איך מרגישים כשיש צרבת? תסמינים וגורמים לצרבת

מה התחושות כשיש צרבת? מהם התסמינים שמאפיינים צרבת? איך מרגישים כשיש צרבת? מה גורם לצרבת ומהן הסיבות שמעודדות התהוות של צרבת?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםעיכול
מהם הסימנים ומה הגורמים לצרבת? צילום: Pixabay

מה התחושות כשיש צרבת? מהם התסמינים שמאפיינים צרבת? איך מרגישים כשיש צרבת? מה גורם לצרבת ומהן הסיבות שמעודדות התהוות של צרבת? צרבת מהווה הפרעה של חומציות בדרכי העיכול העליונות.

הצרבתיות מתהווה כתסמין שכיח המתרחש המפריע לנו כאשר חומצת הקיבה זורמת בחזרה אל הוושט. הוושט הוא הצינור המוביל מזון מהפה לקיבה. ריפלוקס זה של חומצת קיבה גורם לתחושת צריבה בחזה, המכונה בדרך כלל צרבת Gastroesophageal reflux disease (GERD). אך מה מרגישים כשחווים צרבת? מה מאפיין את הצרבתיות ומה הגורמים לכך?

מה מעודד צרבת? גורמים לצרבת

מה תורם להתוות של צרבת? מה מחולל מצב זה ומהם הגורמים לתופעת הצרבת? אילו מאכלים תורמים לצרבת? לפניכם פירטנו כמה מהגורמים הנפוצים לצרבת:

1. מחלת ריפלוקס קיבה-וושטי (GERD): מצב זה מוגדר כרוני. בחולי ריפלוקס קיבה וושטי סוגר הוושט התחתון (LES), נחלשת הטבעת השרירית שבדרך כלל מונעת מחומצת הקיבה לזרום חזרה לוושט.

2. בקע: כשאדם סובל מבקע, חלק מהקיבה בולט דרך הסרעפת לתוך חלל החזה. התופעה משבשת את התפקוד התקין שלסוגר הוושט ומגבירה את הסיכון לריפלוקס חומצי.

3. מזונות ומשקאות מסוימים: מזון חריף, שומני או חומצי, לצד  עם קפאין, אלכוהול ומשקאות מוגזים, עלולים לעורר צרבת אצל אנשים רגישים.

4. השמנת יתר: משקל גוף עודף עלול להגביר את הלחץ על הקיבה, ולגרום לחומצה לעלות ולהפריע בוושט.

5. הריון: שינויים הורמונליים ולחץ מוגבר על הקיבה במהלך ההריון עלולים לתרום לצרבת.

6. תרופות: תרופות מסוימות, כגון תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), חוסמי תעלות סידן ואנטיביוטיקה מסויימת, משפיעים לעיתים על הסוכגר ותורמים להתפתחות ריפלוקס חומצי.

סימנים של צרבת: איך מרגישים כיש צרבת?

כיצד מרגישים כשחווים צרבת? מהם הסימנים לצרבת בדרכי העיכול העליונות? מהם הסימפטומים של צרבת או ריפלוקס? התסמינים של צרבת יכולים להשתנות מאדם לאדם, אך הם בדרך כלל כוללים:

1. תחושת צריבה בחזה בגרון ובדרכי העיכול: צריבה בחזה או בדרכי העיכול או הגרון מהווה את סימן ההיכר של צרבת. צריבה זו מתוארת לרוב ככאב שורף שמתחיל מאחורי עצם החזה ועשוי להגיע עד לגרון.

2. מעבר מיצי קיבה לפה או הגרון: חלק מהאנשים עלולים לחוות טעם חמוץ או מר בפה, יחד עם תחושת חומצת הקיבה העולה חזרה לגרון או לפה.

3. קושי בבליעה: צרבת עלולה לגרום לתחושת לחץ או אי נוחות בגרון. תחושב זו מקשה על הבליעה.

4. כאבים בחזה: בעוד שצרבת אינה קשורה ללב, היא עלולה לעיתים לחקות את הסימפטומים של התקף לב, מה שמוביל לכאבים או אי נוחות בחזה.

5. צרידות או כאב גרון: הגירוי הנגרם מחומצת הקיבה עלול להשפיע על מיתרי הקול ולהוביל לצרידות או לכאב גרון.

נדגיש כי לעיתים קרובות, התרחשויות של צרבת או תסמינים מתמשכים עשויים להצביע על מצב חמור יותר, כגון מחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GERD) או אפילו כיב פפטי. אם אתם חווים תסמינים כאמור לעיל, או צרבת, פנו לרופא מומחה לאבחון, ייעוץ וטיפול מדויק ומתאים. במידה ומדובר בצרבת ללא מחלות נוספות, לעיתים קרובות, טיפול בצרבת יהיה כרוך בשינויי אורח החיים ונטילת תרופות. שינויים באורח החיים יכללו הימנעות ממזונות מעוררי חומציות. כמו שומן וקפה, שמירה על משקל תקין, אכילת ארוחות קטנות יותר, הימנעות משכיבה מיד לאחר האכילה והרמת ראש המיטה. ולצד זה שימוש בסותרי חומצה ללא מרשם או מפחיתי חומצה שיעניקו הקלה לעיתים קרובות. במקרים חמורים יותר, הרופא ירשום תרופות מרשם כדי להפחית את ייצור חומצת הקיבה או לחזק את הסוגר LES.

דילוג לתוכן