מיהם 6 צמחי המרפא המופלאים כנגד נשירת שיער?

מהם צמחי המרפא שעשויים להפחית התקרחות בנשים וגברים? מה הגורמים לנשירת שיער בגברים ונשים? מהם הסוגים של נשירת שיער? 

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות ויופיצמחי מרפא
מיהם 6 צמחי המרפא המופלאים כנגד נשירת שיער? צילום: diapicard Pixabay

מהם 6 צמחי המרפא שעשויים להפחית התקרחות בנשים וגברים? מי צמחי המרפא שעשויים לסייע לנו בהפחתת הנשירה ושמירה על מצב השיער? מהם הגורמים לנשירת שיער בגברים ונשים? אילו צמחי מרפא הוכחו במחקר ככאלה שעשויים לסייע להפחתת נשירת שיער?  מהם הסוגים של נשירת שיער?

נשירת שיער יכולה להיות מעיקה, אך הבנת סוגיה וסיבותיה יכולה לסייע במציאת תרופות מתאימות. צמחי מרפא מציעים חלופות טבעיות להפחתת נשירת שיער. צמחים אלו מכילים רכיבים שונים, כגון מעכבי DHT, נוגדי חמצון ונוגדי דלקת. נשירת שיער גורמת חרדה, חשש, דיכאון ופגיעה בדימוי העצמי. היא משפיעה על גברים ונשים כאחד.

לפני שפונים לפתרונות כמו צמחי מרפא או תוספים, פנו לרופא מומחה לאבחון וייעוץ להמלצות טיפוליות. הבנת הסוגים השונים של נשירת שיער, זיהוי הגורמים לה וחקירת תרופות וטיפולים העומדים לרשותכם למענה לגורם הבעיה יכולים לעזור למתן את השפעותיה. במאמר זה פירטנו אודות סוגים וגורמים לנשירת שיער. וכן נדון בשישה צמחי מרפא המגובים במחקרים מדעיים כמי שעשויים לסייע בהפחתת נשירת שיער. אז בואו נתחיל!

מהם סוגי נשירת שיער והגורמים להתקרחות

ישנם מספר סוגים של נשירת שיער. הללו בעלי מאפיינים ייחודיים וכוללים:

1. התקרחות אנדרוגנטית (התקרחות גברית ונשית): זוהי הצורה הנפוצה ביותר של נשירת שיער. היא המאופיינת בדילול הדרגתי של שיער בדפוס מסוים. אצל גברים נשירה זו מתחילה בדרך כלל בקו שיער נסוג. בעוד שאצל נשים נשירה זו מובילה לרוב להרחבת קו ההפרדה -השביל באמצע הקרקפת.

2. נשירת שיער כרונית Telogen Effluvium: נשירה זו  מתרחשת כאשר יש הפרעה משמעותית במחזור צמיחת השיער. הפרעה זו יכולה להגרם בשל  שינויים הורמונליים, מתח, חוסרים תזונתיים, או תרופות מסוימות. הפרעות מעין אלה גורמות לנשירת שיער מוגזמת ומשמעותית ולא הדרגתית ואיטית.

3. אלופציה אראטה: אלופציה אראטה מהווה מצב אוטואימוני שבו מערכת החיסון תוקפת בטעות את זקיקי השיער, וכתוצאה מכך חלה נשירת שיער חלקית.

4. התקרחות מתיחה: התקרחות בשל מתיחה נגרמת על ידי מתח חוזר או משיכה בשיער. זה נגרם לעתים קרובות עקב תסרוקות כגון קוקו הדוק, צמות או תוספות שיער וגם מצב של מתח על שיער בעקבות חבישת קסה למשל. עם הזמן, זה יכול להזיק לזקיקי השיער, ולהוביל לנשירת שיער.

מה גורם לנשירת שיער?

מהן הסיבות לנשירת שיער? מה הגורמים להתקרחות? נשירת שיער יכולה להיות מושפעת ממגוון גורמים. אלה עשויים לכלול נטייה גנטית: כלומר היסטוריה משפחתית המובילה להתקרחות אנדרוגנית. חוסר איזון הורמונלי כמו זה הנגרם למשל מהריון, גיל המעבר או הפרעות בבלוטת התריס, עלול להוביל לנשירת שיער. גם חסרים תזונתיים מובילים לנשירה. למשל צריכה לא מספקת של חומרים מזינים חיוניים כמו ויטמינים, מינרלים וחלבונים. בנוסף, מתח כרוני יכול לשבש את מחזור צמיחת השיער ולהוביל להתקרחות. יתרה מזאת,  זיהומים ומצבים בקרקפת כמו זיהומים פטרייתיים (למשל, גזזת), סבוריאה דרמטיטיס ופסוריאזיס עלולים לגרום לדלקת ולנזק לזקיקי השיער.

צמחי המרפא הייחודיים שמסייעים כנגד התקרחות ונשירת שיער

מיהם צמחי המרפא המועילים כנגד נשירת שיער? מהם אותם צמחים שיכולים להועיל לנו כנגד התקרחות ונשירה? לפניכם פירטנו מספר צמחים בעלי השפעה משמעותית ברפואה העממית ועל פי מחקרים, שעשויים להועיל להפחתת נשירת שיער והתקרחות ואף במקרים מסוים לצמיחת זקיקים:

1. דקל ננסי Saw Palmetto : תמצית דקל ננסי מופקת מפירות היער של צמח דקל ננסי. הצמח מכיל תרכובות כמו חומצות שומן ופיטוסטרולים. הללו מעכבים את האנזים האחראי להמרת טסטוסטרון לדיהידרוטסטוסטרון (DHT). מאמינים כי DHT הוא גורם מפתח בהתקרחות אנדרוגנית. על ידי הפחתת רמות DHT u והשפעות נוספות  דקל ננסי יכול לעזור להאט את נשירת השיער.

2. רוזמרין Rosmarinus officinalis: צמח הרוזמרין שימש באופן מסורתי לטיפוח שיער. זאת בשל תכונותיו נוגדות החמצון והאנטי דלקתיות. רוזמרין ממריץ את זרימת הדם בקרקפת ואף הוכח כמקדם צמיחת שיער. שמן רוזמרין מכיל גם חומצה רוסמרינית, אשר נמצאה מעכבת את פעילותו של אנזים הקשור לנשירת שיער.

3. אלוורה Aloe barbadensis : לאלוורה יש תכונות לחות ומרגיעות שיכולות להועיל לקרקפת ולזקיקי השיער. צמח אלוורה מכיל אנזימים המעודדים צמיחת שיער בריאה ומפחיתים דלקת בקרקפת. אלוורה גם עוזרת לאזן את ה-pH של הקרקפת, ויוצרים סביבה אופטימלית לצמיחת שיער. למרות השימוש העממי בה, מעט מחקרים מצביעים על תועלת מוכחת לאלוורה. זאת בניגוד לרוזמרין ודקל ננסי למשל שמשמשים בתכשירים ובתוספי תזונה רבים לשיער.

סודות הטבע לבריאות טובה:

4. ג'ינסנג  Panax: ג'ינסנג שימש ברפואה המסורתית בשל תכונותיו האדפטוגניות והאנטי דלקתיות. צמח זה עשוי לשפר את זרימת הדם לקרקפת ולעורר צמיחת שיער. ג'ינסנג מכיל גם ג'ינסנוזידים, אשר הוכחו כמחזקים את זקיקי השיער ומעודדים צמיחת שיער.

5. תה ירוק Camellia sinensis: תה ירוק עשוי להפחית נשירת שיער. עשיר בנוגדי חמצון הנקראים קטצ'ינים. קטצ'ינים נמצאו כמעודדים צמיחת שיער ומעכבים את פעילות האנזימים התורמים לנשירת שיער.

6. סרפד Urtica dioica: הסירפד הוא צמח מרפא ששימש במשך מאות שנים כדי לשפר את בריאות השיער. הוא עשוי להועיל לשיער במספר רבדים: הראשון הוא עיכוב DHT: הסרפד מכיל תרכובות שיכולות לעכב את האנזים 5-alpha-reductase, שאחראי על הפיכת הטסטוסטרון לדיהידרוטסטוסטרון (DHT).  בנוסף, לסרפד יש תכונות אנטי דלקתיות, שיכולות לעזור להרגיע ולהרגיע קרקפת מגורה.

מעבר לכך, הסרפד עשיר בויטמינים ומינרלים, כולל ויטמינים A, C ו-K, וכן ברזל ומגנזיום. חומרים מזינים אלו חיוניים לשמירה על בריאות השיער וקידום הצמיחה. סיליקה, במיוחד, ידועה בתפקידה בחיזוק קווצות שיער והפחתת שבירות. בנוסף, סרפד הוכח כמשפר את זרימת הדם לקרקפת

חשוב לציין שבעוד שצמחים אלה מצויים בשימוש ברפואה העממית, והוכחו במחקרים כמועילים לשיער, התוצאות האישיות עשויות להשתנות. מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה מורשה לפני שילובם או כל תרופה צמחית אחרת בשגרת טיפוח השיער שלך. זאת במיוחד אם את או אתה סובלים ממחלות, מצבים רפואיים או נוטלים תרופות כלשהן.

דילוג לתוכן