תמהיל השיווק P 4: אסטרטגית שיווק בתחום הבריאות ובכלל

כיצד ניתן ליצור אסטרטגיה שיווקית נבונה במוצרים ושירותים בתחום הרפואה? איך אפשר לשפר את השיווק במוצרים ושירותים הקשורים לבריאות?

שי לביא

עסקים כלכלה ניהול
תמהיל השיווק 4P- איך משווקים בתחום הבריאות? צילום: Pixabay Elías Alarcón

כיצד ניתן ליצור אסטרטגיה שיווקית נבונה במוצרים ושירותים בתחום הרפואה? איך אפשר לשפר אותה במוצרים ושירותים הקשורים לבריאות, איכות חיים, טיפולים עבור נותני שירות בתחום הבריאות כמו רופאים ומטפלים או חברות המוצרות מוצרים בתחום? תמהיל הפרסום של מוצר רפואי יכול לתת מענה מועיל לשם כך. תמהיל השיווק 4 P, מודל ה-Marketing Mix מק'ארתי והמודל של קוטלר ואף המודל של מייקל פורטר הן מסגרות המשמשות בתהליכים אלה. הן משרתות מטרות שונות ומתמקדות בהיבטים שונים של אסטרטגיות.

לאחר פרסומים קודמים שהניחו תשתית ליסודות האסטרטגיה כמו ביטנר ובומס. מודל התמהיל של מק'רתי שיכלל את זאת לכדי מודל ה-Marketing Mix.  מודל המרקטינג מיקס, ידוע גם בשם 4Ps (מוצר, מחיר, מקום, קידום), פותח על ידי ג'רום מק'קרתי  בשנות ה-60. מודל זה משמש כלי טקטי המשמש משווקים ליצירת תוכנית וביצוע אסטרטגיות בהתאם. גם בתחום הבריאות והרפואה מודל זה משמש מומחים לצד רופאים ואנשי מקצוע לפרסום וקידום של מוצרים ושירותים רפואיים. מודל ה-4Ps מתמקד באלמנטים שרופא, מטפל או חברה יכולים לשלוט בהם כדי להשפיע על החלטות הרכישה של הצרכנים.

יישום תמהיל השיווק P 4 בתחומי בריאות

לצד מודל זה מודלים כמו של פורטר או קוטלר אפשרו גם מסגרת אסטרטגית המתמקדת באסטרטגיה תחרותית. המודל של פורטר כולל תחומים מרכזיים מגוונים. עם זאת, במודל של פורטר, אלמנטים אלה משמשים לניתוח כוחות תחרותיים בתוך תעשייה או ענף כמו תרופות או רופאים. ואז לפתח אסטרטגיה תחרותית כדי להשיג יתרון תחרותי.

מודל תמהיל השיווק של מק'רתי ממוקד באופן טקטי יותר ומתמקד בביצוע אסטרטגיות יעילות ומהירות. לעומתו, מודלים אחרים כמו קוטלר או פורטר מתמקדים במענה אסטרטגי יותר. הם מתמקדים בהשגת יתרון תחרותי בתוך תעשייה כמו תעשיית תוספתי התזונה או תרופות. כשמיישמים זאת בתחום רפואי, מודל ה-Marketing Mix מקארתי מדגיש מיקוד, מטרה ויישום:

1. מיקוד: המודל של מקארתי (4P) מתמקד באלמנטים הטקטיים של העבודה, כלומר מוצר, מחיר, מקום וקידום. הוא משמש את המשווקים ליצירת תוכנית מסודרת וויישום אסטרטגיות להשפיע על החלטות רכישה של צרכנים בתחום הבריאות – לרוב חולים. אך לעיתים גם במקרי B2B חברות אחרות. מודלים אחרים משלימים אותו תוך התמקדות באסטרטגיה תחרותית בתוך תעשייה. הללו משתמש במרכיבים של מוצר, מחיר, מקום וקידום כדי לנתח כוחות תחרותיים, לפתח אסטרטגיה תחרותית ולהשיג יתרון תחרותי לחברה או הרופא.

2. מטרה: מודל ה-Marketing Mix משמש בעיקר לפיתוח וביצוע אסטרטגיות ברמה טקטית. הוא עוזר למשווקים של מוצרי בריאות ורפואה או שירותי רפואה וטיפול לקבל החלטות כיצד לשווק מוצר ביעילות במונחים של ארבעת ה-Ps. זה לצד מודלים כמו מודל הכוחות של פורטר ומודלים כמו של פיליפ קוטלר, עוזרים לחברות ורופאים להבין את מיקומן בשוק, להעריך כוחות תחרותיים ולפתח אסטרטגיות כדי לבדל את עצמן מהמתחרים.

בריאות וניהול

3. יישום: מודל תמהיל השיווק – המיקס של מק'קרתי  נמצא בשימוש נפוץ יותר בפעולות היומיומיות. הוא יוכל לסייע למשל ליצור קמפיינים פרסומיים של הרופא או המרפאה או בית החולים או חברת התרופות. הוא מסייע בקביעת מחירים, ניהול ערוצי הפצה ועיצוב מוצרים בהתאם לצרכי הצרכן. לעומתו מודלים אחרים כמו של קוטלר או פורטר מרחיבים את הפרספקטיבה כדי לנתח את התעשייה, לזהות איומים והזדמנויות תחרותיות ולפתח אסטרטגיות ארוכות טווח ליתרון תחרותי.

לאור זאת מומחים בתחום הבריאות או רופאים העוסקים במרקטינג ופיתוח עסקי של המרפאה שלהם, יכולים לבחון שאלות כמו לדוגמה: מהם הצרכים והרצונות של המטופלים שלי? איך אני יכול להתאים את השירותים שלי לצרכים אלה? האם אני מציע שירותים מותאמים אישית? איך אני יכול לקבוע מחיר תחרותי יותר בהשוואה לרופאים אחרים? איך אני יכול להקל על המטופלים שלי למצוא אותי ולקבוע תורים? האם אני משתמש בטכנולוגיות דיגיטליות? האם אני מציע שירותי טלרפואה?  כיצד אני יכול לגרום למטופלים פוטנציאליים לדעת שאני קיים? איך אני יכול לבנות מותג חזק? איך אני יכול להשתמש בפרסום כדי להגיע לקהל היעד שהגדרתי?

דילוג לתוכן