הפרי הטעים שטוב גם נגד טחורים וצרבת, בעיות לב וסרטן

הוא גם טעים וגם מסייע לבעיות במערכת העיכול כמו צרבת וטחורים ואכילה שלו מפחיתה סיכון למחלות לב וסרטן. מיהו הפרי המועיל המיוחד?

בריאות המשפחהתזונה
פרי התאנה נגד צרבת, בעיות עיכול, טחורים, בעיות לב וסרטן. צילום: Pixabay

הוא נחשב לאחד הפירות הטעימים והנפוצים בישראל. מסתבר, שהוא לא רק טעים, הוא גם מסייע לבעיות במערכת העיכול כמו צרבת וטחורים ואכילה שלו מפחיתה סיכון למחלות לב וסרטן.מיהו הפרי המועיל לבריאות, עשיר בנוגדי חימצון? מסייע כנגד צרבת, טחורים, בעיות עיכול, בעיות לב ומחלת סרטן? זוהי התאנה.

תאנים הם פירות טעימים ועשירים בערכים תזונתיים. התאנה מוכרת משחר ההיסטוריה והיתה נפוצה ברפואה מסורתית ובתרופות סבתא. עצי התאנה הם במקור מאזור אגן הים התיכון. כיום הם גדלים במטעים באזורים שונים של העולם. עיקר יבול התאנים בעולם כיום הוא במזרח התיכון וצפון אפריקה, וקליפורניה.

ברפואה המסורתית, נעשה שימוש בתאנים בשל סגולותיהן הרפואיות וביכולות הטיפול במגוון מחלות. התאנה נצרכת בסוגים שונים, כמו אבקה, תאנים מיובשים, חליטות תאנים, סירופ תאנים ועוד… התאנה ידועה בתכולת הסיבים הגבוהה שלה, בריכוז הסוכרים הטבעיים ובוויטמינים ומינרלים שונים. ערכים תזונתיים אלה מציבים את התאנה ואף חליטת עליה ושמניה, כאחד מהפירות המזינים והיעילים בתכונות מרפא שיש.

תאנה נגד צרבת, בעיות עיכול, טחורים, בעיות לב וסרטן

מדוע תאנים מועילות לבריאות? איך תאנים משפיעות על בריאות הלב, מערכת העיכול, רמות הסוכר בדם והעצמות? לפניכם פירטנו מספר ממצאים ועדויות לגבי יתרונותיה של התאנה:

1. אחת הסיבות העיקריות לכך שתאנים מוערכות ברפואה העממית, היא תכולת הסיבים הגבוהה שיש בתאנה. לסיבים התזונתיים תפקיד חיוני בשמירה על בריאות מערכת העיכול, עוזרים ביציאות קבועות ועוזרים למניעת עצירות. התאנים, במיוחד תאנים מיובשים, עשירים בסיבים תזונתיים, המסייעים לעיכול ותורמים לבריאות הכללית של המעיים.תאנים עשויות לסייע גם במקרים בהם התכונות המשלשלות של הפרי נחוצות. התאנים מכילות תרכובות טבעיות הנקראות אנתרקינונים, הפועלות כמשלשלות עדינות. הללו עוזרות להקל על עצירות ולקדם מעגל יציאות בריא. השפעות משלשלות אלו מיוחסות לנוכחות חומרים כמו אמודין וריין. עם זאת, חשוב לציין שצריכה מופרזת של תאנים עלולה להוביל לשלשול.

2. התאנים עשירות גם בנוגדי חמצון. הללו המסייעים במאבק בלחץ חמצוני בדם ומפחיתים דלקתיות ועוזרים למלחמה בדלקות בגוף. נוגדי חמצון אלו ממלאים תפקיד מכריע בהגנה על התאים מפני מזיקים בדם. הם מפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות כגון מחלות לב, סרטן והפרעות ניווניות.

עוד בנושא תזונה בריאה:

3. מחקרים מדעיים מצביעים על כך שלתאנה יש יתרונות בריאותיים או כאלה העוזרים לבריאות בצורה מוכחת. למשל, לתאנים יש תכונות אנטי דלקתיות המחזקות את מערכת החיסון, ותכונות אנטי סרטניות שהוכחו במחקרי מעבדה.

4. מחקרים אחרים התייחסו לכך שהתאנים, הם מקור טוב לאשלגן, מינרל שעוזר לשמור על רמות לחץ דם בריאות. צריכה מספקת של אשלגן, יחד עם תזונה מאוזנת, חשובה לבריאות הלב ולהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

5. קבוצת מחקרים נוספת, התבססה על תכולת הסידן וחומרים מזינים נוספים בתאנה, ובדקה את השפעתה לבריאות העצם.

6. ברפואה העממית ובתנ"ך, תאנים שימשו כתרופות למחלות שונות. בעת המודרנית, נבחן גם יעילות הפרי בתכונות שלו לעזור במלחמה בסוכרת. מחקרים בתחום מראים שעלי התאנה, בעלי תכונות היפוגליקמיות, המסייעות בהורדת רמות הסוכר בדם. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין היטב את המנגנונים והיעילות של תאנים בניהול סוכרת. התאנה עצמה מועילה אך לצרכים שונים אך תכולת הסוכר בה גבוהה. לכן רצוי לצרוך אותה עם מזונות עם ערך אינדקס גליקמי נמוך כמו אגוזים. זאת על מנת לאפשר לסוכר הרב שבה, להשתחרר לדם לאט יותר. אין להפריז בצריכת תאנים במיוחד למי שסובל מסוכר גבוה.

7. עוד תכונה של פרי התאנה, שנבחנה במחקרים, היא מקור התאנה כנוגד חימצון, מחקרים אלה מתבססים על יכולות התאנה ובריאות העור. נוגדי החימצון עוזרים להגן על העור מפני נזקים סביבתיים והזדקנות העור, לכן מוצרי קוסמטיקה רבים מציגים היום את רכיבי פרי התאנה כחלק ממרכיבי המוצר הקוסמטי ובמוצרי טיפוח העור.

תאנים – ערכים תזונתיים

מהם הערכים התזונתיים של תאנים? אילו ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים יש בתאנים?

תאנים טריות:

תאנים רגילות או תאנים טריות, הן מקור טוב לחומרי הזנה, מינרלים וויטמינים שונים. להלן כמה מהרכיבים התזונתיים העיקריים המצויים בתאנים טריות:
1. תאנה וסיבים תזונתיים: התאנים עשירים בסיבים תזונתיים, המסייעים לעיכול, מעודדים שובע ועוזרים לשמור על סדירות המעיים.
2. תאנה וויטמין B6: תאנים טריות מכילות ויטמין B6, הממלא תפקיד בהתפתחות ותפקוד המוח, וכן בייצור תאי דם אדומים.
3. תאנה ונחושת: תאנים מהוות מקור לנחושת, מינרל חיוני המעורב ביצירת רקמות חיבור, ייצור אנרגיה והגנה נוגדת חמצון.
4. תאנה ואשלגן: תאנים הן מקור לאשלגן, מינרל הכרחי לשמירה על מאזן נוזלים תקין, ויסות לחץ הדם ותמיכה בתפקוד השרירים והעצבים.
5. תאנה ומנגן: תאנים רגילות מכילות מנגן, אשר ממלא תפקיד בבריאות העצם, חילוף חומרים ופעילות נוגדת חמצון.

תאנים מיובשות:

תאנים מיובשות שומרות על רוב אבות המזון המצויים בתאנים טריות אך בכמויות מרוכזות יותר. זאת בשל חוסר במים בתאנה המיובשת. להלן מרכיבי התזונה העיקריים בתאנים מיובשות:
1. תאנה מיובשת וסיבים תזונתיים: תאנים מיובשות מהוות מקור מצוין לסיבים תזונתיים, המסייעים לעיכול, מסייעים בשליטה על רמות הסוכר בדם ומעודדים שובע.
2. תאנה מיובשת וסידן: תאנים מיובשות מספקות סידן, מינרל חשוב לבריאות העצם, תפקוד השרירים ומערכת העצבים.
3. תאנה מיובשת וברזל: תאנים מיובשות מכילות ברזל, מינרל הכרחי לייצור כדוריות דם אדומות ולהובלת חמצן בכל הגוף.
4. תאנים מיובשות ומגנזיום: תאנים מיובשות מהוות מקור טוב למגנזיום, המעורב בתגובות ביוכימיות רבות בגוף ותורם לבריאות העצם, לייצור אנרגיה ולתפקוד העצבים.
5. תאנים מיובשות ונוגדי חמצון: תאנים מיובשות שומרות על תרכובות נוגדי החמצון המצויות בתאנים טריות, כמו תרכובות פנוליות ופלבונואידים, המסייעות בהגנה מפני נזקי תאים הנגרמים מרדיקלים חופשיים.

נציין שהרכב התזונה עשוי להשתנות מעט בהתאם לגודל התאנים ותנאי הגידול ואזור הגידול. בנוסף, תהליך הייבוש של התאנים עלול לגרום לאובדן מסוים של חומרים מזינים, במיוחד בויטמינים הרגישים לחום, כמו ויטמין C. עם זאת, תאנים רגילות ותאנים מיובשות יכולות להוות תוספת בריאה לתזונה מאוזנת היטב, המספקת מערך של חומרים מזינים מועילים.

נסכם כי פרי התאנה לא רק טעים, אלא גם נחשב ככזה העשיר בסיבים, נוגדי חמצון, וויטמינים ומינרלים שונים. תאנים נקשרו לבריאות מערכת העיכול, יתרונות קרדיווסקולריים ופעילות אנטי סרטנית פוטנציאלית. עם זאת, חשוב לצרוך תאנים במתינות ולהתייעץ עם רופא לקבלת אבחון וייעוץ מותאם אישית, במיוחד עבור אנשים עם מצבים רפואיים ספציפיים. כאשר נהנים מהם כחלק מתזונה מאוזנת, תאנים יכולות להציע תוספת טעימה ומזינה.

דילוג לתוכן