אגוז הפלא שעוזר לבעיות כולסטרול, מחלות לב ומועיל לבריאות העור והמוח

מיהו האגוז המיוחד שמסייע נגד בעיות עור? איזה אגוז מיוחד הוא זה שמסייע לבעיות כולסטרול, מחלות לב ומועיל לבריאות המוח?

תזונהרפואה משלימה
אגוז ברזיל לשיפור תפקוד המוח, בריאות העור ונגד בעיות כולסטרול ומחלות לב. צילום:pexels-marta-branco

אגוז אחד מבין כל האגוזים נקרא גם אגוז הפלא. למה פלא? כי מספיק לאכול מסוג זה אגוז אחד ביום ואנחנו מעניקים לגוף שלנו מעטפת חזקה יותר המפחיתה את הסיכון לחלות במחלות לב או בעיות כולסטרול. בנוסף, בשל ערכים תזונתיים מומלצים ואחוז ויטמין E גבוה שהאגוז מכיל, הוא גם נחשב ככזה שעוזר להפחתת הסיכון לחלות בבעיות זכרון או דמנציה.

אגוז ברזיל, בשמו המדעי, Bertholletia excelsa, גדל על הצים ביערות הגשם של האמזונס בדרום אמריקה. במיוחד בברזיל (מכאן שמו), בוליביה ופרו. אגוז ברזיל הוא לא רק חטיף טעים ומזין אלא גם בעל נוכחות שכיחה ברפואה המסורתית, והוא פופולארי בשימוש ב"רפואה עממית" והמלצות ב"תרופות סבתא" רבות.

אגוז ברזיל משמש ברפואה המסורתית, לטיפול במחלות הקשורות לבעיות נשימה, הפרעות במערכת העיכול ובעיות עור. אגוז ברזיל נצרך גם בצורות אחרות, כגון שמנים המופקים מהאגוז, אבקות או חליטות.

אחת הסיבות העיקריות לכך שאגוז ברזיל שכיח ברפואה המסורתית היא תכולת הסלניום הגבוהה שבו. סלניום הוא מינרל חיוני הפועל כנוגד חמצון. הוא ממלא תפקיד מכריע בתהליכים פיזיולוגיים שונים בגוף האדם. אגוזי ברזיל הם אחד המקורות התזונתיים העשירים ביותר בסלניום. הם כל כך עשירים כאשר מספיק אגוז אחד בלבד על מנת לספק פי כמה מהצריכה היומית המומלצת של סלניום. הסלניום תומך בתפקוד המערכת החיסונית, מחזק את פעילות בלוטת התריס ומגן מפני חמצון יתר בדם.

אגוזי ברזיל עשירים בערכים תזונתיים רבים הטובים לגוף האדם. זה כולל שמן שנחשב בריא יותר, חלבונים, סיבים תזונתיים ומינרלים כמו מגנזיום, זרחן ואבץ. ערכים תזונתיים אלה תורמים לבריאות ותומכים בתפקודי הגוף השונים. השומנים הבריאים המצויים באגוזי ברזיל, כמו חומצות שומן אומגה 3, מסייעים בהפחתת הדלקות בגוף.

אגוז ברזיל לשיפור תפקוד המוח, בריאות העור ונגד בעיות כולסטרול ומחלות לב

אז מהי התועלת הבריאותית של אגוז ברזיל? במה אגוז ברזיל עשוי להועיל? אילו יתרונות יש לצריכת אגוז ברזיל אחד ביום על פי המחקרים המדעיים?  ומדוע הוא נחשב אגוז בריא לאכילה ברפואה העממית?
1. אגוז ברזיל עוזר בטיפול נגד סרטן: מחקרים מדעיים אחרונים מצאו סימנים מעודדים המצביעים על כך שלסלניום שבאגוזי ברזיל עשויות להיות תכונות אנטי-סרטניות. החומרים בו מתפקדים כחומר הגנה מפני סוגים מסוימים של סרטן, כולל סרטן הערמונית, הריאות וסרטן המעי הגס.

2. אגוזי ברזיל מסייעים לטיפול בכולסטרול: מחקרים מדעיים מצביעים הצביעו על כך שאכילה קבועה של אגוזי ברזיל עשויה לשפר את מדדי השומן בדם. זאת בשל כך שתכולת האגוז מגדילה את רמות הכולסטרול ה"טוב" (כולסטרול HDL) תוך הפחתת רמות הכולסטרול ה"רע" (כולסטרול LDL). השפעות אלו, בשילוב עם נוכחות של נוגדי חמצון ותרכובות אנטי דלקתיות שבאגוז, תורמים להפחתת הסיכון למחלות לב.

3. אגוזי ברזיל מועילים לשיפור תפקוד המוח: נמצא כי אכילת אגוזי ברזיל קשורה גם לתפקוד קוגניטיבי משופר. מחקרים מדעיים מצביעים על כך שתכולת הסלניום שבאגוזי ברזיל עשויה לעזור ולתמוך בבריאות המוח ובהפחתת בעיות קוגניטיבית. מחקרים אחרונים מצביעים על כך שרמות סלניום גבוהות יותר קשורה לביצועים קוגניטיביים טובים יותר ולסיכון מופחת לבעיות קוגניטיביות הקשורו תלגיל, כגון דמנציה.

4. תכונות אנטי דלקתיות ואנטי אוקסידנטיות לטיפוח העור: התכונות האנטי דלקתיות ונוגדות החמצון של אגוז ברזיל הופכות אותו למרכיב שכיח ברכיבים של מוצרי טיפוח וטיפולים קוסמטיים, או טיפולים מקומיים בתרופות סבתא. השמן המופק מאגוזי ברזיל עשיר בויטמין E המזין את העור, מגן מפני נזקים מתמשכים ומסייע בשמירה על גמישות העור. תכונות הלחות וההרגעה שלו הופכות אותו למועיל במיוחד לבעלי עור יבש ורגיש.

צריכת אגוזי ברזיל

למרות כל היתרונות והערכים התזונתיים שיש באגוז ברזיל, ההמלצה היא לא לצרוך את האגוז בכמות גדולה מדי, וזאת בשל תכולת הסלניום הגבוהה שבאגוזי ברזיל. צריכה מוגזמת של סלניות עלולה להוביל למצב שנקרא 'רעילות סלניום', שיכולה לגרום לתופעות לוואי במערכת העיכול, נשירת שיער או בעיות נוירולוגיות אחרות. ההמלצה היא לא לצרוך יותר ממספר אגוזים ביום כדי לא לגרום שליליות כמו בעיות במערכת העיכול, נשירת שיער ובעיות נוירולוגיות. בדרך כלל מומלץ להגביל את צריכת אגוזי ברזיל למספר אגוזים ביום, ויש אומרים שמספיק אגוז אחד ביום. למי שאכל אגוז ברזיל וסובל מתסמינים כלשהם שהזכרנו קודם, יש לפנות לייעוץ רפואי. גם אם התרשמתם מיכולות האגוז ואתם קונים ויטמינים או תוספי תזונה, עדיף להיוועץ תחילה ברופא המטפל.

סיכומו של דבר, אגוז ברזיל הוא לא רק חטיף טעים ועתיר תזונה אלא גם מרכיב נפוץ ברפואה המסורתית. האגוזים עשירים בסלניום, בעלי ערכים תזונתיים וחומרים מזינים אחרים, ככאלה, אגוזי ברזיל מציעים יתרונות בריאותיים פוטנציאליים כגון מניעת סרטן, הגנה על הלב וכלי הדם, תמיכה קוגניטיבית והזנת העור. עם זאת, חשוב לצרוך אגוזי ברזיל במתינות כדי למנוע מצב של רעילות סלניום. כאשר נהנים מהאגוזים כחלק מתזונה מאוזנת, אגוזי ברזיל יכולים לתרום לבריאות.

דילוג לתוכן