כולסטרול גבוה – גורמים

אילו גורמים מובילים לעלייה ברמת הכולסטרול מלבד תזונה לקויה? מה מוביל לעודף כולסטרול ? ותרופות מעלות כולסטרול בגוף? ולמה הכולסטרול גבוה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבדיאטה והרזיה
מה הסיבות לכולסטרול גבוה: כולסטרול גבוה - גורמים. צילום: Pixabay Nidal Darwishe

לתופעת כולסטרול גבוה גורמים משתנים החל מגנטיקה, המשך בתזונה וכלה במיעוט פעילות גופנית. מהן הסיבות לכולסטרול גבוה? מה גורם לכולסטרול ברמות גבוהות? אילו גורמים מובילים לעלייה ברמת הכולסטרול מלבד תזונה לקויה? מה מוביל לעודף כולסטרול מלבד העדר פעילות גופנית? כולסטרול גבוה מוביל למחלות כלי דם ושבץ מוחי. עודף כולסטרול מוביל למוות ומחלות ולכן חשוב לטפל בו בהקדם. אילו גורמים אחראים לעודף כולסטרול מלבד גנטיקה וגיל? כיצד עודף משקל משפיע על רמות הכולסטרול בגוף? אילו מחלות מהוות גורמים לכולסטרול עודף? מהן התרופות והחומרים שעלולים להוביל לכולסטרול גבוה?? ולמה הכולסטרול גבוה?

התשובה לשאלה למה כולסטרול גבוה כוללת מספר היבטים. הסיבות לעודף כולסטרול נוגעת להיבטים שונים שחלקם קשורים באורח החיים ובגורמים שנוכל לטפל בהם וחלקם לא. למשל עישון ואלכוהול קשורים לכולסטרול גבוה וניתנים לטיפול. ואולם גורמים כמו גנטיקה וגיל שהם גורמים שאינם בשליטתנו. עם זאת בכל מקרה של עודף כולסטרול, תהא הסיבה אשר תהא, נפנה לאבחון מקיף וייעוץ רפואי ונקבל מענה בהמלצות טיפוליות. כשאר אובחנו רמות כולסטרול גבוהות, יש לפנות לרופא מומחה שיערוך אבחון ויעניק טיפול והמלצות. לאחר אבחון מקיף באשר לסיבות המדויקות לכולסטרול הגבוה נקבל המלצות טיפוליות. לעיתים קרובות ההמלצות יהיו לשינוי באורח חיים כמו שינויי תזונה, הורדה במשקל ופעילות גופנית עם או ללא טיפול תרופתי במקביל.

כולסטרול גבוה – 8 גורמים

כולסטרול הוא חומר חשוב בגופנו. הוא משמש למגוון תקפודים חיוניים. ואולם כאשר רמות הכולסטרול גבוהות הוא מזיק. לכולסטרול גבוה גורמים כמו גנטיקה, גיל, שימוש בחומרים, תרופות ומצבים רפואיים. מהם הגורמים המובילים לעלייה ברמת הכולסטרול מלבד העדר פעילות גופנית ועודף משקל? כיצד תזונה לא בריאה משפיעה על שומני הדם? מה גורם כולסטרול גבוה? למה הכולסטרול גבוה? לפניכם רשימה של סיבות לעודף כולסטרול בדם.

1. תזונה לא בריאה: אכילת יותר מדי מזונות שומניים, מטוגנים ומעובדים עלולה להעלות את רמות הכולסטרול שלך. הסיבה לכך היא שסוגי מזונות אלה מכילים שומנים רוויים, שומני טראנס וכולסטרול, אשר כולם יכולים להעלות את רמות הכולסטרול שלך.

2. חוסר בפעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול. פעילות גופנית במשך -45-30 דקות לפחות ביום, חמישה ימים בשבוע, עשויה לעזור לך לשמור על רמת כולסטרול בריאה.

3. בעיות רפואיות הגורמות לעליה ברמות הכולסטרול: מחלות כמו סוכרת, ובעיות בבלוטת התריס עלולים להשפיע גם הם על הכולסטרול.

4. מתח לחץ ומצוקה רגשית: מתח, לחצים רגשיים, סטרס ולחצים מובילים לעלייה ברמות הכולסטרול. זאת משום שהם גורמים לגוף שלך לשחרר הורמונים שמשפיעים לעיתים על רמות הכולסטרול.

5. גנטיקה: אנשים מסוימים מתאפיינים בנטייה גנטית לרמות כולסטרול גבוהות. אם לבן משפחה יש כולסטרול גבוה, ישנה סבירות מוגברת לכך שגם בני משפחתו עלולים לסבול מכולסטרול גבוה על רקע משפחתי- תורשתי גנטי. גם גיל מהווה גורם סיכון לכולסטרול: ככל שמתבגרים, כך גדל הסיכוי לרמות כולסטרול גבוהות יותר.

6. עישון: עישון סיגריות עלול להעלות את רמות הכולסטרול. כך שאם אתה מעשן, הפסקת עישון עשויה לסייע  בהורדת רמות הכולסטרול שלך.

7. עודף משקל והשמנת יתר: אם אתם סובלים מעודף משקל, סביר להניח שרמות הכולסטרול שלכם יהיו גבוהות יותר מאשר אם אתם במשקל תקין. הפחתה במשקל עשויה להפחית את עודף הכולסטרול בדם.

8. טיפול תרופתי: תרופות מסוימות, כמו גלולות למניעת הריון, עלולות להוביל לעליה ברמות הכולסטרול.

על ידי הבנת הסיבות לכולסטרול גבוה, נוכל  לנקוט בצעדים כדי לנהל ולהפחית את רמות הכולסטרול העודפות. כך למשל שינוי הרגלים לתזונה בריאה, הפסקת עישון וצריכת אלכוהול, פעילות גופנית סדירה ושמירה על משקל תקין מהווים שלבים חשובים בניהול רמות הכולסטרול.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן