סובלים מסוכר גבוה? גלו אילו הרגלים ומחלות מעלות סוכר בדם

הסוכר גבוה ולא ברור ממה זה נגרם? אילו הרגלי אורח חיים גורמים לסוכר גבוה? מה מעלה את הסוכר בדם ? אילו מחלות ומצבים רפואיים קשורים לסוכר גבוה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהמדע
אילו הרגלים ומחלות מעלים סוכר בדם? Pixabay Pexels

האם אתם סובלים מעודף סוכר בדם? הסוכר גבוה ולא ברור ממה זה נגרם? אילו הרגלי אורח חיים גורמים לסוכר גבוה? מה מעלה את הסוכר בדם ? אילו מחלות ומצבים רפואיים קשורים לסוכר גבוה? מה מלבד סוכרת גורם לעלייה בסוכר בדם? לפניכם תשובות לגבי מה עלול להוביל לסובר גבוה, טרום סוכרתיות או עודף סוכר בדם כולל מחלות ומצבים רפואיים.

רמות סוכר גבוהות בדם יכולות להופיע גם באופן זמני עקב גורמים כמו ארוחה עתירת פחמימות, חוסר פעילות גופנית או בחירות מסוימות בסגנון חיים. עם זאת, רמות סוכר גבוהות מתמשכות או כרוניות צריכות להיות מוערכות ומנוהלות על ידי רופא כדי למנוע סיבוכים ולשמור על בריאות מיטבית. לכן אם הינכם סובלים מעודף סוכר, סוכרת או טרום סוכרתיות פנו לרופא לייעוץ וקבלת טיפול רפואי, ניטור המצב וליווי צמוד. סוכר גבוה נגרם מסיבות שונות כמו מחלות רקע המובילות לסוכר. בהמשך הכתבה פירטנו מספר מצבים רפואיים ומחלות שעלולים להוביל לסוכר גבוה. גם תרופות מסוימות עלולות להוביל לסוכר גבוה. כך למשל תרופות פסיכיאטריות או קורטיקוסטרואידים קשורים לעליה ברמת הסוכר לפעמים.

מהם ההרגלים והמחלות שמגבירות את רמת הסוכר בדם?

מה מעלה את הסוכר בדם? מה גורם לעודף סוכר? אילו התנהגויות הקשורות לאורח חיים משפיעות על הגלוקוז בדם? מה מגביר את הסוכר? מה מוביל לעודף סוכר?

1. פעילות גופנית מועטה קשורה לעודף סוכר. ביצוע פעילות גופנית בינונית מספר פעמים בשבוע במשך 45 דקות לפחות בכל פעם משפרת את מצב הסוכר בגוף.

2. הרגלי אכילה לא מאוזנים הכוללים אכילה רגשית, צריכת מזון תכופה במנות גדולות גם שעות הליל.

3. סוכר גבוה נגרם כתוצאה מהרגלי תזונה של דיאטה עתירת סוכר ופחמימות כמו משקאות ממותקים, דגני בוקר, מאפים, עוגות וממתקים.

4. אורח חיים הכולל ישיבה מרובה: לצד מיעוט פעילות גופנית גם אורח חיים יושבני בו אנו יושבים למשכי זמן ממושכים, עלולים לתרום לרמות סוכר עודפות. למשל ישיבה ממושכת לצפייה בטלוויזיה או בסלולרי.

5. הרגלי תזונה של צריכת מזונות מעובדים ועתירי פחמימות בתפריט מגבירים את רמות הסוכר בגוף. כך גם מאכלים עתירי שומן מהחי, חמאה ומרגרינה כמו רטבים וחטיפים מעלים את הסוכר.

6. שינה לקויה: שינה לא מספקת עלוליהלשבש את איזון ההורמונים. זה גורם גם לתשוקה מוגברת למזונות מתוקים. ותשוקה זו מובילה לצריכת סוכר עודפת.

7. מתח ולחץ נפשי כולל מתח פיזי וסטרס רגשי, עלולים לעורר שחרור של הורמוני לחץ, כמו קורטיזול ואדרנלין. הללו עלולים להעלות את רמות הסוכר בדם.

טיפים שימושיים לבריאות טובה

8. העדר מודעות לתכולת הסוכרים החבויות בתווית המזון: רבים אינם מודעים לכמות הסוכר החבויה במזונות שהם צורכים. סוכר יכול להיות מצוי במזונכם בכמויות גבוהות מבלי שתשימו לב. כך למשל סוכר מתחבא תחת השמות סירופ תירס עתיר פרוקטוז, דקסטרוז, סוכרוז, מלטוז ועוד. זה הופך את איתור הסוכרים למשימה קשה. הקפידו על קריאת תכולת הרכיבים בתוויות המזון. שימו לב כי הרכיב הראשון ברשימת הרכיבים הוא הרכיב הכי שכיח במזון. כלומר המזון מכיל הכי הרבה מהמרכיב הראשון. כך גם לגבי יתר המרכיבים לפי הסדר.

אילו מחלות ומצבים רפואיים יכולים להשפיע על רמות הסוכר ולהעלות את הסוכר בדם?

בנוסף להתנהגויות, הרגלים ומאפיינים אלה המובילים לסוכר גבוה, מחלות ומצבים רפואיים עלולים להשפיע על גלוקוז בדם. לפניכם מספר מחלות, תרופות ומצבים רפואיים שעלולים להוביל לרמות סוכר גבוהות בדם (היפרגליקמיה). חלק מהמחלות והמצבים הרפואיים שעלולים להגביר את רמות הסוכר כוללים:

1. סוכרת: גם סוכרת מסוג 1 וגם סוכרת מסוג 2 מאופיינת ברמות סוכר גבוהות בדם. בסוכרת מסוג 1, הגוף אינו מייצר מספיק אינסולין, בעוד שבסוכרת מסוג 2, הגוף הופך עמיד לאינסולין או אינו משתמש בו ביעילות.

2. טרום-סוכרת: טרום-סוכרת הוא מצב בו רמות הסוכר בדם גבוהות מהנורמה אך עדיין אינן גבוהות מספיק כדי להיות מסווגות כסוכרת. לאנשים עם טרום סוכרת יש סיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2.

3. סוכרת הריונית: סוכרת מסוג זה מופיעה במהלך ההריון ומתאפיינת ברמות סוכר גבוהות בדם. סוכרת זו בדרך כלל חולפת לאחר הלידה. אבל לנשים עם סוכרת הריון יש סיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים.

4. תסמונת קושינג: תסמונת קושינג היא הפרעה הורמונלית. היא נגרמת מחשיפה ממושכת לרמות גבוהות של הורמון הקורטיזול. רמות גבוהות של קורטיזול עלולות להוביל לעלייה ברמות הסוכר בדם.

5. פעילות יתר של בלוטת התריס: יתר פעילות בלוטת התריס מהווה מצב שבו בלוטת התריס מייצרת כמות מוגזמת של הורמוני בלוטת התריס. מצב זה עלול לגרום לעלייה ברמות הסוכר בדם.

6. הפרעות בלבלב: מצבים המשפיעים על הלבלב, כמו דלקת הלבלב או סרטן הלבלב, עלולים לשבש את ייצור האינסולין. זה בתורו עלול להוביל לרמות סוכר גבוהות בדם.

7. תרופות מסוימות: תרופות מסוימות, כמו קורטיקוסטרואידים, משתנים, חוסמי בטא ותרופות אנטי פסיכוטיות, עלולות לגרום לרמות סוכר גבוהות בדם כתופעת לוואי.

8. תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS): PCOS היא הפרעה הורמונלית שעלולה לשבש את ייצור האינסולין ולהוביל לתנגודת לאינסולין, וכתוצאה מכך רמות סוכר גבוהות בדם.

9. אקרומגליה: אקרומגליה היא הפרעה הורמונלית נדירה. היא נגרמת מייצור מוגזם של הורמון גדילה. רמות גבוהות של הורמון גדילה עלולות להוביל לרמות סוכר גבוהות בדם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן