מה הסיבות לתכיפות במתן שתן אצל גברים ונשים?

מה הסיבות למתן שתן תכוף אצל גברים ונשים בלילה? האם תתכן הליכה תכופה לשירותים למתן שתן אצל נשים ללא דלקת? מה הגורמים לתכיפות גבוהה במתן שתן?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםאורולוגיה
מה גורם להטלת שתן תכופה? צילום:Jason Taix Pixabay

מה הסיבות למתן שתן תכוף אצל גברים ונשים בלילה? על מה מצביע מתן שתן תכוף אצל גברים? האם תתכן הליכה תכופה לשירותים למתן שתן אצל נשים ללא דלקת? מה הגורמים לתכיפות גבוהה במתן שתן בלילה או ביום?

מתן שתן תכוף, או תדירות מתן שתן גבוהה, מהווה מצב שכיח המאופיין בדחף מוגבר למתן שתן ובצורך לרוקן את השלפוחית ​​בתדירות גבוהה מהרגיל. בעוד שאירועים מזדמנים אינם מדאיגים, אירועים מתמשכים או מטרידים של הטלת שתן תכופה עשויים להצביע על בעיה בריאותית בסיסית. בכתבה זו נפרט מהם הגורמים האפשריים להטלת שתן תכופה.

תכיפות במתן שתן – סיבות

בעיית הטלת שתן תכופה אצל נשים וגברים היא נפוצה. קיימות סיבות אפשריות שונות להטלת שתן תכופה. במידה ואתם סובלים מתסמינים, מצב רפואי או תכיפות מתן שתן גבוה, פנו לרופא לאבחון וייעוץ. אבחון הגורמים לבעיה מהווים נדבך יסודי בטיפול בה. לאחר קבלת ייעוץ רפואי, קיימים מגוון טיפולים למחולל הבעיה הספציפי על מנת להפסיק את המצב המטריד של הטלת שתן תכופה.

נדגיש כי חשוב שלא להזניח את הבעיה הרפואית ולהתרגל לחיות עימה. זאת כיוון שלעיתים בעיית מתן שתן תכופה מרמז על בעיה משמעותית אחרת. אז מה יכולות להיות הסיבות לתכיפות במתן שתן? להלן הגורמים האפשריים להשתנה תכופה:

1. דלקות בדרכי השתן:

אחד הגורמים העיקריים להטלת שתן תכופה הוא דלקת בדרכי השתן. דלקות בדרכי השתן מתרחשות כאשר חיידקים חודרים לשופכה ומתרבים בדרכי השתן. לצד הטלת שתן תכופה, מי שסובלים מהתופעה עלולים לחוות תחושת צריבה במהלך הטלת שתן, שתן עכור או דמי ודחף מתמשך להטיל שתן.

2. סוכרת:

הטלת שתן תכופה יכולה להיות סימפטום לסוכרת מסוג 1 וסוג 2 כאחד. בסוכרת, היכולת של הגוף לייצר או לנצל אינסולין נפגעת. פגיעה זו מובילה לעלייה ברמות הסוכר בדם. רמות גבוהות של סוכר בדם גורמות לכליות לעבוד קשה יותר. כתוצאה מכך מוגבר ייצור השתן ובעקבותיו הצורך במתן שתן תכוף.

3. פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן:

פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן מהווה מצב שכיח. מצב של פעילות יתר של השלפוחית מאופיין בדחף מוגבר למתן שתן וקושי לשלוט בדחף. מצב זה יכול להוביל להטלת שתן תכופה, כולל בשעות הלילה. פעילות יתר זו עלולה להווצר על ידי התכווצויות שרירי שלפוחית ​​השתן ההופכות תכופות או אינטנסיביות יותר מהרגיל.

4. בעיות בערמונית:

אצל גברים, הטלת שתן תכופה יכולה להיות סימן לבעיות בערמונית. למשל עקב בעיה של היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH) או סרטן הערמונית. היפרפלזיה שפירה של הערמונית מתייחס להגדלה של בלוטת הערמונית, שעלולה לחסום את זרימת השתן ולגרום להטלת שתן תכופה. סרטן הערמונית, יכול גם לגרום לתסמינים הקשורים למתן שתן, כולל תדירות הטלת שתן אך מהווה גורם לא שכיח במיוחד.

5. תרופות ומשתנים:

תרופות מסוימות עלולות להוביל להטלת שתן תכופה. כך, תרופות משתנות לטיפול במצבים כמו לחץ דם גבוה, עלולות להגביר את ייצור השתן ולגרום להטלת שתן תכופה. תרופות אחרות, כגון אלו המשמשות לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות או מחלות לב, עשויות להיות גם כן תופעת לוואי של הטלת שתן.

6. אבנים בשלפוחית ​​השתן או בכליות:

נוכחות של אבנים בשלפוחית ​​השתן או בכליות עלולה לגרום להטלת שתן תכופה. אבנים אלו עלולות לחסום את זרימת השתן הרגילה. חסימה זו מובילה לדחיפות ותדירות מוגברות של הטלת שתן. תסמינים אחרים עשויים לכלול כאב או אי נוחות בבטן תחתונה או גב, דם בשתן וקושי במתן שתן.

7. בריחת שתן:

הטלת שתן תכופה יכולה להיות קשורה גם לבריחת שתן. בריחת שתן מהווה מצב המאופיין בדליפה לא רצונית של שתן. בריחת שתן במאמץ, שבה מתרחשת דליפת שתן במהלך פעילויות כגון שיעול או התעטשות, יכולה לתרום להטלת שתן תכופה. בנוסף, בריחת שתן תפקודית עקב בעיות ניידות או פגיעה קוגניטיבית יכולה לגרום לאנשים לצורך תכוף במתן שתן.

8. הריון:

במהלך ההריון, שינויים הורמונליים והרחם הגדל עלולים להפעיל לחץ על שלפוחית ​​השתן. לחץ זה מוביל לעלייה בתדירות מתן השתן. הטלת שתן תכופה היא סימפטום שכיח שחוות נשים הרות רבות, במיוחד במהלך השליש הראשון והשלישי.

9. דלקת שלפוחית ​​השתן בין תאית:

דלקת שלפוחית ​​השתן הבין-סטיציאלית, הידועה גם כתסמונת השלפוחית ​​הכואבת, היא מצב כרוני המאופיין בדלקת בשלפוחית ​​השתן ובכאבי אגן. הטלת שתן תכופה, יחד עם אי נוחות או כאב באזור שלפוחית ​​השתן, היא סימפטום שכיח למצב זה.

10. צריכה מוגזמת של נוזלים או קפאין:

צריכת נוזלים מופרזת, במיוחד סמוך לשעת השינה, עלולה לגרום לייצור שתן מוגבר ולהטלת שתן תכופה. באופן דומה, צריכת משקאות המכילים קפאין, כמו קפה או תה, פועלת כחומר משתן. ולכן היא עלולה לתרום להגברת תדירות מתן השתן.

11. גורמים פסיכולוגיים

גורמים פסיכולוגיים עלולים לתרום להטלת שתן תכופה. כך למשל חרדה ומתח יכולים להשפיע על תדירות מתן השתן. גם פולידיפסיה פסיכוגנית האופיינית להפרעות פסיכיאטריות כמו סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית קשורות מובילות להטלת שתן תכופה. זאת לצד התניות התנהגותיות פסיכולוגיות בהעדר צורך פיזיולוגי. חיוני לשלול כל מצב רפואי בסיסי לפני ייחוס תסמיני שתן לסיבות פסיכולוגיות בלבד. הערכה מקיפה על ידי רופא לאחר ביצוע בדיקות מקיפות היא חיונית לאבחון וטיפול יעיל.

דילוג לתוכן