי למשחקי מחשב.

7.גורמי סיכון אישיותיים והפרעות אחרות:

אנשים בעלי הפרעות אחרות כמו דיכאון או הפרעת אישיות מסוימות נוטים לסבול מחרדה בשכיחות גבוה יותר ממי שאינו מתאפיין בהפרעות אלה.

8. גורמים קוגניטיביים:

דפוסי חשיבה ואמונות מסוימים יכולים לתרום להתפתחות והשתמרות הפרעות חרדה. עיוותים קוגניטיביים כוללים למשל הפשטה סלקטיבית, הכללת יתר, חשיבה במונחים דיכוטומיים, קשב סלקטיבי, דיבור עצמי שלישי וביקורתי כלפי עצמי, חשיבה אגוצנטרית או קטסטרופיזציה  לדוגמה. קטסטרופיזציה – נטייה להגזמה שהמצב איום ונורא – נטיית חשיבה של קטסטרופה המובילה הגזמת התוצאות השליליות הפוטנציאליות.

איך יודעים שאת או אתה בחרדה?

כיצד יודעים שאת בעיצומו של התקף חרדה? איך יודעים שאתה בחרדה כרגע? מהם התסמינים של התקף חרדה? מה הסימפטומים של חרדה ובמה היא באה לידי ביטוי? האם חרדה ולחץ נפשי גורמים לסחרחורת? האם חרדות גורמות לעייפות? איך חרדה משפיעה על מוחנו והתנהגותנו? האם חרדה יכולה לגרום לשלשול וכאבים?

איך יודעים שאתה או את בהתקף חרדה?

התקפי חרדה, מאופיינים בהתפרצות פתאומית של פחד או אי נוחות עזים. התסמינים מגיעים בדרך כלל לשיאם תוך דקות. הסימפטומים כוללים היבטים קוגנטיביים, רגשיים, גופנים והתנהגותיים. התסמינים של חרדה יכולים לכלול:

1. דפיקות לב או דופק- קצב לב מואץ.
2. הזעה.
3. רעד .
4. תחושות של קוצר נשימה.
5. תחושות חנק.
6. כאב או אי נוחות בחזה.
7. בחילות או מצוקה בבטן, שלשול או תופעות במערכת העיכול.
8. תחושת סחרחורת, חוסר יציבות או עילפון.
9. צמרמורות או תחושות חום.
10.תחושות נימול או עקצוץ.
11.מתח בשרירים.
12.כאבים.
13. עייפות תאו תשישות
14. בעיות שינה.
15. פחד למות.
16. דאגה מוגזמת או קיצונית מפני סכנה.
17. תחושת ניתוק והעדר חיבור למציאות ולעצמי (דה-ריאליזציה או דה-פרסונליזציה).
18. פחד עז מאיבוד שליטה או חשש להשתגע.
19. רגישות לגורמי לחץ ותחושת חוסר נוחות וחוסר שקט.
20.התנהגות של הימנעות מגורמי הלחת והחרדה.
21. טקסים או התנהגויות חוזרות המיועדות להפחית את החרדה.

נציין כי תסמינים אלו אינם ממצים. אנשים עשויים לחוות תסמינים נוספים או שינויים בעוצמתם. התקפי חרדה יוצרים חוויה מעיקה במיוחד ועלולים להוביל לדחף חזק לברוח או להימנע ממצבים או מקומות הקשורים להתקפים.

מה הסימנים של הפרעת חרדה ?

חרדה מובילה לתחושות קשות, והתסמינים השונים שלה מגוונים – החל מסימפטומים פיזים כמו עייפות השפעות על הנשימה, דופק, מערכת העיכול והשרירים, המשך במחשבות כמו דאגה עזה, המשך ברגשות כמו אימה, וכלה בהתנהגויות כמו טקסיות והימנעויות. אז מה החלוקה לסימנים או הסימפטומים של הפרעת חרדה בכללה? לפניכם סוגי תסמינים או סימנים של חרדה?

1. תסמינים קוגניטיביים: חרדה מובילה לעיתים קרובות לדאגה מוגזמת, למחשבות מרהיבות, לקושי להתרכז ולתחושת אבדון או סכנה מתקרבים.
2. תסמינים רגשיים: אנשים עם חרדה חווים בדרך כלל עצבנות, חוסר שקט, תחושת אי נוחות או אימה ורגישות מוגברת לגורמי לחץ.
3. תסמינים גופניים: חרדה יכולה להתבטא בקצב לב מואץ, קוצר נשימה, לחץ בחזה, מתח שרירים, רעד, הזעה, סחרחורת ומצוקה במערכת העיכול.
4. תסמינים התנהגותיים: התנהגויות הימנעות, כגון הימנעות ממצבים חברתיים או מקומות המעוררים חרדה, הן שכיחות. בנוסף, אנשים עשויים לעסוק בהתנהגויות חוזרות ונשנות או בטקסים כדי להקל על החרדה.

דילוג לתוכן