איזה ירקות הכי בריאים?

מהם הירקות הבריאים ביותר עבור האדם? איזה ירקות הכי בריאים ומזינים עבורנו ? איזה ירק הכי בריא ואינו משמין?

תזונה
מהם הירקות הבריאים ביותר? צילום: Rita and mit Pixabay

מהם הירקות הבריאים ביותר עבור האדם? איזה ירקות הכי בריאים ומזינים? איזה ירק הכי בריא ואינו משמין? רופאים ומדענים, דיאטנים ומומחי תזונה ממליצים חדשים לבקרים על ירקות ופירות, מאכלים ומזונות עבור הבריאות. מלבד ההיבט הקולינרי, לירקות ופירות כוללים מרכיבים ייחודיים המועילים לבריאותנו הכל מפיטוכימיקלים חשובים, המשך בויטמינים ומינרלים, וכלה בסיבים תזונתיים ונוגדי חימצון.

ירקות לא רק מהווים רק תוספת צבעונית וטעימה לצלחת שלנו: הם גם רכיב הכרחי בתזונה שלנו. אז מה הכי כדאי לאכול? אילו ירקות הכי בריאים עבורנו? באילו ירקות יש את השילוב המנצח של מינרלים, ויטמינים ורכיבים ביו-אקטיביים כגון נוגדי חמצון שמועילים לנו? לפניכם נפרט חמישה סוגי ירקות הכי בריאים שבחרנו בהתאם להמלצות של מוסדות בריאות בעולם, מומחי רפואה, תזונאים. כמובן שירקות רבים מזינים ובריאים. אך בחרנו להתמקד בחמישה שזכו להכלל בהמלצות תזונתיות רבות.

ומדוע הם בריאים? מינרלים מהווים רכיב חיוניים לתפקוד תקין של גופנו. ירקות הם מקורות מצוינים למרכיבים חיוניים אלו. לדוגמה, עלים ירוקים כמו תרד וקייל עשירים בסידן. הסידן מהווה רכיב מפתח חשוב לשמירה על עצמות ושיניים חזקות. ברוקולי ונבטים כוללים הרבה מהמינרל אשלגן. אשלגן מסייע בוויסות לחץ הדם ומועיל לתפקוד תקין של הלב. כך, ירקות כמו גזר ובטטה מספקים לנו את המינרל בטא-קרוטן. בטא קרוטן הופך בגופנו לוויטמין A . ויטמין זה חשוב במיוחד לראייה בריאה ולמערכת חיסונית עמידה.

הירקות הבריאים ביותר

לצד מינרלים ויטמינים מהווים מרכיב חיוני לגופנו, וגם הם מצויים בשפע בירקות. וויטמינים ממלאים תפקיד מרכזי בשמירה על בריאותנו. כך לדוגמה, ויטמין C, אשר מצוי בפלפלים ופירות הדר, מהווה נוגד חמצון המעצים את המערכת החיסונית שלנו. ויטמין C מסייע בסינתזה של קולגן. אותו קולגן הוא זה אשר מועיל לבריאות העור בריא וריפוי פצעים. לצד זה, ירקות עליים כהים כמו מנגולד וירקות קולרד מכילים עושר של רכיבים מזינים כמו וויטמין K. ויטמין K מסייע לתהליכי קרישות הדם ובריאות העצם. מעבר לכך, עגבניות ופלפלים אדומים מכילים ויטמין E. ויטמין אי מהווה נוגד חמצון חשוב. הוא מגן על התאים שלנו מפני נזקים הנגרמים על ידי מולקולות מזיקות המכונות רדיקלים חופשיים.

בנוסף למינרלים וויטמינים, בירקות יש גם רכיבים ביו-אקטיביים מועילים כגון נוגדי חמצון. נוגדי חימצון – אנטי אוקסידנטים קיימים בכמויות משמעותיות בירק ומומלצים ביותר בשל השפעותיהם הדרמטיות. פלבנואידים וקרוטנואידים מהווים למשל נוגדי חימצון חשובים. הם מגינים על תאי הגוף שלנו מנזק חמצוני הנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. נוגדי החימצון מפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן. ירקות צבעוניים כמו פירות יער, עגבניות ופלפלים עשירים במיוחד בנוגדי חמצון מועילים אלה. אך אילו ירקות הכי בריאים לפי ריבוי המלצות רפואיות של מומחי בריאות, מחקרים ומוסדות רפואה?

5 הירקות המובילים: איזה ירק הכי בריא ואינו משמין?

אז מהם הירקות הבריאים ביותר? מי מהירקות מכיל את הכמות המשמעותית בשילוב מזין במיוחד של נוגדי חימצון, מינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים ורכיבים מועילים כמו נוגדי חימצון? לפניכם רשימה של 5 הירקות המובילים:

1. ברוקולי– מכיל ויטמין C, ויטמין K, עשיר במינרלים כמו אשלגן וסידן. כולל נוגדי חימצון כמו פלבונואידים וקרטונואידים. מכיל גם סיבים תזונתיים מועילים.

2. שום – מכיל ויטמין C וויטמין B6, וכן מנגן וסלניום. השום מכיל גם סיבים תזונתיים מועילים. הוא נחשב אנטיביוטיקה מהטבע, בדומה לבצל. שום גם עשיר בנוגדי חמצון כמו אליצין, אליאין ודיאליל דיסולפיד, שנחשבים מועילים במיוחד.

3. קייל – כולל ויטמין K, ויטמין C וויטמין A. קייל מכיל גם מינרלים כמו סידן ואשלגן. בנוסף, הוא מכיל נוגדי חמצון כגון לוטאין, זאקסנטין ובטא-קרוטן וסיבים תזונתיים בכמות משמעותית.

4. תרד – מכיל סיבים תזונתיים בריאים, נוגדי חימצון ומינרלים בהם ברזל ומגנזיום. לצד זה הוא כולל גם ויטמיני A, C ו-K. בנוסף, תרד מכיל פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון מועילים לרבות לוטאין, זאקסנטין ובטא-קרוטן.

5. כרוב ניצנים – מכיל ויטמין C, ויטמין K וויטמין A. הוא מכיל גם מינרלים כמו נחושת, ברזל, מנגנן ואשלגן. בנוסף, כרוב הניצנים מכילים נוגדי חמצון כמו קמפרול וקוורצטין והרבה סיבים תזונתיים.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן