איך יודעים אם יש דלקת בשתן? תסמינים של דלקת בשתן

מהם התסמינים של דלקת בשתן? איך יודעים אם יש דלקת בשתן? מה מרגישים כאשר חווים דלקת בדרכי השתן? 

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםאורולוגיה
גורמים ותסמינים של דלקת בשתן. צילום: pexels-artem-podrez

מהם התסמינים של דלקת בשתן? איך יודעים אם יש דלקת בשתן? מה מרגישים כאשר חווים דלקת בדרכי השתן? דלקות בדרכי השתן Urinary tract infection UTI מהוות מצב רפואי שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. מה הגורמים לדלקת זו ומה התסמינים הקשורים לדלקת בדרכי השתן? לפניכם פירטנו את הגורמים והתסמינים של מצב רפואי זה.

מהי דלקת בדרכי השתן והיכן היא מתחוללת? זיהום בדרכי השתן הוא זיהום המתרחש בכל חלק של מערכת השתן. דלקת זו כוללת זיהום בכליות, שלפוחית ​​השתן, השופכנים והשופכה. זיהום בדרכי השתן מתרחש בדרך כלל כאשר חיידקים חודרים לדרכי השתן. חיידקים אלה גורמים לדלקת וזיהום. הסוג הנפוץ ביותר דלקת בדרכי השתן הוא זיהום או דלקת שלפוחית ​​השתן . עם זאת לעיתים רבות קיימים גם זיהומים המשפיעים על הכליות (פיאלונפריטיס) או על השופכה (דלקת השופכה). נדגיש כי אם הינכם סובלים ממצב רפואי, מחלה או תסמינים כאלה או אחרים, הקדימו ופנו לרופא מומחה לאבחון וטיפול.

סיבות לזיהום: מה גורם לדלקת בדרכי השתן?

קיימים גורמים שונים המחוללים דלקתיות בדרכי השתן. להלן חלק מן הסיבות האפשריות השכיחות אשר מחוללות לעיתים קרובות את הדלקות בדרכי השתן:

א. חדירת חיידקים: הגורם העיקרי לדלקת בדרכי השתן הוא כניסת חיידקים לדרכי השתן והתרבותם. לרוב מדובר בחיידקי קולי Escherichia coli (E. coli), אשר פולשים ומתרבים בדרכי השתן. חיידקים יכולים לחדור למערכת השתן דרך השופכה. השופכה היא הצינור המוביל שתן משלפוחית ​​השתן אל החלק החיצוני של הגוף. פעילות אינטימית וחיידקי STD, היגיינה לא מספקת ושימוש באמצעי מניעה מסוימים מגבירים סיכון לכניסת חיידקים.

ב. חסימת דרכי השתן: כל מצב החוסם את זרימת השתן יכול להגביר את הסיכון לדלקות בדרכי השתן. חסימות יכולות להיגרם מאבנים בכליות, גידולים או בלוטת ערמונית מוגדלת אצל גברים. גם שימוש בצנתר שתן, אם אינו מטופל כיאות, עלול גם להיות מקור פוטנציאלי לזיהום.

ג. מערכת חיסון מוחלשת: מערכת חיסונית מוחלשת קשורה להיווצרות של רגישות רבה יותר לדלקת בדרכי השתן. מצבים כמו סוכרת, איידס או הפרעות אוטואימוניות מסוימות נמצאו במחקרים כפוגעות ביכולת הגוף להדוף זיהומים, כולל זיהום בדרכי השתן.

ד. שינויים הורמונליים: שינויים הורמונליים בנשים, כגון אלו המתרחשים במהלך הריון או גיל המעבר, יכולים לשנות את סביבת דרכי השתן. שינוי זה הופך את הסביבה המקומית לבעלת נטייה רבה יותר לזיהומים. שינויים נוספים כמו הריון או גיל מבוגר נמצאו גם כן כסיבות לסיכון מוגבר לדלקות בשתן.

תסמיני דלקת בשתן: איך יודעים אם יש דלקת ?

מהם הסימנים של דלקת בדרכי השתן? כיצד יודעים אם יש דלקת בשתן? מהם התסמינים של דלקות בדרכי השתן? אמנם, הבדיקה הבוחנת האם קיימת דלקת בדרכי השתן, מה מקורה ומה מאפייניה נבחנת באמצעות בדיקות שתן ובדיקות דם לעיתים. ואולם קיימים סימפטומים שיכולים לרמז לרופא האם מדובר בדלקת. התסמינים של דלקת בדרכי השתן בנשים ובגברים יכולים להשתנות בהתאם לחלק במערכת השתן המושפעת ולחומרת הזיהום. להלן תסמינים שכיחים של זיהום בדרכי השתן:

  1. הטלת שתן תכופה ודחופה: מי שסובלים מדלקת בדרכי השתן חווים לעתים קרובות צורך תכוף במתן שתן כאשר רק כמויות קטנות של שתן מועברות בכל פעם. הדחף להטיל שתן מלווה לעיתים בתחושת דחיפות או בהילות להשתנה במהירות.כאב ותחושת צריבה: תחושת צריבה או כאב במהלך מתן שתן מהווה סימפטום קלאסי של דלקת דרכי השתן. אי נוחות זו נגרמת על ידי גירוי של רירית דרכי השתן עקב הזיהום.
  2. שתן עכור או דמי: דלקת בדרכי השתן משפיעה לעיתים על מראה השתן. לכן השתן עשוי להיראות עכור  באופן המעיד על נוכחות של חיידקים. לעיתים ייתכנו עקבות של דם, מה שנותן לשתן צבע אדמדם או ורדרד.
  3. שתן בעל ריח חזק: לשתן של מי שסובל מזיהום בדרכי השתן יש לעיתים קרובות ריח חזק ולא נעים עקב נוכחותם של חיידקים ותוצרי הלוואי שלהם.
  4. כאב או לחץ באגן, בגב או בבטן: אנשים מסוימים עם דלקת בדרכי השתן יחוו כאב או לחץ בבטן התחתונה או באזור האגן. אי נוחות זו עשויה לנוע בדרגות בין כאב קל לחמור.
  5. עייפות וחולשה: תסמינים מערכתיים, כגון עייפות, חולשה כללית ותחושה של חולשה כללית מופיעים לעיתים במקרים יותר חמורים של דלקת בשתן.
  6.  חום וצמרמורות: זיהומים שהתפשטו לכליות (פיאלונפריטיס) עלולים לגרום לחום, המלווה בצמרמורות, כאבי גב ואי נוחות בין הצלעות לירכיים.

דילוג לתוכן