מהם הגורמים למחלת הסרטן?

מה גורם לסרטן? איך נהיים חולים בסרטן? האם גידול משמעו סרטן? מהן הסיבות למחלת הסרטן? האם השמנה ועודף משקל קשורים לסיכון מוגבר לחלות בסרטן?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

סרטן
מה הגורמים למחלת הסרטן?צילום: Pixabay Colin Behrens

מה גורם לסרטן? איך נהיים חולים בסרטן? האם גידול משמעו סרטן? מהם הגורמים למחלת הסרטן? האם השמנה ועודף משקל קשורים לסיכון מוגבר לחלות בסרטן? איך צריכת אלכוהול קשורה לסרטן? מה הקשר בין תזונה לבין הסיכון לחלות בסרטן? כיצד חוסר פעילות גופנית משפיע על הסיכון לחלות במחלת הסרטן? מהו הקשר בין מתח ומצוקה רגשית כרונית לבין סיכון ללקות בסרטן? מה הגורמים למחלת הסרטן?

סרטן מהווה מחלה מורכבת המתרחשת כאשר תאי הגוף גדלים ומתחלקים ללא שליטה, מה שמוביל להיווצרות מסה של תאים לא תקינים, המכונה גם גידול. לא כל גידול מהווה גידול סרטני. קיימים גידולים סרטניים וקיימים גידולים שפירים.

גידול סרטני או סרטן בכלל כולל תאים חריגים שעלולים לפלוש לרקמות ואיברים סמוכים. התאים הסרטניים עלולים להתפשט לחלקים אחרים בגוף דרך זרם הדם או מערכת הלימפה. התפשטות התאים מתהווה בתהליך המכונה גרורות או שליחת גרורות סרטניות.

קיימים סוגים רבים ושונים של סרטן. כל סוג סרטן כולל מאפיינים ודפוסי גדילה ספציפיים משלו. חלק מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר כוללים סרטן שד, סרטן ריאות, סרטן הערמונית, סרטן המעי הגס וסרטן העור.

סרטן עלול להיגרם ממגוון גורמים, לרבות מוטציות גנטיות, חשיפה לחומרים מסרטנים ואוחות חיים כמו צריכת אלכוהול, עישון, תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית. אפשרויות הטיפול בסרטן עשויות לכלול בין היתר ניתוח, כימותרפיה, הקרנות, אימונותרפיה וטיפול ממוקד. גילוי וטיפול מוקדם חשובים לשיפור התוצאות והגדלת סיכויי ההישרדות.

מה הגורמים למחלת הסרטן?

מהן הסיבות למחלת הסרטן? האם השמנה ודלקתיות מגבירות סיכון לסרטן? כיצד הורמונים משפיעים על הסיכון לסרטן? מה גורם לסרטן? איך נהיים חולים בסרטן? מה גורם לאדם ללקות סרטן? מהם הגורמים למחלת הסרטן? להלן חלק מהגורמים שעשויים לגרום להתוות מחלת הסרטן:

1. מוטציות גנטיות: שינויים ב-DNA עלולים להוביל לגדילה וחלוקה לא תקינה של תאים, מה שעלול להוביל לסרטן.

2. טבק: עישון, טבק לעיסה וחשיפה לעישון פסיבי ידועים כמגבירים את הסיכון ללקות בסרטן, במיוחד סרטן ריאות.

3. קרינה: חשיפה לקרינה מייננת, כמו זו מקרני רנטגן וקרינה גרעינית, עלולה לפגוע בחומר הגנטי  ולהגביר את הסיכון לסרטן.

4. מזהמים סביבתיים: חשיפה לכימיקלים ורעלים מסוימים, כגון אסבסט, בנזן וביפנילים פולי-כלוריים (PCB), מגבירה את הסיכון לסרטן.

5. השמנת יתר: עודף משקל או השמנת יתר מעלים את הסבירות לחלות במגוון סוגי סרטן. ביניהם כלולים סרטן השד, המעי הגס וסרטן הלבלב.

6. וירוסים: וירוסים מסוימים, כגון וירוס הפפילומה האנושי (HPV), הפטיטיס B ו-C, ונגיף הכשל החיסוני האנושי (HIV), מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן.

7. אלכוהול: צריכה מרובה של אלכוהול מעלה את הסבירות לפתח סרטן מסוגים מסוימים. ביניהם כלולים סרטן השד, הכבד וסרטן הוושט.

הסיבות לסרטן

8. תזונה לא בריאה: תזונה הכוללת מזון מעובד, בשר אדום שמן ומעובד, תזונה דלה בפירות וירקות, מגבירה סיכון לפתח מחלות סרטניות.

9. חוסר פעילות גופנית: מיעוט פעילות גופנית ואורח חיים המתאפיין בתנועתיות נמוכה וישיבה מרובה מגביר סיכון לסוגי סרטן רבים.

10. לחץ נפשי ומתח: סטרסט, עקה, מתח כרוני עלול להחליש את המערכת החיסונית ולהגביר את הדלקתיות בגוף. זה בתורו עלול לתרום להתפתחות סרטן.

11. הורמונים: הורמונים מסוימים, כגון אסטרוגן וטסטוסטרון במינונים גבוהים יותר, עלולים לעודד צמיחה של סוגים מסוימים של סרטן, כגון סרטן השד והערמונית.

12. היסטוריה משפחתית: היסטוריה משפחתית כלומר רקע גנטי, משפיע על הסיכון לפתח סרטן במיוחד בסרטן כמו סרטן השד, השחלות וסרטן המעי הגס.

13. טיפולים רפואיים: טיפולים רפואיים מסוימים, כמו הקרנות וכימותרפיה, עלולים לפגוע ב-DNA ולהגביר את הסיכון ללקות בסרטן בשלב מאוחר יותר בחיים.

14. דלקת כרונית: דלקת ארוכת טווח עלולה להוביל לנזק ל-DNA. כך מתגבר הסיכון לסרטן ברקמות המושפעות. דוגמאות למצבים הקשורים לדלקת כרונית כוללות קוליטיס כיבית והפטיטיס.

חשוב לציין שבעוד שגורמים אלה עלולים להגביר את הסיכון לסרטן, מדובר בסבירות סטטיסטית. כלומר אדם שגורמי סיכון אלה חלים לגביו, למשל נחשף לקרינה, עישן או צרך אלכוהול, לא בהכרח יפתח סרטן.  לאנשים רבים יש חלק מגורמי הסיכון הללו אך הם לא יפתחו סרטן, בעוד שאחרים מפתחים סרטן ללא גורמי סיכון ברורים כאמור בהכרח. אם זאת ברור כי גורמים אלה מגבירים סיכון לסרטן. לכן על מנת להמנע באופן בטוח מהסיכון לחלות בסרטן, מומלץ להמנע מגורמי סיכון אלה ככל שניתן.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן