סימפטומים של סוכרת מסוג 2: סימנים של סוכרת מבוגרים

מהם הסימנים של סוכרת מבוגרים? האם עייפות וצמא קשורים לסוכרת? אילו סימפטומים קיימים לסוכרת מסוג 2? מה מאפיין את מחלת הסוכרת אצל בוגרים?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

סכרת
תסמינים של סוכרת סוג 2. צילום: Myriam F Pixabay

מהם הסימנים של סוכרת מבוגרים? אילו סימפטומים קיימים לסוכרת מסוג 2? מה מאפיין את מחלת הסוכרת אצל בוגרים? סוכרת מסוג 2 היא הפרעה מטבולית כרונית המאופיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם. רמות אלה של סוכר בדם נובעות מתנגודת לאינסולין או ייצור לא מספיק של אינסולין. סוכרת מסוג 2 הצורה הנפוצה ביותר של סוכרת. היא מהווה את רוב מקרי הסוכרת ברחבי העולם.

מהם הסימנים שעלולים להעיד על סוכר גבוה, טרום סוכרתיות או סוכרת מסוג 2? סוכרת מבוגרים או סוכרת סוג 2, בשונה מסוכרת נעורים או סוכרת מסוג 1 מתאפיינת לעיתים בתסמינים שונים. עם זאת ייתכנו מקרים בהם לא יופיעו תסמינים אלה ואחרים או יופיעו באופן חלש. לכן ומכיוון שלא ניתן להסתמך על תסמינים כדי לאבחן ולטפל, על מנת לזהות, לאבחן, למנוע או לטפל בטרום סוכרתיות, סוכר גבוה או סוכרת, חשוב לעבור ניטור ואבחון רפואי ובדיקות כולל בדיקות דם לבחינת רמות הסוכר בדם, ואיתור מחלת סוכרת.

ולצד זה, רופאים עשויים להעזר בתסמינים מסוימים של סוכרת מסוג 2. אז מהם אותם סימפטומים שיכולים להעיד על סוכר גבוה, טרום סוכרתיות או סוכרת מבוגרים?

סוכרת מסוג 2 היא מצב כרוני המאופיין ברמות גבוהות של סוכר בדם הנובעות מתנגודת לאינסולין וייצור לא מספק של אינסולין. סכרת מבוגרים מושפעת בין היתר מגורמים גנטיים, בחירות אורח חיים, תזונה, משקל, העדר פעילות גופנית, תרופות ומחלות שתורמים להתפתחות המחלה, גיל ומוצא אתני ועוד.

תסמינים של סוכרת סוג 2:

זיהוי התסמינים של סוכרת מסוג 2, כגון צמא מוגבר, הטלת שתן תכופה, עייפות וראייה מטושטשת, יכולה לסייע לגילוי מוקדם וטיפול בסוכרת. שינויים באורח החיים, תרופות דרך הפה והזרקה, ניטור סוכר בדם וחינוך ממלאים תפקידים חיוניים בניהול סוכרת מסוג 2 ביעילות. עם ניהול נכון ותמיכה מתמשכת, אנשים עם סוכרת מסוג 2 יכולים לנהל חיים מספקים תוך שמירה על רמות הסוכר בדם תחת שליטה והפחתת הסיכון לסיבוכים.

אז מהם התסמינים שמאפיינים סוכרת מבוגרים?

  • צמא מוגבר והטלת שתן תדירה: עודף גלוקוז בזרם הדם מוביל לייצור שתן מוגבר, הגורם להטלת שתן תכופה. זה, בתורו, יכול לגרום לצמא מוגזם.
  • עייפות וחולשה: ניצול לקוי של גלוקוז על ידי תאים עלול להוביל לתחושות של עייפות, חולשה וחוסר אנרגיה כללי.
  • גירוד ויובש בעור עלולים להצביע על סוכרת.
  • ירידה או עלייה בלתי מוסברת במשקל: למרות תיאבון מוגבר, ירידה בלתי מוסברת במשקל יכולה להתרחש אצל אנשים מסוימים. לעומת זאת, עלייה במשקל עשויה להיראות גם עקב תנגודת לאינסולין וחוסר יכולת של הגוף לווסת את חילוף החומרים בשומן בצורה יעילה.
  • ראייה מטושטשת: רמות סוכר גבוהות בדם עלולות להשפיע על עדשת העין, ולהוביל לראייה מטושטשת.
  • ריפוי איטי של פצעים: סוכרת שאינה מטופלת עלולה לפגוע ביכולתו של הגוף לרפא פצעים וזיהומים באופן מיידי.
  • רמות גבוהות של סוכר בדם: גלוקוז גבוה בבדיקות דם עשוי להצביע על סוכרת.
  • עקצוץ בגפיים וחוסר תחושה עלולים להצביע על סוכרת.

מאפייני סוכרת סוג 2 וטיפול:

לאחר בדיקות ואבחון סוכרת מסוג 2 הרופםא המטפל יוכל להתאים תכנית טיפולית עבור המטופל. בין היתר התכנית תכלול שינויים באורח החיים: אכילה בריאה, פעילות גופנית סדירה וניהול משקל חשובים לניהול סוכרת מסוג 2. תזונה מאוזנת ועשירה בדגנים מלאים, חלבונים רזים, פירות, ירקות ושומנים בריאים עשויה לסייע בשליטה על רמות הסוכר בדם.

תרופות במתן פומי עשויות לסייע בסוכרת מסוג 2. תרופות אלו פועלות על ידי הגברת הרגישות לאינסולין, גירוי ייצור אינסולין או הפחתת ייצור גלוקוז בכבד. זאת לצד תרופות להזרקה: במקרים מסוימים, ניתן לרשום תרופות להזרקה, כגון אגוניסטים לקולטן GLP-1 או אינסולין, כדי לשלוט ביעילות ברמות הסוכר בדם.

חינוך ותמיכה: חינוך לניהול עצמי של סוכרת, יחד עם תמיכה מתמשכת מאנשי מקצוע מהווה נדבך חשוב לחולי סוכרת מסוג 2 לשם  הבנת המחלה, אימוץ הרגלים בריאים והתנהלות יעילה עם תרופות.

עוד נציין שניטור סוכר בדם מסייע לאנשים עם סוכרת מסוג 2 לעקוב אחר התקדמות או נסיגת המחלה ולבצע את ההתאמות הנדרשות לתוכנית הטיפול שלהם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן