ירק סופר-פוד המעודד שובע והרזיה, נלחם בכולסטרול, בעיות עיניים ומחלות לב

מיהו הסופר פוד האולטימיטיבי שעוזר להרזיה, שובע, ולבריאות הלב והעיניים וגם כנגד סרטן ודלקתיות ובריאות מערכת העיכול?

תזונהרפואה משלימה
ברוקולי- הסופר פוד האולטימיטיבי שעוזר להרזיה, שובע, ולבריאות הלב והעיניים. צילום: pexels-polina-tankilevitch

מיהו הירק המסייע להרזיה, הורדה במשקל ומעודד תחושת שובע? איזה ירק מפחית סיכון מחלות לב וסרטן ? מהו הירק שנלחם בכולסטרול ובעיות עיניים? זהו הברוקולי! ברוקולי, ירק ממשפחת המצליבים, זוכה לשבחים רבים בזכות ערכו התזונתי ויתרונותיו הבריאותיים רבים. בכתבה זו נפרט על הברוקולי, השימוש ההיסטורי שלו כרפואה עממית, ונעמיק בהרכב החומרים התזונתיים שלו וביתרונותיו כפי שהוכחו במחקרים מדעיים.

ברוקולי ידוע מדעית בשם Brassica oleracea. סבורים כי מקורו באזור הים התיכון והוא תורבת במשך מאות שנים. כיום הוא גדל בחלקים שונים של העולם, כולל אירופה, צפון אמריקה ואסיה. ברפואה המסורתית, ברוקולי שימש כ"רפואה עממית" או "תרופת סבתא" בשל סגולות הריפוי שמאמינים שיש לו. ממצאים מחקרים מדעיים הוכיחו כי תכונות רבות שלו אכן נמצאו כאפקטיביות. הברוקלי נחשב פופולרי  בשל הפוטנציאל שלו להקל על מחלות כגון הפרעות עיכול, בעיות נשימה ודלקות.

סגולות ריפוי ייחודיות

הברוקולי עשיר במגוון של חומרים מזינים חיוניים. זה הופך אותו לירק רב עוצמה- סופר פוד. מהם המרכיבים בברוקולי? מה ערכו התזונתי? למה ברוקולי מועיל? להלן כמה רכיבי תזונה עיקריים המצויים בברוקולי:

  •  ויטמינים: ברוקולי הוא מקור עשיר למספר ויטמינים, כולל ויטמין C, ויטמין K, ויטמין A וחומצה פולית. ויטמין C מהווה נוגד חמצון התומך במערכת החיסון ובייצור הקולגן. ואילו, ויטמין K חיוני לקרישת הדם ובריאות העצם. ויטמין A חיוני לבריאות העיניים ולצמיחה תקינה של תאים. חומצה פולית, הידועה גם בשם ויטמין B9, חשוב לתפקוד התא וממלא תפקיד בסינתזת DNA.
  • מינרלים: ברוקולי יש בשפע במינרלים כמו אשלגן, סידן, מגנזיום וברזל. אשלגן מסייע בשמירה על רמות לחץ דם בריאות ותומך בתפקוד תקין של השרירים והעצבים. סידן חיוני לעצמות ושיניים חזקות. מגנזיום מעורב בייצור אנרגיה ותורם לבריאות העצם. ברזל נחוץ ליצירת כדוריות דם אדומות ולהובלת חמצן.
  • סיבים: ברוקולי מהווה מקור מצוין לסיבים תזונתיים. סיבים אלה מסייעים לעיכול, מעודדים שובע ומסייעים בשמירה על סדירות המעיים.
  • תרכובות ביו-אקטיביות: הברוקולי מכיל תרכובות ביו-אקטיביות שונות, כולל גלוקוזינולטים וסולפורפן. תרכובות אלו נחקרו בשל תכונותיהן האנטי-סרטניות הפוטנציאליות ויכולתן לתמוך בתהליכי ניקוי רעלים בגוף.

ברוקולי- הסופר פוד האולטימיטיבי שעוזר להרזיה, שובע, ולבריאות הלב והעיניים

מדוע שווה לאכול ברוקלי? במה הברוקולי מועיל? כיצד ברוקלי משפיע על בריאות הלב, סיכון מופחת לסרטו, בריאות העיניים ומערכת העיכול? איך ברוקולי משפיע על הרזיה ושובע?

ממצאי מחקרים מדעיים שופכים אור על היתרונות הרבים של צריכת ברוקולי ונבטי ברוקולי כחלק מתזונה מאוזנת. להלן כמה מהיתרונות, הסגולות והיתרונות של ברוקולי על פי מחקרים מדעיים:

  • הרזיה, הפחתה במשקל ושובע: מחקרים מדעיים מצביעים על כך ששילוב ברוקולי בתזונה מאוזנת עשוי לקדם תחושות שובע ולסייע בהפחתת משקל. תכולת הסיבים הגבוהה, בשילוב עם צפיפות קלוריות נמוכה, יכולה לסייע בשליטה בתיאבון ולתרום לגירעון קלורי, תוך תמיכה ביעדי ניהול משקל.
  • מניעת סרטן: ברוקולי ידוע בתכונותיו הפוטנציאליות למלחמה בסרטן. הגלוקוזינולטים הקיימים בברוקולי מתפרקים לתרכובות פעילות ביולוגית, כגון סולפורפאן. תרכובות אלו הוכחו כמעכבות את הצמיחה של תאים סרטניים ומפעילות אנזימים לניקוי רעלים. הללו מפחיתות את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים, כולל סרטן ריאות, שד, ערמונית וסרטן המעי הגס.
  • בריאות הלב: הסיבים ונוגדי החמצון בברוקולי תורמים לבריאות הלב וכלי הדם. מחקרים מצביעים על כך שצריכה קבועה של ברוקולי עשויה לסייע בהורדת רמות הכולסטרול. צריכה תכופה מפחיתה דלקות ועשויה לשפר את תפקוד כלי הדם. בכך צריכת ברוקלי מסייעת להפחית את הסיכון למחלות לב.
  • בריאות העין: התוכן הגבוה של ויטמין A, לוטאין וזאקסנטין בברוקולי תומך בבריאות העין. תרכובות אלו מסייעות בהגנה מפני ניוון מקולרי הקשור לגיל וקטרקט על ידי הפחתת מתח חמצוני וסינון אור כחול מזיק.
  • בריאות מערכת העיכול: תכולת הסיבים בברוקולי מסייעת בשמירה על מערכת עיכול בריאה על ידי קידום יציאות קבועות ותמיכה בבריאות המעיים. בנוסף, הנוכחות של sulforaphane עשויה לסייע בהגנה מפני הפרעות מסוימות במערכת העיכול.
  • השפעות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון: הברוקולי עשיר בנוגדי חמצון, כולל ויטמין C ופיטוכימיקלים שונים, המסייעים בנטרול רדיקלים חופשיים מזיקים והפחתת עקה חמצונית. פעילות נוגדת חמצון זו, בשילוב עם התכונות האנטי-דלקתיות של סולפורפן, תורמת לבריאות הכללית ועשויה לסייע בהפחתת מחלות כרוניות הקשורות לדלקת.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן