לוטאולין כנגד סרטן ומחלות שונות

לוטאולין- ביו-פלבונואיד כנגד סרטן ותחלואים שונים

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

חדשות חמותרפואה משלימה
סיבים תזונתיים בירקות ופירות- פחות אפקטיביים? כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.

לוטאולין, ביופלבונואיד המצוי בצמחים שונים, מצמצם במידה רבה סיכון לחלות בסרטן המעי הגס, סוגי סרטן אחרים ומחלות נוספות

במחקר שפורסם בעיתון המקצועי BMC Gastroenterology נמצא שצריכת הפלוונואיד לוטאולין, המצוי במספר צמחי מאכל ומרפא, עשויה למנוע מעבר אותות בין תאיים, אותות שחשובים כגורמים להתפתחות סרטן במעי הגס. נתון זה לגבי יכולות הריפוי של לוטאולין אושר על-ידי מחקרים רבים (1). 
סרטן המעי הגס נמצא במקום שני כגורם מוות מבין סוגי הסרטן בארצות המערב. לכן, כל כך חשוב לצרוך מזונות מכילי חומרים טבעיים שיכולים להקטין את הסיכון להתפתחות מחלה קטלנית זו, וזאת ללא תופעות לוואי. חשוב לשלב בתפריט מזונות מכילי לוטאולין ומרכיבים טבעיים בריאותיים נוספים, כדי לצמצם סיכון לסרטן ולמחלות אחרות.
אך לוטאולין עוזר לא רק לצמצום הסיכון לסרטן המעי הגס, יש לו שורה ארוכה של יתרונות בטיפול במחלות ומצבים שונים. יש לו יכולת נוגדת אלרגיות, מצבים דלקתיים כרוניים בדרכי הנשימה,במערכת העיכול ובשרירים, כנגד הסתיידות עורקים, סוכרת והשמנה. ניתן להשתמש בו גם בטיפול חיצוני בסרטני עור ובמצבים דלקתיים בעור. הוא עוזר גם לשיפור הראיה, נגד קטרקט ובעיות בכלי הדם בעיניים. לוטאולין מצוי בצמחי המרפא בבבונג, אכיליאה אלף העלים, ארטישוק, בת-קורנית פשוטה וכן בפרופוליס, מוצר כוורת רפואי. הוא עוזר נגד התכווצויות ועוויתות. הוא עוזר גם נגד בחילות, הקאות, כאבי בטן וחוסר חומצת קיבה.

טיפול כנגד סוגי סרטן אחרים
הלוטאולין מונע התחלקות של תאים סרטניים ופועל כנגד יצירת כלי דם חדשים שמזינים גרורות סרטניות. הוא נמצא פועל כנגד התפתחות סרטן שד וסרטן בלוטת התריס. הוא מצמצם יצירת טירוזין קינאז, אנזים המעורב בהתחלקות תאי סרטן. הוא מצמצם גם נזקים של מזון מטוגן, אם כי עדיף לא לכלול בתפריט במזון כזה. הוא מצמצם פעילות סרטנית ומוטגנית של חומרים שונים בגוף כמו אמינים הטרוציקליים, N-ניטרוזו ועוד. הוא עוזר לתיקון פגיעות ב-DNA. . יש לו יכולת מניעה רבה כנגד סוגי סרטן קשורי אסטרוגן כמו סרטני שד ושחלות. הוא צמצם סיכונים כאלו בעד 60%.
בנוסף, לפיטוכימיקל זה יש יכולות נוגדות דלקות, סוכרת, אלרגיות ועוד. חומר זה מצוי במידה רבה במספר צמחי המרפא שנסקרו לעיל. חשוב לשלב אותם בתפריט, לא רק בגלל הלוטאולין שבהם, אלא בכלל בזכות עושר הפיטוכימיקלים שבהם.

יכולות נוגדות חמצון
לוטאולין שהופק מעלי ארטישוק נמצא בעל יכולות נוגדות חמצון. כנוגד חמצון הוא הרבה יותר יעיל מנוגדי חמצון סינטטיים כמו BHT ואחרים (2,3). יש לו יכולת ניטרול גבוהה נגד חמצנים פעילים שונים. הוא מצמצם פגיעה ב-DNA ובכרומוזומים. יש לו יכולת סתירה רבה כנגד קסנטין אוקסידאז, הומר המוכר במאוד פעיל כמחמצן. הוא מגן על חומצות שומן בלתי רוויות בגוף.

עזר ללב ולכלי דם
תועלת של לוטאולין כמגן בפני פגיעות בלב ובכלי הדם מתבטאת במספר מישורים. הוא מצמצם ייצור יתר של כולסטרול ועוזר להפחתת רמות הכולסטרול בכבד. הוא גם מצמצם חמצון של כולסטרול LDL. הוא נמצא משפר גם את זרימת הדם בעורקים, עוזר כנגד אריתמיות, מפחית קרישיות יתר של הדם ומפרק סתמים בכלי הדם. הוא מוריד גם יתר לחץ-דם (4-6) ומצמצם יצירת פלאקים בכלי הדם.

לוטאולין הינו ביופלוונואיד די נדיר, במרבית הירקות והפירות הנאכלים אין הוא מצוי. אבל, יש אותו בכמויות ניכרות במספר צמחי מאכל שכיחים – חשוב לשלב אותם בתפריט. הכמויות שלו במספר מזונות, בהם הוא מצוי, במ"ג לק"ג חומר יבש, הן אלו:
בצל ירוק 391.0
סלרי עלים 80.2
ברוקולי 74.5
גזר 37.5
פלפל מתוק 33.0
שעועית ירוקה 11.0

מקורות

1) Luteolin blocks cellular signaling pathway to lower colon cancer risk/ NaturalNews Monday, February 06, 2012 by John Phillip
2) Cotelle, N.; Bernier, J.L.; Catteau, J.P.; Pommery, J.; Wallet, J.C.;Gaydou, E.M. (1996) Free Radic. Biol. Med. 20(1), 35-43.
3) Cai, Q.; Rahn, R.O.; Zhang, R. (1997) Cancer Lett. 119, 99-107.
4) Lin, C.N.; Kuo, S.H.; Chung M.I. (1997) J. Nat. Prod. 60, 851-853.
5 Sanchez de Rojas, V.R.; Somoza, B.; Ortega, T.; Villar, A.M. (1996) Planta Med. 62(3), 272-274.

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן