כולסטרול גבוה – עייפות ותסמינים נוספים

האם כולסטרול גבוה מוביל לעייפות, כאבים ותסמינים נוספים? מהם המאפיינים של כולסטרול גבוה? האם נוכל לגלות כולסטרול גבוה לפני שנגרם נזק לגופנו?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
כולסטרול גבוה - עייפות ותסמינים נוספים. צילום: Pixabay Gerd Altmann

האם כולסטרול גבוה מוביל לעייפות, כאבים ותסמינים שונים נוספים? מהם אותם מאפיינים של ערכי כולסטרול גבוהים? האם נוכל לגלות כולסטרול גבוה לפני שנגרם נזק לגופנו?

כולסטרול כמו גם טריגליצרידים הם שומנים בדם שמובילים למחלות כלי דם ולב כאשר הם בערכים גובהים מידי. גילוי מוקדם של רמות כולסטרול גבוה יכול לאפשר טיפול תרופתי ו/או תזונתי בהתאם לייעוץ רפואי ובכך להפחית סיכון למחלות ומוות. ללא אבחון רמת הכולסטרול באמצעות בדיקת דם פשוטה, נתקשה לזהות כולסטרול גבוה, אלא אם רמתו היא כבר גבוהה מאד. לכן מומלץ לערוך בדיקות דם שגרתיות תקופתיות לאיתור רמות שומני הדם.

לכולסטרול גבוה אין תסמינים כשלעצמו. לכן לא ניתן להסתמך על זיהוי תסמינים כדרך לאיתור כולסטרול גבוה. משכך, מומלץ להבדק באופן תקופתי בהתאם לייעוץ הרופא בבדיקות דם פשוטות לאיתור שומני הדם כאמור. ואולם, קיים קשר בין כולסטרול גבוה, עייפות, כאבים ותסמינים שונים. מהו אותו קשר? האם כולסטרול כשלעצמו גורם לעייפות או כאבים ברגליים או הידיים?

כולסטרול גבוה – עייפות ותסמינים נוספים

כאמור עייפות, כאבים גפיים, קוצר נשימה ותסמינים אחרים אינם תסמין של כולסטרול גבוה אך הם קשורים אליו. אז מהו הקשר בין כולסטרול, עייפות ותסמינים אחרים? הקשר ביניהם טמון במחלות ומצבים רפואיים הנגרמים מהכולסטרול. כלומר כולסטרול גבוה מוביל למחלות ומצבים רפואיים של טרשת עורקים ומחלות לב קרדיו ווסקולריות. מחלות אלה גורמות לבעיות תפקודיות ולתסמינים כמו עייפות, קוצר נשימה, זיעה קרה, כאבים בגפיים ועוד. לכן לעיתים ניתן לזהות את תסמיני המחלות הקשורות ללב כמו עייפות וקוצר נשימה כמאותתים על רמת כולסטרול גבוהה.

אולי יעניין אותך גם:

ומהם הערכים התקינים של כולסטרול ומתי הכולסטרול גבוה? רמות נורמה של כולסטרול LDL הן בטווח של 70-100 מיליגרם לדציליטר. רמות אלה הן תקינות . לעומת זאת רמות גבוהות של כולסטרול מעל 100מיליגרם לדציליטר לא נחשבות טובות ומהוות גורם סיכון למחלות לב וכלי דם ולתמותה מוקדמת.

לעומת זאת ערכי כולסטרול כללי (בשונה מכולסטרול LDL) שהינם מתחת ל200 מיליגרם לדציליטר נחשבים תקינים. ערכים של כולסטרול מעל 200 מ"ג לד"ל הן גבוליות גבוהות ומסוכנות. לעומת זאת ערכים מעל 240 מ"ג לד"ל נחשבות בעלות סיכון גבוה.

 

דילוג לתוכן