מאילו 3 התנהגויות להמנע כדי להפחית סיכון לסרטן, השמנה ומחלות לב?

אילו הרגלים מגבירים את הסיכון לסרטן, סוכרת והשמנה? מאילו התנהגויות והרגלים להמנע כדי להפחית את השמנת היתר וסיכון למחלות לב?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
מאילו 3 התנהגויות להמנע כדי להפחית סיכון לסרטן, השמנה ומחלות לב? צילום: Pixabay Startupstock

אילו שלושה הרגלים מגבירים את הסיכון לסרטן? מה ההתנהגויות שמגבירות סיכון לסוכרת והשמנת יתר? מאילו התנהגויות והרגלים להמנע כדי להפחית את השמנת היתר וסיכון למחלות לב? מה לעשות כדי לשפר את הבריאות?

הרגלי חיים לא בריאים, כגון חוסר פעילות גופנית וישיבה ממושכת, צריכה מופרזת של מזון שמן ומעובד ומתח נפשי הם הרגלים מזיקים במיוחד. הללו עלולים להשפיע על הבריאות הפיזית והנפשית כאחד. הרגלים אלו תורמים להתפתחות מחלות ומצבים שונים. להלן פירטנו 3 הרגלים מזיקים ומספר דרכים שבהן גורמי אורח חיים אלה יכולים להשפיע לרעה על הבריאות ועל המחלות שהם עלולים לגרום:

1. הרגלי אורח חיים יושבני וחוסר פעילות גופנית:

הרגלים של ישיבה ממושכת מול טלוויזיה או מסך הסלולרי, ומיעוט פעילות גופנית קשור למחלות רבות. לכן, השתדלו לבצע פעילות גופנית תכופה ולהפחית מישיבה ממושכת. לאילו תוצאות מובילים הרגלי אורח חיים יושבני וחוסר פעילות גופנית?

  1. מחלות לב וכלי דם: פעילות גופנית לא מספקת מגבירה את הסיכון לפתח מצבים כמו לחץ דם גבוה, מחלות לב ושבץ מוחי.
  2. השמנת יתר: התנהגות בישיבה וחוסר פעילות גופנית תורמים לעלייה במשקל ולהשמנה. זה בתורו עלול להוביל לבעיות בריאותיות רבות. לדוגמה סוכרת, מחלות לב, בעיות מפרקים וסוגי סרטן מסוימים.
  3. הפרעות מטבוליות: חוסר בפעילות גופנית עלול לשבש את התהליכים המטבוליים בגוף. זה מוביל לתנגודת לאינסולין, תסמונת מטבולית וסוכרת מסוג 2.
  4. אוסטאופורוזיס: פעילות גופנית לא מספקת של נשיאת משקל יכולה לתרום לאובדן צפיפות העצם ולהגביר את הסיכון לאוסטאופורוזיס.

2. צריכת מזון מעובד, עתיר פחמימות ושומני מהחי:

הרגלים של צריכת מזון מעובד, עתיר פחמימות ריקות, מזון המכיל שומן מהחי כמו בשר אדום שומני, מאכלים ומשקאות ממותקים קשור למחלות רבות. לכן, השתדלו למעט בצריכת מזונות אלה. לאילו תוצאות מובילים הרגלי תזונה מעין אלה ?

– השמנת יתר ומחלות נלוות: מזונות מעובדים מכילים לרוב תוספת סוכרים, שומנים לא בריאים ונתרן. זה מוביל לעלייה במשקל, השמנת יתר וסיכון מוגבר למצבים כרוניים. למשל למחלות כמו סוכרת, מחלות לב וסוגי סרטן מסוימים.
– כולסטרול גבוה ומחלות לב וכלי דם: מזונות מעובדים ושמנים מהחי אינם בריאים. הם עלולים לתרום לרמות כולסטרול גבוהות, להוביל לטרשת עורקים ולסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי.
– בעיות עיכול: צריכת מזון מעובד עם תכולת סיבים נמוכה עלולה להוביל לבעיות עיכול. צריכה זו תוביל לבעיות כגון עצירות, נפיחות וסיכון מוגבר להפרעות במערכת העיכול.

3. מתח נפשי:

דפוסי תגובה והתמודדות מסוימים של לחץ נפשי, מתח, סטרס משפיעים על מחלות רבות. לכן, השתדלו לבצע פעילויות שיסייעו להפחתת לחץ נפשי ודריכות כמו פעילויות פנאי ורווחה, פעילות גופנית, מדיטציה, נשימות ועוד. לאילו תוצאות מוביל לחץ נפשי וסטרס ממושך?
– הפרעות בריאות הנפש: מתח כרוני יכול לתרום להתפתחות או להחמרה של מצבים נפשיים. למשל הוא עלול להגביר הפרעות חרדה, דיכאון והפרעות מצב רוח.
– מחלות לב וכלי דם: מתח ממושך עלול להגביר את לחץ הדם, קצב הלב והדלקת. זה בתורו עלול להוביל לסיכון מוגבר למחלות לב ויתר לחץ דם.
– מערכת חיסונית מוחלשת: הורמוני לחץ יכולים לדכא את המערכת החיסונית. זה בתורו משפיע על עודף רגישות של אנשים לזיהומים ומחלות.

להרגלי אורח חיים לא בריאים יכולים להיות גם השפעה מדורגת על הרווחה הכללית. לדוגמה, חוסר בפעילות גופנית ותזונה לקויה עלולים להוביל לעלייה במשקל ולהשמנה. עליה במשקל והשמנה מגבירה את הסיכון ללקות במחלות שונות כמו סוכרת, סוגי סרטן מסוימים ובעיות מפרקים. מתח נפשי יכול גם לתרום להתנהגויות לא בריאות כמו אכילה רגשית וחוסר מוטיבציה להתאמן. בכך הוא עלול להשפיע עוד יותר על הבריאות הכללית.

אמצו הרגלי חיים בריאים כדי למזער את הסיכונים הקשורים למחלות אלו. פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת המורכבת ממזונות מלאים ולא מעובדים וטכניקות ניהול מתחים כמו מדיטציה או טיפול יסייעו. הללו יכולים לשפר משמעותית את הבריאות הגופנית והנפשית. פנייה להכוונה ותמיכה מקצועית יכולה להועיל בביצוע שינויים חיוביים ובהפחתת הסיכון למחלות נלוות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן