האם גם אתם סובלים מבעיות חניכיים: איך מזהים מחלת חניכיים?

כיצד יודעים שיש לנו בעיות בחניכיים? איך מזהים בעיות בחניכיים ודלקות בחלל הפה? מהם התסמינים של בעיות בחניכיים?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רופאי שיניים
איך לזהות בעיות חניכיים? צילום: Gerd Altmann Pixabay

כיצד יודעים שיש לנו בעיות בחניכיים? איך מזהים בעיות בחניכיים ודלקות בחלל הפה? האם גם אתם סובלים מבעיות בחניכיים? מהם התסמינים של בעיות בחניכיים? לפניכם פירטנו אודות מחלות החניכיים השונות הקיימות, הגורמים להם וגם פירוט התסמינים שיעזרו לאבחן בעיות אלה.

למרות האמור, אבחון וטיפול בבעיות בחניכיים צריך להעשות על ידי רופא מומחה. לכן אם אתם סובלים מסתמינים אלה או אחרים, מצב רפואי או מחלה, פנו לאבחון וייעוץ רפואי. לאחריו יציע הרופא את האפשרויות הטיפוליות לגבי מתתן מענה רפואי מתאים לבעיה. וזאת בהתאם למאפייני ומצב המטופל ואבחון המחלה.

אילו מחלות חניכיים יש וממה הן נגרמות ?

מה סוגי מחלות החניכיים שיכולות לפגוע בחלל הפה שלנו? אילו בעיות בחניכיים קיימות? ומה הגורמים לבעיות בחניכיים? לפניכם פירטנו אודות מחלות חניכיים והמאפיינים שלהן:

1. דלקת חניכיים: זוהי הצורה הקלה ביותר של מחלת חניכיים. היא מתאפיינת במצב דלקתי בחניכיים. הדלקת גורמת לאדמומיות בבשר שליד השיניים, נפיחות ודימום במהלך צחצוח או שימוש בחוט דנטלי. היגיינת פה לקויה, הצטברות פלאק, שינויים הורמונליים ותרופות מסוימות מהוות חלק מן הגורמים המובילים ומעצימים דלקת חניכיים.

2. זיהום בחניכיים: אם הדלקת לא מטופלת, היא עלולה להפוך לזיהום. הזיהום יכול להיות זמני או כרוני. זיהום משפיע על דלקתיות חמורה יחסית במבנים העמוקים התומכים בשיניים, כולל החניכיים, העצם ורקמות החיבור. זיהום ודלקת מובילים לנסיגת חניכיים. הנסיגה יווצרות כיסים בין השיניים לחניכיים. נסיגה זו מובילה להווצרות ריח רע מהפה, שיניים רפויות ואפילו אובדן שיניים. הצטברות רובד פלאק ואבנית מהווים גורמים מרכזיים בהתפתחות זיהום ודלקת חניכיים.

בעיות בחניכיים וטיפול בשיניים

3. נסיגת חניכיים: נסיגת חניכיים מתייחסת לאובדן הדרגתי של רקמת החניכיים. הנסיגה מובילה לחשיפה של שורשי השן. נסיגת החניכיים נוצרת מסיבות שונות. היא עלולה להתהוות בגלל  צחצוח אגרסיבי, מחלות חניכיים, שינויים הורמונליים, שימוש בטבק – עישון וגורמים גנטיים מסוימים. נסיגת חניכיים עלולה לגרום לרגישות בשיניים ומובילה לסיכון מוגבר לעששת.

4. כיבים, אפטות ומורסות בחניכיים: מורסה או כיב בחניכיים היא זיהום מקומי בתוך רקמת החניכיים. תופעה זו נוצרת לרוב מהצטברות של חיידקים בכיס חניכיים. הדבר מוביל לכאב, נפיחות, מוגלה ולעיתים טעם רע בפה. היגיינת פה לקויה, מחלות חניכיים וטראומה לחניכיים מגבירות סיכון למורסות חניכיים.

סיבות לבעיות חניכיים ומניעתן: הסיבות השכיחות לבעיות חניכיים כוללות היגיינת פה לקויה, הצטברות רובד ואבנית, עישון, שינויים הורמונליים (כגון במהלך הריון או גיל המעבר), תרופות מסוימות, מחלות מערכתיות (כגון סוכרת), גורמים גנטיים ומערכת חיסונית חלשה. כדי למנוע ולטפל בבעיות חניכיים, בקרו בקביעות אצל רופאי השיניים או שיננית לבדיקה וניקוי אבן . הקפידו על היגיינת פה נכונה כולל צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי. הקפידו על צמצום למינימום של עישון ושמירה על אורח חיים בריא. גילוי והתערבות מוקדמים יכולים לסייע במניעת התקדמות של בעיות חניכיים ולשמור על בריאות הפה המיטבית.

אבחון מחלת חניכיים: איך לזהות בעיות חניכיים?

אנשים עם בעיות חניכיים עלולים לחוות אחד או יותר מהתסמינים הבאים. בדיקות שיניים סדירות יעזרו לנו לגילוי מוקדם והתערבות רפואית בזמן. בנוסף, נוכל לבחון היבטים אלה ואחרים על ידי התבוננות בצבע, במרקם ובמצב החניכיים. תשומת לב לכל שינוי במראה החניכיים או אי נוחות יועילו לאתר בעיות בשלב ראשוני ולטפל בהן בעזרת רופא שיניים מתמחה בחניכיים.

נוכל לבדוק בעצמנו לצד הבדיקות התקופתיות. אך בסופו של דבר, בעיות חניכיים מאובחנות על ידי רופא שיניים באמצעות שילוב של היסטוריית המטופל, בדיקה קלינית והליכי אבחון. במהלך הבדיקה  מומחה יעריך את בריאות החניכיים, ימדוד כיסי חניכיים, יעריך את תנועתיות השיניים ויבדוק אם יש סימני דלקת או זיהום. לצד זה, רופא עשוי להשתמש בצילומי רנטגן או בטכניקות הדמיה אחרות כדי להעריך את חומרת מחלת החניכיים ולזהות כל אובדן עצם. במקרים מסוימים אף ייתכן שהרופא יבקש בדיקת ביופסיה או דגימת חיידקים כדי לקבוע את הסיבה או ההיקף הספציפיים של בעיות חניכיים.

אז מהם התסמינים של בעיות חניכיים? כאמור קיימות מחלות חניכיים שונות. איך נזהה שמשהו אינו תקין ונדע לפנות לאבחון בהקדם? להלן מספר תסמינים שעשויים לרמז על מחלת חניכיים שמצריכה אבחון וטיפול:
1. חניכיים אדומות, נפוחות או רכות.
2. חניכיים מדממות; חניכיים המדממות בזמן צחצוח, שימוש בחוט דנטלי או באופן ספונטני.
3. נסיגת חניכיים, המאופיינת בחשיפה של השן וצמצום החניכיים סביב השן.
4. שורשי שן חשופים.
5. רגישות בשיניים כולל רגישות בשיניים בשל מזון או שתיה חמה או קרה או מתוקה.
6. ריח רע מהפה מתמשך.
7. שיניים רפויות או זזות: היחלשות, תנועתיות ותזוזה של השיניים.
8. היווצרות כיסים בין השיניים לחניכיים.

דילוג לתוכן