צמח המרפא המופלא שמפחית חרדה ודיכאון ומרגיע

מהו צמח המרפא הפופולרי המסייע להפחתת לחץ נפשי, מרגיע, מפחית חרדה ומחליש דיכאון? מה הצמח שמסייע לריפוי פצעים וכיבים, נגד חיידקים ומשפר עיכול? 

רפואה משלימהצמחי מרפא
קמומיל - צמח המרפא הפופולרי שמפחית דיכאון, לחץ וחרדה. צילום: NoName_13 from Pixabay

מהו צמח המרפא המופלא המסייע להפחתת לחץ נפשי ומשמש כחומר מרגיע? מה צמח המרפא הייחודי המפחית חרדה? מיהו הצמח שמפחית דיכאון ומצב-רוח שלילי? מהו אותו צמח פופולרי שמסייע לריפוי מואץ של פצעים וכיבים? מיהו אותו צמח מרפא אנטי בקטריאלי שמשפר גם תהליכי עיכול ?

לפני שנפרט על צמח מרפא ייחודי זה שמרגיע ומפחית חרדה ודיכאון, ומועיל לבריאות נבהיר: אם אתם סובלים מחרדה או דיכאון, מצב-רוח ירוד, או הפרעות אחרות במצב הרוח, פנו לאבחון וייעוץ נפשי בהקדם. היקפי הפרעות חרדה, דיכאון ולחץ נפשי מושפעות במיוחד מנסיבות החיים וזאת במיוחד כיום במצב המלחמה בו ישראל מצויה – חרבות ברזל והמצב בצפון הארץ והחטופים. הדברים מתעצמים במצב כיום, בזמן הלחימה בעזה של מלחמת חרבות ברזל ולאחר המתקפה הרצחנית שארעה ב7 באוקטובר ולצידה היגון והאבל הכבד בשל מספר הקורבנות העצום ולצידו מספר החטופים הרב,  ולצד מתקפות הטילים המתמשכות על איזורים רבים בארץ: גורמים המעוררים חרדה, דיכאון  לחץ נפשי ומתח, אבל וצער, דריכות וקשיים נפשיים בקרב רבים בישראל ובעולם.

הצמח הנפוץ שמועיל להפחתת חרדה, לחץ נפשי ודיכאון ומעודד ריפוי

צמח הקמומיל – בַּבּוֹנָג מוכר בשימושים שונים שלו ברפואה העממית והוכח כמועיל גם במחקרים רפואיים. קמומיל או קמומילה ידוע באופן מדעי בשם Matricaria chamomilla. צמח מרפא זה הוא עשב פורח קטן יחסית בעל פרחים עדינים ויפים השייך למשפחת המורכבים. בבונג מצוי בשימוש שכיח עקב יתרונותיו הרפואיים המגוונים. לצד זה נזכור כי כמו לתרופות וצמחי מרפא רבים אחרים לקמומיל יש תופעות לוואי והשפעות שליליות ואף עלול לגרום לאלרגיה.

קמומיל נמצא בשימוש במשך מאות שנים ברפואה המסורתית בשל מרכיביו הביולוגיים העשירים ותכונותיו הטיפוליות.

מבחינה ביולוגית, קמומיל כולל מספר תרכובות פעילות התורמות להשפעותיו הבריאותיות המועילות למצב רוח למגוון הפרעות אחרות. בבונג – קמומיל עשיר בשמנים אתריים ופלבנואידים כמו אפגנין, לוטאולין וקוורצטין. לתרכובות אלו נודעות תכונות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון ואנטי מיקרוביאליות. זה גורם לקמומיל להיות בשימוש כצמח מרפא לשימושים שונים כמו ריפוי פצעים ואנטי בקטריאלי.

קמומיל שימש באופן מסורתי כתרופה למחלות שונות. תכונותיו המרגיעות הופכות אותו לבחירה פופולרית להרגעת בעיות עיכול כגון הפרעות עיכול, נפיחות ועוויתות במערכת העיכול. תה קמומיל, המיוצר על ידי השרייה של חליטת הפרחים במים חמים, משמש לעתים קרובות כדי להקל על אי הנוחות הללו.

יתר על כן, לקמומיל נודעת ברפואה העממית השפעה מרגיעה על מערכת העצבים. הוא נחשב כמקדם רגיעה ומשפר את איכות השינה. שימוש בתה קמומיל עשויה לשפר את השינה למי שסובלים מנדודי שינה. מאמינים שתכונות ההרגעה שלו נובעות מנוכחות של אפגנין, הנקשר לקולטנים ספציפיים במוח, מה שגורם להשפעה מרגיעה.

לקמומיל יש גם תכונות אנטי דלקתיות, שיכולות לעזור בהפחתת דלקת וכאב. הוא עשוי לעזור כתרופה טבעית לבעיות עור. לכן לעיתים תמציות של קמומיל משולבות במוצרי טיפוח בשל יכולתן להרגיע ולהזין את העור. בנוסף, הוכח כי קמומיל גורם לפעילות אנטי-מיקרוביאלית. הוא נמצא כאפקטיבי נגד חיידקים ופטריות מסוימים. לכן הוא עשוי לסייע כחומר חיטוי טבעי עבור פצעים קלים, חתכים וכוויות.

קמומיל – הצמח המרגיע שמשפר מצב רוח ונוגד חרדה ודכדוך

קמומיל זכה להכרה בזכות הפוטנציאל שלו להפחית את תסמיני החרדה והפחתת תסמיני דיכאון. למרות שלא ברור לגמרי המנגנון שגורם להשפעותיו המועילות, ממצאים הראו את יעילותו בהפחתת החרדה והחלשת דיכאון קל או בינוני. בבונג מכיל חומרים מועילים שונים וביניהם אפיגנין וביסבולול. הללו הן תרכובת מועילות שייתכן שאחראיות על השפעתו החיובית. כך למשל אפיגנין נקשרת לקולטנים ספציפיים במוח, כאמור, ואלה מעודדים רגיעה ומפחיתים תחושות של חרדה. אפיגניון משמש גם כחומר מועיל במיוחד להפחתת דיכאון ולהרגעה.

צריכת תה קמומיל או שימוש בתוספי קמומיל הוכחו כבעלי השפעה מרגיעה, עוזרים להקל על החרדה ולקדם תחושת שלווה. בעוד שקמומיל יכול להיות תרופה טבעית יעילה לחרדה קלה עד בינונית, חשוב להקפיד להוועץ ברופא לפני השימוש ורק לאחר אבחון. זאת כיוון שטיפול באמצעות צמחי מרפא עלול לסתור תרופות וטיפולים אחרים ועלול להיות חלש מידי כטיפול במקרים חמורים או כרוניים.

דילוג לתוכן