איך מבדילים בין שלפוחית רגיזה לערמונית מוגדלת?

מהי שלפוחית רגיזה? מהי ערמונית מוגדלת? כיצד מבחינים בין התסמונות?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםאורולוגיה
צילום: Pexels Vlada Krpovich

תופעת השלפוחית הרגיזה וגם תופעת הערמונית המוגדלת שתיהן יכולות להביא לבריחה בלתי רצונית של שתן. לכן, בקרב גברים לא פעם נוצר בלבול בין שתי התופעות הללו. חשוב להבדיל בין שני המצבים האלה משום שדרכי הטיפול בכל אחת מהן שונות. הנה כל מה שצריך לדעת עליהן וכיצד ניתן להבדיל ביניהן.

מהי שלפוחית רגיזה?

במצב תקין כאשר עולה הצורך להטיל שתן, ניתן להתאפק עד אשר מגיעים למקום בו ניתן להתפנות. כאשר ישנה הופעה של תסמונת שלפוחית רגיזה מופיעים תסמינים של תחושת דחיפות גבוהה למתן שתן, המתאפיינת לא פעם בבריחת שתן, תדירות גבוהה ביותר של הטלת שתן, קימה באמצע הלילה לשם הטלת שתן.

תסמונת השלפוחית הרגיזה יכולה להופיע משתי סיבות. תסמונת אחת היא שלפוחית רגיזה אשר אינה נלווית לבעיה רפואית. הגורם לתסמונת זו אינו ידוע בוודאות, אך יתכן כי הדבר קורה בשל התכווצות בלתי תקינה של שרירי שלפוחית השתן. התסמונת השנייה היא שלפוחית רגיזה הנלווית למחלות עצבים כמו אירועים מוחיים, פרקינסון או טרשת נפוצה.

את האבחון של שלפוחית רגיזה יש לעשות באמצעות גילוי התסמינים בפני הרופא המאבחן. לאחר מכן יתכן ויידרש ביצוע של בדיקות נוספות כמו אולטרסאונד של דרכי השתן, בדיקות מעבדה של שתן ובדיקות דם, כדי לבדוק מהם הגורמים האפשריים לתופעה.

הסובלים משלפוחית רגיזה סובלים מפגיעה משמעותית באיכות החיים, שכן ישנו חשש מתמד מבריחה של שתן בציבור. ישנן מספר דרכים לטפל בתופעה כדי להשיב את איכות החיים על כנה. אחת הדרכים היא היעזרות בתרופות המעכבות את ההתכווצות של שריר השלפוחית כדי לאפשר התאפקות ארוכה יותר בטרם הטלת השתן. ישנם מקרים בהם יקבל המטופל המלצה על הזרקת בוטוקס לשריר השלפוחית כדי לעכב את ההתכווצויות של שרירי השלפוחית גם כן.

מהי ערמונית מוגדלת?

תסמונת הערמונית המוגדלת מביאה עמה תסמינים המזכירים את תסמיניה של השלפוחית הרגיזה, לכן לא פעם קל לבלבל בין השתיים. בלוטת הערמונית או הפרוסטטה היא בלוטה הנמצאת במערכת הרבייה הזכרית והיא ממוקמת בסמיכות לשופכה. לערמונית ישנו תפקיד חשוב בייצור נוזל הזרע.

לאחר גיל מסוים חלה גדילה של הערמונית ולעיתים היא עשויה להגיע למצב בו היא יוצרת חסימה בחלל השופכה. חשוב לציין כי אין מדובר בגדילה שמקורה בגידול סרטני, אלא בתהליך פיזיולוגי תקין. בין התסמינים של ערמונית מוגדלת ישנם תחושת דחיפות במתן שתן, יקיצה במהלך הלילה להטלת שתן בשל לחץ המופעל על השופכה בידי הערמונית, קושי בהתחלת שתן בשל חסימה של השופכה בידי הערמונית או דלקת בשתן.

אם כן, ניתן לראות כי ישנם תסמינים דומים של הערמונית המוגדלת לאלה של השלפוחית הרגיזה, לכן אין זה מפתיע כמה קל לבלבל בין שתי התסמונות.

האבחון של ערמונית מוגדלת נעשה בראש באמצעות פירוט התסמינים בפני הרופא המטפל. לאחר מכן יבוצעו בדיקות נוספות כמו בדיקות שתן ובדיקות אולטרסאונד של דרכי השתן. לאחר האבחון ניתן יהיה לבחור מהי דרך הטיפול הנכונה בה יש לנקוט.

הטיפול בתסמונת יעשה באמצעות מתן תרופות המאפשרות הרפיה של שריר הערמונית, הקטנה של נפח הערמונית או הרפיה של שריר השלפוחית.

כיצד מבחינים בין התסמונות?

האבחנה בין התסמונות תעשה כמובן בידי הרופא המטפל, בהתאם לתסמינים אותם יפרט המטופל. לכן, חשוב מאוד לתת פירוט מלא ככל הניתן של התסמינים מהם אתם סובלים. כמו כן, גם הבדיקות השונות יוכלו לשפוך יותר אור על איזו מהתסמונות היא אשר יוצרת את התסמינים עליהם מתלונן המטופל.

כתבה זו היא תוכן ממומן.

דילוג לתוכן