צמחי מרפא ייחודיים לעצירות – תרופות סבתא מוכחות מדעית

אילו תרופות סבתא יכולות לעזור לתופעה של עצירות והתרוקנות מועטה? אילו צמחי מרפא מוכחים במחקרים כמסייעים נגד עצירות ? 4 צמחי מרפא ייחודיים

שי לביא

עודכן בתאריך

צמחי מרפאעיכול
תרופות טבעיות נגד עצירות: תרופות סבתא לשיפור היציאות. צילום: Mareefe Pixabay

אילו תרופות סבתא יכולות לעזור לתופעה של עצירות? מיהם צמחי המרפא שעשויים לסייע כנגד יציאות קשות והתרוקנות מועטה? מהן תרופות הסבתא המוכרות נגד עצירות? אילו מתרופות הסבתא שמתבססות על צמחי מרפא עשויות לסייע להפחתת תופעת עצירות ? לפניכם רשימה של 4 צמחי מרפא ייחודיים שמשמשים ברפואה העממית כתרופות סבתא כנגד עצירות. צמחי מרפא אלה הוכחו גם מדעית באמצעות ממצאי מחקרים מדעיים על השפעתם על הפחתת עצירות.

לפני שנפרט אודות תרופות סבתא אלה שהוכחו כצמחי מרפא אפקטיביים להתרוקנות, נדגיש: אם אתם סובלים ממחלות, מצב רפואי או תסמינים כמו עצירות, נפיחות או כאבי בטן, כולסטרול או כאבים אחרים, הקדימו ופנו לרופא מומחה. אבחון רפואי מקיף יספק תמונה מהימנה אודות התסמינים והמצבים הרפואיים שלכם. כך תוכלו לטפל באופן יעיל ומותאם, מדויק ונכון במצב הרפואי ולא רק בתסמין.

אמנם צמחי מרפא, תזונה ושינוי אורחות חיים כמו הפסקת עישון והתעמלות יכולים לסייע למגוון בעיות רפואיות. ואולם חשוב לאבחן ולטפל בבעיה באמצעות הרפואה לפני שפונים לפתרונות משלימים. ולאחר שנועצנו ברופא ועברנו אבחון מהן צמחי המרפא שנוכל לשאול לגביהם את הרופא ולשלבם בתפריט באופן שיוכל לסייע להפחתת העצירויות?

תרופות סבתא טבעיות להפחתת עצירות

עצירות מהווה בעיה נפוצה במערכת העיכול המשפיעה על אנשים בכל הגילאים. העצירות מאופיינת ביציאות לא שכיחות או קושי במתן צואה. בעוד שעצירות מדי פעם היא נורמלית, עצירות כרונית או חוזרת הינה מעיקה, ומפריע לחיי היומיום. אז למה מתרחשת עצירות ? קיימות סיבות שונות למה מתרחשת עצירות:

  • אחת הסיבות העיקריות היא מחסור בסיבים תזונתיים. סיבים מוסיפים נפח לצואה, ומקלים על המעבר דרך מערכת העיכול. צריכת סיבים שאינה מספיקה מובילה לתנועה איטית יותר של הצואה דרך המעי הגס, וכתוצאה מכך לעצירות.
  • בנוסף, צריכת נוזלים לא מספקת יכולה לתרום גם לעצירות. בלי צריכה של מספיק מים, הצואה הופכת קשה ויבשה, מה שגורם לקושי בפינוי שלה מהגוף. וזה מוביל לעצירות.
  • גם גורמי אורח חיים ממלאים תפקיד משמעותי שמשפיע על עצירות. אורח חיים בישיבה ממושכת וחוסר פעילות גופנית משפיעים על עיכול ומגבירים עצירות.
  • התעלמות מהדחף ללכת לשירותים כשאנו צריכים, גם כן מוביל לעצירות. התעלמות כזו משבשת את השגרה הטבעית של מערכת העיכול. וכך מעלה שכיחות של עצירות.
  • לצד זה גורמים נוספים כמו מתח וחרדה משפיעים על תפקוד מערכת העיכול, ומובילים לעיתים לעצירות.
  • מצבים רפואיים מסוימים ותרופות יכולים גם הם לגרום לעצירות. למשל מצבים כמו תסמונת המעי הרגיז (IBS), תת פעילות של בלוטת התריס וסוכרת משפיעים על תפקוד מערכת העיכול, ועצירות. זאת לצד מחלות חמורות שעלולות להוביל לעצירות כמו סרטן מעי.תרופות מסוימות כגון אופיואידים, נוגדי חומצה המכילים אלומיניום או סידן, ותרופות נוגדות דיכאון מסוימות יכולות לתרום לעצירות כתופעת לוואי.

כדרך כללית למנוע ולהקל על עצירות, חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ועשירה בסיבים, לשתות כמות מספקת של מים ולעסוק בפעילות גופנית סדירה. ביסוס שגרת התפנות תקינה, והפחתת לחץ נפשי מסייעת. לצד זה תרופות טבעיות לעצירות כמו צמחי מרפא עשויים לסייע. ניתן לשלבן בתפריט לאחר אבחון וייעוץ רפואי. אז מהן אותן תרופות טבעיות לעצירות?

4 צמח המרפא לשיפור היציאות ונגד עצירות

אילו תרופות טבעיות לעצירות המבוססות על צמחי מרפא שהוכחו מחקרית יכולות לסייע? מי תרופות הסבתא שעשויות להועיל? לפניכם רשימה של 4 צמחי מרפא שיכולות להועיל והוכחו כמועילים במחקרים?

1. פיסיליום – הפיסיליום מופק מקליפות זרעי לחך ומועיל להפחתת עצירות. פיסיליום פועל כנגד העצירות על ידי ספיגת מים במעי, יצירת חומר דמוי ג'ל המרכך את הצואה ומקדם יציאות סדירות. בנוסף, הסיבים בו עוזרים להגביר את נפח הצואה וזה מקל על המעבר החלק דרך מערכת העיכול.

2. שומר – שומר (Foeniculum vulgare) עשוי להפחית עצירות בשל תכולת הסיבים הטבעיים, הרכיבים המועילים בו והשמנים האתריים שלו. הסיבים מוסיפים נפח לצואה, בעוד שיתר החומרים בו כולל השמנים הממריצים את העיכול ומעודדים יציאות סדירות, ומסייעים בהקלה על עצירות.

3. ג'ינג'ר – ג'ינג'ר הוא תבלין מוכר בהיבטים שונים כולל סיוע לעיכול. הוא מכיל תרכובות פעילות הנקראות ג'ינג'רולים, אשר הוכחו כממריצות את מערכת העיכול ומעודדות יציאות. לצד רכיבים נוספים בו הוא מסייע להרגיע את מערכת העיכול ולהקל על עצירות.

4. אלוורה – אלוורה מכילה תכונות משלשלות טבעיות שיכולות לעזור לרכך את הצואה ולהקל על עצירות. ג'ל ומיץ אלוורה יכולים להועיל ליציאות קבועות. 

נזכיר כי שימוש בחומרים, כולל צמחי מרפא עלול להוביל להתרגלות של המעי לפעולה של התרוקנות שאינה טבעית, להפרשה מזיקה של מינרלים ומלחים מועילים ותופעות נוספות. לכן חשוב להוועץ ברופא לגבי שימוש כזה או אחר בתרופות טבעיות להתרוקנות ומניעת עצירות ובירור הבעיה.

דילוג לתוכן