האם בריא לשתות סודה?

האם בריא לשתות סודה? מה השפעת הסודה על הבריאות על השיניים ועל הבטן? האם יש תועלת במים המוגזים ומה הנזקים של סודה ממותקת?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רופאי שיניים
האם בריא לשתות סודה? צילום:Pixabay Ri Butov

האם בריא לשתות סודה? מה השפעת הסודה על הבריאות על השיניים? האם יש תועלת במים המוגזים ומה הנזקים של סודה ממותקת? למומחים, מדענים ורופאים שונים תשובות מגוונות לשאלה זו, אך אם נסכם זאת את התשובה האם בריא לשתות סודה בתדירות גבוהה, התשובה נוטה להיות שלילית בשל חומציות הסודה!

למרות ממצאים חלקיים בנושא, ככל הנראה הנזק לשיניים משתיית סודה לרוב האנשים, ובמיוחד סודה ממותקת הוא משמעותי בשל החומציות של המשקה הפוגע באמייל השן. לצד זה ממצאים מחקריים שונים עסקו ישירות בשאלה האם סודה מזיקה במיוחד והממצאים אמנם הצביעו על השפעת הסודה על האמייל באופן שלילי אך לא הצביעו על תוצאות מאד דרמטיות ועקביות  והתמקדו בכך שמשקאות מוגזים עם סוכר היוו את גורם הסיכון המשמעותי יותר לשיניים.

ממצאים מחקריים נוספים בדבר השפעת הסודה על מאזן הסידן, בריאות העצם ועוד, לא העלו ממצאים דרמטיים חד משמעיים שליליים בדבר השפעתה המזיקה ופגיעה במאזן החומציות בדם (משקאות מוגזים ממותקים כמו קולה כן נמצאו כמזיקים בהקשר זה), לצד תועלת מסוימת שנמצאה לסודה בשיפור הבליעה למי שמתקשה בכך.

האם בריא לשתות סודה?

ממצאים קונקלוסיביים יותר בדבר השפעת הסודה על השיניים קיימים אך הדעות כאמור חלוקות. כך למשל במחקר מסוים מדענים יצרו משקה סודה בעל ריכוזים שונים באמצעות מכשיר להכנת סודה, ומצאו שהתמיסות בהן ריכוז הסודה היה רגיל או גבוה הוביל לנזקים לאמייל של השיניים שהושרו במשקה למשך 15 דקות.

לצד זה יש מומחים הסבורים כי סודה יכולה להועיל להסדרת בעיות עיכול ולכן יש לה יתרונות לצד האפשרות של שתיית הסודה ובמיוחד עם קשית ולאחריה שטיפת הפה במים אשר מפחיתה את רמות החומציות המזיקות לאמייל המצפה את השיניים. מנגד, ממצאים מחקריים מעלים כי סודה דווקא מעצימה תסמינים שליליים לאנשים הסובלים מבעיות כמו IBS תסמונת המעי הרגיז.

אותם אלה הסבורים כי שתיית סודה אינה כה מזיקה, מציינים שבאופן דומה לכך ששתיית סודה קבועה אינה בריאה לשיניים, גם שתיית משקאות כמו מיץ תפוזים טבעי גוררת באופן דומה חומציות גבוהה ומזיקה לאמייל הפה. ואולם למיצים סחוטים גם יתרונות בריאותיים משמעותיים בשל תכונת מינרלים וויטמינים בהם.

לסיכום ניכר כי למרות מיעוט מחקר בנוגע להשפעת הסודה כשלעצמה, שתיית משקאות מוגזים עם סודה וסוכר כמו קולה הם המזיקים ביותר לבריאות השן ובריאות העצם. לצד זה ממצאים שונים מעלים כי סודה אינה פוגעת בבריאות העצם ככל הנראה ואולם יש לה השלכות שליליות בנסיבות מסוימות על ציפוי השן והיא עלולה להוביל להעצמת תסמינים שליליים לסובלים מבעיות בבטן כמו תסמונת מעי רגיז IBS.

דילוג לתוכן