איזה ירק מוריד כולסטרול ושומני דם?

איזה ירק יכול לסייע בהפחתת שומני דם כמו טריגליצרידים? מהו הירק שמוריד כולסטרול ומסייע לבריאות הלב?

תזונהכולסטרול
ירקות שמפחיתים כולסטרול כמו ברוקולי. צילום: itiner Pixabay

איזה ירק יכול לסייע בהפחתת שומני דם כמו טריגליצרידים? מהו הירק שמוריד כולסטרול ומסייע לבריאות הלב? ירקות שונים הם בעלות תכונות מופלאות המסייעות למגוון היבטים בריאותיים. כך ממצאי מחקרים שונים הראו כי צריכת ירקות מסוימים מובילה להפחתת רמות הכולסטרול והורדת שומני דם כמו טריגליצרידים. ירקות שונים נמצאו כמועילים בהפחתת הסיכון למחלות כמו סרטן, מחלות לב, סוכרת ועודף כולסטרול. מהו עודף כולסטרול? ממה הוא נגרם? ואיזה ירק מוריד כולסטרול בדם?

לפני שנפרט על היבטים אלה והירקות המועילים להפחתת כולסטרול נדגיש: אם אתם סובלים ממצב רפואי, מחלה או תסמינים כמו שומני דם, כולסטרול גבוה, מחלות לב, הקדימו לעבור אבחון, ניטור, ייעוץ וטיפול. טיפול סדיר לצד ניטור קבוע בתופעות אלה ובמיוחד כולסטרול גבוה מהווה נדבך חיוני לטיפול ומניעת בעיות וסיבוכים. אמנם צריכת ירקות מסוימים שהוכחו כמועילים בהפחתת כולסטרול יכולה להועיל.

עם זאת לעיתים קרובות אין די בכך ויש לפעול באמצעות טיפולים אחרים, לדוגמה סטטינים ותרופות אחרות להפחתת כולסטרול. במידה והתייעצם ברופא, ואתם מטופלים, תוכלו לשלב בתיאום רפואי, את הירקות המפורטים לעיל כדי לשפר את מצב השומנים בדם באופן טבעי.

כולסטרול: שומן דם מסוכן שאפשר לטפל בו

כולסטרול הוא סוג של שומן (ליפיד) בדומה לטריגליצרידים. הוא מיוצר בכבד ונמצא במזונות מסוימים. הכולסטרול ממלא תפקיד מכריע בגופנו מכיוון שהוא חיוני לייצור הורמונים, ויטמין D וחומצות מרה. עם זאת, רמות גבוהות של כולסטרול בדם מובילות להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

מלבד תזונה לא בריאה, גם תרופות מסוימות, מחלות, אורח חיים עתיר לחץ, מיעוט שינה וגורמים נוספים כמו עודף משקל וגנטיקה תורמים לעודף כולסטרול. לכן, חיוני לשמור על איזון ברמות הכולסטרול. לשם כך נקפיד על אורח חיים בריא הכולל תזונה בריאה, הפחתת מתחים, פעילות גופנית, שמירה על משקל מאוזן, אבחון וטיפול במחלות רקע, וצריכה מבוקרת של תרופות שעלולות להשפיע על הכולסטרול בדם. לצד זה נוכל לשלב מאכלים שונים להפחתת כולסטרול באופן אקטיבי. שילוב של ירקות מסוימים יכול להועיל להפחתת עודף כולסטרול בדם.

ירק שמסייע בהורדת כולסטרול

ממצאים מחקריים הצביעו על יעילותם של ירקות מסוימים בהפחתת כולסטרול רע בדם LDL, ובהגברת הכולסטרול הטוב בדם HDL.  לצד פירות כמו קיווי שנמצאו כמועילים להפחתת כולסטרול, גם מאכלים אחרים יכולים להועיל. כך למשל אגוזים שמסייעים להפחתת הכולסטרול בדם כמו אגוז ברזיל.  אז אילו ירקות מועילים להפחית את הכולסטרול בדם? מיהו הירק שמוריד כולסטרול ונלחם בהיפרכולסטרומיה?

1. תרד הוא ירק ירוק עלים עשיר ברכיבים תזונתיים. הוא מכיל רמות גבוהות של סיבים תזונתיים ותרכובות צמחיות הנקראות פיטוכימיקלים. רכיבים אלו פועלים יחד להורדת רמות "כולסטרול רע "- LDL. תרד עשיר גם בלוטאין, אשר קשור להשפעה מועילה לעלייה בכולסטרול HDL. שילוב תרד בסלטים, שייקים או מוקפצים מהווה דרך מועילה ליהנות מהיתרונות שלו להורדת הכולסטרול.

2. ברוקולי הינו ירק ממשפחת המצליבים עשיר בסיבים, נוגדי חמצון וסטרולים צמחיים. סטרולים צמחיים הוכחו כמפחיתים את ספיגת הכולסטרול במעיים. כך הם משפיעים על הפחתת רמות הכולסטרול המזיק LDL – הכולסטרול הרע. בנוסף, ברוקולי מכיל סולפורפאן. זוהי תרכובת שיכולה להגביר את רמות הכולסטרול הטוב HDL. שלבו ברוקולי במוקפצים, בסלטים או במנות ירקות קלויים והרוויחו בריאות טובה יותר ולהורדת הכולסטרול שלו.

3.אבוקדו: על אף שמבחינה טכנית אבוקדו מוגדר כפי , רבים מתייחסים אליו כירק בשל טעמו המתאים לאוכל מלוח. אבוקדו עשיר בשומנים חד בלתי רוויים. הללו הראו במחקרים השפעה חיובית על רמות הכולסטרול הטוב HDL. אבוקדו מכיל סיבים, סטרולים צמחיים ונוגדי חמצון. הללו תורמים להפחתת כולסטרול מזיק LDL. לכן מומלץ לשלבו באופן מאוזן בתפריט ולהנות מטעמו המשובח והשפעתו המיטבית על הכולסטרול.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן